logo
logo
Rada Gminy » Protokoły z sesji 2006-2010
10 sesja Rady Gminy Latowicz

3 sierpnia 2007 roku

PROTOKÓŁ NR X/07

z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 3 sierpnia 2007 roku
w sali posiedzeń Urzędu Gminy Latowicz


1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY

Przewodniczący Rady Gminy - Jan Domański, o godzinie 930 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, (nieobecni: p. Witold Kłos oraz p. Marek Skrzycki), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych oraz sołtysów w załączeniu do protokołu).
W sesji uczestniczyli m.in.:
1. Bogdan Świątek-Górski - Wójt Gminy,
2. Wojciech Osiński - Zastępca Wójta Gminy,
3. Barbara Zgódka - Sekretarz Gminy,
4. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy,


2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie wniesienia zażalenia do Ministra Edukacji Narodowej na postanowienie Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie w sprawie negatywnej opinii dotyczącej zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/45/07 Rady Gminy Latowicz z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie utworzenia samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Latowiczu.
6. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Latowiczu.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2007.
8. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych na okres kadencji 2008 - 2011.
9. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady Gminy w okresie między sesjami.
10. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
11. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
12. Sprawy różne.
13. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
14. Zamknięcie sesji Rady Gminy.

Przewodniczący poprosił Radę oraz Wójta o wyrażenie stanowiska odnośnie zaproponowanego porządku obrad.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych wniosków, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.

3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH

Pan radny Kazimierz Sekuła zapytał kiedy zostaną ustawione znaki drogowe na terenie Redzyńskiego, które są zakupione i o których ustawienie prosi p. Wójta już od jesieni. O termin ustawienia tych znaków pytają także mieszkańcy.
Wójt Gminy powiedział, że w Gminie Latowicz nie ma Zakładu Gospodarki Komunalnej i w związku z tym są ograniczone możliwości wykonywania tego typu prac jak ustawienie znaków - prace te można wykonać wtedy gdy "są wolni" pracownicy będący w dyspozycji Wójta. Z tego właśnie wynika fakt, że mimo, iż długi okres minął od zakupienia znaków, to nie są one jeszcze ustawione. Jeśli radny i sołtys stwierdzą, iż nie chcą dłużej czekać i są w stanie sami zorganizować ich ustawienie to można to zrobić także w ten sposób.
Pan radny Kazimierz Sekuła powiedział, że już kilkakrotnie zgłaszał chęć zorganizowania i wykonania prac związanych z ustawieniem przedmiotowych znaków drogowych - znaki miały być dostarczone w tym celu przez Gminę do Redzyńskiego, ale nie zostały dostarczone. Pan radny powiedział, że inicjatywę taką jak mówi zgłaszał w przeszłości i nie spotkała się ona z jakimś odzewem ze strony Gminy natomiast w chwili obecnej stan zdrowia nie pozwala mu na zajęcie się tą sprawą.
Pan Wójt powiedział, że rozumie, iż p. radny nie może obecnie zająć się sprawą i w takim razie pozostaje tylko poczekać, aż będzie to możliwe do wykonania przez Gminę.
Pan radny powiedział, że termin tego oczekiwania jest zbyt długi biorąc pod uwagę, że na ustawienie kilku znaków czeka się już od jesieni.
Pan Wójt powiedział, że sprawa nie jest taka prosta - nie chodzi tylko o kilka znaków - jest ich więcej - sprawa nie dotyczy tylko Redzyńskiego i Generałowa i potrzebni są po prostu ludzie, którzy te znaki rozwiozą i zamontują. Jeśli radni uważają, że jest to takie ważne i sprawa nie może czekać to można zamówić usługę, wydać na to pieniądze i znaki zostaną zamontowane. Pan Wójt zauważył także, iż spośród radnych tylko p. Sekuła aż tak bardzo monituje o ustawienie tych znaków.
Pan radny Kazimierz Sekuła powiedział, że problem jest ważny nie tylko dla niego ale także dla mieszkańców, którzy często go o tą sprawę pytają i mówią, że jest ona dla nich istotna. Mieszkańcy poruszali tą sprawę również m.in. na zebraniu wiejskim. W Redzyńskim główny problem polega na tym, iż osoby jadące od strony Latowicza w kierunku Borowia mylą się na skutek braku oznakowania i jadą niepotrzebnie w kierunku Generałowa.


4
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WNIESIENIA ZAŻALENIA DO MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ NA POSTANOWIENIE MAZOWIECKIEGO KURATORA OŚWIATY W WARSZAWIE W SPRAWIE NEGATYWNEJ OPINII DOTYCZĄCEJ ZAMIARU LIKWIDACJI SZKOŁY FILIALNEJ W REDZYŃSKIM

Wójt Gminy wyjaśnił powód zwołania dzisiejszej nadzwyczajnej sesji Rady. Poinformował, iż w dniu 27 lipca wpłynęło do Urzędu Gminy pismo od Kuratora Oświaty, który podtrzymuje w nim swoje stanowisko czyli powtórnie negatywnie opiniuje zamiar likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim. Sytuacja się powtarza - tak jak w przypadku poprzedniej negatywnej opinii Kuratora Rada Gminy ma 7 dni na ewentualne wniesienie zażalenia na postanowienie Kuratora do Ministra Edukacji Narodowej. Termin ten mija właśnie w dniu dzisiejszym i dlatego Wójt zwrócił się do Przewodniczącego Rady z wnioskiem o zwołanie dzisiaj sesji - bowiem uważa, iż takie zażalenie powinno się wnieść. Wójt powiedział, że on nadal uważa, że Kurator nie ma racji.
Następnie p. Wiesława Proczka - insp. ds. oświaty odczytała pismo Kuratora Oświaty, o którym wspomniał p. Wójt (kopia pisma w załączeniu do protokołu).
Przewodniczący Rady stwierdził, że nie ma chyba potrzeby odczytywania całego uzasadnienia do uchwały bowiem wszyscy radni otrzymali je i mogli się z nim zapoznać.
Pan radny Kazimierz Sekuła powiedział, że jego zdaniem w uzasadnieniu nie powinno być napisane, że Rada podjęła decyzję najpierw o zamiarze likwidacji szkoły a później o wniesieniu zażalenia na negatywne w tej sprawie postanowienie Kuratora, bowiem może się przez to wydawać, że cała Rada tak głosowała tymczasem w rzeczywistości było przecież inaczej.
Pani Alina Saracka - radca prawny wyjaśniła, że jeśli Rada Gminy podejmuje uchwałę to zasady są takie, że pisze się, iż Rada podjęła decyzję. Nie pisze się, że część radnych głosowała za uchwałą a cześć np. przeciw lub wstrzymała się. Jeśli większość głosów była "za" to Rada podjęła uchwałę czyli podjęła daną decyzję i jest to decyzja Rady jako całości, bo takie są zasady demokracji.
Pan radny Stanisław Parol zgłosił wniosek, aby odczytać treść uzasadnienia do uchwały tzn. projekt zażalenia, ponieważ na sesji są sołtysi oraz przedstawiciele lokalnej prasy, którym treść uzasadnienia nie jest znana. Ponadto temat jest dla mieszkańców ważny i zasługuje na szersze potraktowanie.
Pani Wiesława Proczka - insp. ds. oświaty odczytała projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
Pan Ryszard Podobas - sołtys ze wsi Stawek powiedział, że jeśli Kurator uważa, że szkoła w Redzyńskim ma pozostać to powinien dać Gminie na jej funkcjonowanie dodatkowe pieniądze.
Pan radny Kazimierz Sekuła zapytał p. Podobasa czy w przypadku gdyby ta szkoła była w jego wsi to by jej nie bronił ?
Pan Podobas powiedział, że broniłby tej szkoły. Następnie dodał, że nie twierdzi, że należy szkołę w Redzyńskim zlikwidować - powiedział tylko, że Kurator powinien dać na jej działalność dodatkowe pieniądze - jeśli uważa, że powinna pozostać.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że chciałby na początek zadać pewne pytanie osobie, która redagowała projekt zażalenia na postanowienie Kuratora. Następnie p. radny zacytował fragment projektu zażalenia jn.:
"Rada Gminy podejmując decyzję o zamiarze likwidacji szkoły filialnej jako zasadnicze przyczyny powyższego stanowiska wskazała czynnik demograficzny, czynnik ekonomiczny oraz czynnik natury społeczno psychologicznej". Pan radny powiedział, że prosiłby osobę, która redagowała treść projektu zażalenia o ustosunkowanie się właśnie do umieszczenia tam tego ostatniego czynnika. Pan Parol powiedział, że on rozumie, iż czynnik natury psychologicznej w tym przypadku polega na tym, iż dążąc do likwidacji szkoły wbrew woli mieszkańców uzyskuje się nienawiść do Rady Gminy mieszkańców wsi Redzyńskie oraz wsi okolicznych z których dzieci do szkoły w Redzyńskim uczęszczają. Następnie p. Parol powiedział, że zgadza się z tym co powiedział p. radny Sekuła. On także uważa, iż nie jest właściwe tylko "suche" umieszczenie w zażaleniu zapisu, iż Rada Gminy podjęła decyzję o zamiarze likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim a następnie o wniesieniu zażalenia na negatywną w tej sprawie opinię Kuratora. Powinno być coś napisane o stosunku głosów za i przeciw co pokazałoby prawdziwą atmosferę w tej sprawie. Powinno być także wspomniane, nie tylko to, iż Rada Gminy wysłuchała zażalenia rodziców, co jest także suchym stwierdzeniem, ale powinno być napisane, że ci rodzice w celu przedstawienia swojego zdania, swojego niezadowolenia odnośnie zamiaru likwidacji szkoły (odczytania zażalenia i uzupełnienia go swoimi wypowiedziami) przybyli na sesję. Pan Parol powiedział także, iż jego zdaniem - biorąc pod uwagę, że szkoła ta funkcjonuje od 1918 r. nie jest prawdą twierdzenie, że w szkole w Redzyńskim nie ma wyników nauczania.
Przewodniczący Rady zapytał, kto powiedział, że nie ma wyników nauczania ?
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że słyszał przecież coś takiego przed chwilą z czytanego projektu zażalenia.
Pan Stanisław Parol powiedział następnie, że chciałby wskazać jeszcze na dwie sprzeczności - Kurator napisał, że po przeprowadzeniu postępowania uzupełniającego w sprawie ustalił, że szkoła filialna funkcjonuje od 1918 r. i kieruje się w swojej działalności troską o wszechstronny rozwój dziecka, traktując je jako niepowtarzalną jednostkę - dzieci w tej szkole przebywają w dobrych warunkach i otoczone są troskliwą opieką nauczyciela, co potwierdza Dyrektor Zespołu Szkół w Latowiczu. Tymczasem w zażaleniu czytamy, że w ocenie Rady Gminy Kurator wydając zaskarżone postanowienie nie uwzględnił najistotniejszych czynników mogących mieć wpływ na ocenę stanu faktycznego w zakresie stopnia realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczych, w szczególności bezpieczeństwa uczniów. Pan Stanisław Parol powiedział, że jego zdaniem w szkole w Redzyńskim są zabezpieczone "te wszystkie rzeczy". Pan radny powiedział, że trzeba zastanowić się jak dzieci będą znosiły psychicznie i fizycznie dojazdy do szkoły w Latowiczu. Dzieci z Bud Wielgoleskich są narażone na uciążliwości związane z dojazdami, z porannym oczekiwaniem na autobus - dodatkowo w miejscu pozbawionym wiaty przystankowej - dzieci te jak wynika z informacji lekarza z Wielgolas najczęściej chorują. Pan Parol zauważył na marginesie, iż o postawienie wiaty przystankowej w Budach Wielgoleskich ubiega się już od początku poprzedniej kadencji zarówno u Rady jak i u Wójta ale jak dotychczas przystanku tego nie ma - p. radny powiedział, że wie dlaczego tego przystanku w Budach Wielgoleskich nie ma i przyjdzie taki czas gdy cyt.: "powie o tym głośno". Pan Parol dodał, że w tej sprawie, tzn. aby doprowadzić do postawienia tego przystanku w zasadzie wystarczą kompetencje Wójta - Rada nie musi się tym zajmować i ma nadzieję, że w końcu "ktoś zrozumie", że ten przystanek, który jest przecież niewielką rzeczą jest tam naprawdę potrzebny dla bezpieczeństwa. Pan radny wskazał także na uciążliwość związaną z wczesnym wyjeżdżaniem dzieci do szkoły (często przed godziną 7.00. i późne powroty (często po godzinie 15.00.) co wynika z określonego ustawienia kursów autobusów. Na zakończenie p. radny wskazał na istotną pomoc rodziców w funkcjonowaniu szkoły w Redzyńskim oraz zaapelował, aby "nie uszczęśliwiać na siłę" likwidując szkołę.
Pani Alina Saracka - radca prawny UG powiedziała, że cenne są argumenty przedstawione przez p. Stanisława Parola natomiast należy zdać sobie sprawę "w jakim momencie się znajdujemy" - gdyby na dzisiejszej sesji była podejmowana uchwała w sprawie likwidacji szkoły to jak najbardziej można byłoby "w tym duchu" dyskutować, natomiast fakty są takie, iż uchwała o zamiarze likwidacji szkoły w Redzyńskim została już podjęta jak też zostało już złożone jedno zażalenie na postanowienie Kuratora negatywnie opiniujące ten zamiar likwidacji szkoły. Jeśli p. Parol kwestionuje treść przedstawionego dzisiaj zażalenia to prosiłaby, aby wziął pod uwagę, iż treść tego dzisiejszego zażalenia pokrywa się w dużej części z treścią poprzedniego zażalenia bowiem jest obowiązek, aby w tym zażaleniu przedstawić wszystko to, co działo się w przedmiotowej sprawie dotychczas. To, że w treści zażalenia mówi się o takich a nie innych czynnikach wynika z faktu, że są to zapisy jakie znalazły się we wcześniejszych dokumentach m.in. w uchwale i teraz zostało to powtórzone. Natomiast w całej sprawie istotne jest to, że Minister Oświaty uchylił postanowienie Kuratora wskazując na jego wadliwość i wskazał pod względem formalnym, że jeśli Kurator uważa, że należy wydać opinię negatywną to ma obowiązek zastosować się do przepisów ustawy, które mówią, że powinien wskazać jakie obowiązki ma zapewnić organ prowadzący szkołę, i których nie wypełnił żeby on mógł wydać opinię negatywną. Minister Oświaty wskazał szereg zarzutów względem Kuratora, wskazał po kolei czego Kurator nie zrobił formułując postanowienie, wskazał szereg wytycznych, mówiących o tym czego Kurator nie dopełnił w pierwszym postanowieniu i do tego powinien zastosować się redagując ponowne postanowienie. W związku z tym Kurator jako organ pierwszej instancji miał obowiązek uwzględnić wydając ponowne postanowienie wszystkie uwagi wniesione przez Ministra Oświaty, który jest organem drugiej instancji - Kurator tego nie zrobił. Pani mecenas stwierdziła, na zakończenie, że obecnie Rada nie rozpatruje kwestii likwidacji szkoły w Redzyńskim tylko fakt, iż Kurator wydał jedno postanowienie, które Minister Oświaty uchylił wskazując co Kurator ma zrobić zanim wyda ponowną opinię, a Kurator wydał ponowne postanowienie nie wypełniając zaleceń Ministra.
Ponieważ radni nie wnieśli więcej pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych, 8 głosami "za" przy 4 "przeciw" oraz 1 "wstrzymującym" podjęła uchwałę w sprawie wniesienia zażalenia do Ministra Edukacji Narodowej na postanowienie Mazowieckiego Kuratora Oświaty w Warszawie w sprawie negatywnej opinii dotyczącej zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim - uchwała w załączeniu do protokołu.


5
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY UCHWAŁY NR IX/45/07 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 31 MAJA 2007 R. W SPRAWIE UTWORZENIA SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ W LATOWICZU

Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka - insp. ds. oświaty i zdrowia. Poinformowała, że zmiana polega na dodaniu do treści uchwały zapisu, iż SP ZOZ udzielać będzie świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii co pominięto w projekcie uchwały podjętej na poprzedniej sesji.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr IX/45/07 Rady Gminy Latowicz z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie utworzenia samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Latowiczu - uchwała stanowi załącznik do protokołu.


6
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA RADY SPOŁECZNEJ SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ W LATOWICZU

Projekt uchwały przedstawił p. Bogdan Świątek-Górski - Wójt Gminy. Poinformował, że zgodnie z przepisami kolejnym krokiem prowadzącym do rozpoczęcia działalności SP ZOZ w Latowiczu jest powołanie Rady Społecznej SP ZOZ. Następnie p. Wójt zapoznał radnych z proponowanym składem Rady - poinformował, że Przewodniczącym Rady Społecznej jest z mocy ustawy Wójt lub osoba przez niego wyznaczona - w projekcie uchwały jako Przewodniczący został wpisany Wójt. Ponadto w skład Rady wchodzi przedstawiciel Wojewody Mazowieckiego - jest to p. Bożena Kania. Pozostali trzej członkowie Rady Społecznej są wyznaczani przez Radę Gminy. Wójt powiedział, że w projekcie uchwały zaproponował dwie osoby tj. p. Mariolę Kluska oraz p. Roberta Skwarę. Pani Mariola Kluska jest pracownikiem służby zdrowia (pracuje jako pielęgniarka w szpitalu w Mińsku Mazowieckim) - ponadto była radną w poprzedniej kadencji. Pan Robert Skwara jest przewodniczącym Komisji Planowania Budżetu, Finansów, Oświaty, Spraw Socjalnych, Kultury Fizycznej i Ochrony Zdrowia. Pan Wójt powiedział, że trzecie miejsce w projekcie uchwały pozostawił puste, proponuje jednak, aby tym trzecim członkiem wyznaczonym przez Radę Gminy został p. Jan Domański - Przewodniczący Rady. Pan Wójt dodał także, iż zastanawiał się wspólnie z Przewodniczącym nad tym, aby w skład Rady weszła jeszcze jakaś osoba (w miejsce Przewodniczącego Rady), która byłaby związana ze służbą zdrowia i mogła merytorycznie wspierać Radę ale takiej osoby na terenie gminy nie udało się znaleźć. Na zakończenie Wójt zaznaczył, że przedstawione propozycje personalne są tylko jego propozycjami, z którymi Rada Gminy może się zgodzić ale nie musi - dyskusja nad kandydatami jest otwarta - jeśli radni sądzą, że należy zgłosić innych kandydatów to zaprasza do zgłaszania.
Pan radny Tadeusz Szczepańczyk powiedział, że on proponuje, aby jako kandydata do składu Rady Społecznej zgłosić kogoś z Wielgolasu, bowiem z tego co usłyszał wynika, iż nikt z Wielgolasu nie jest proponowany.
Przewodniczący Rady powiedział, że w takim razie prosi o zgłoszenie konkretnej kandydatury.
Pan Tadeusz Szczepańczyk zgłosił kandydaturę p. radnej Hanny Zawadki.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że jest to kolejna uchwała, "którą mechanicznie podejmiemy" - znów Rada podejmie uchwałę "na którą wpływ miała praktycznie zerowy". Jeśli wszyscy trzej przedstawiciele Rady Gminy Latowicz są proponowani przez p. Wójta "czyli de facto wpisani, de facto zostaną wybrani" to wygląda to tak, iż Rada Gminy jest traktowana przedmiotowo w procesie podejmowania tej uchwały. Pan radny dodał, że drugą kwestią na jaką chciałby zwrócić uwagę jest brak wśród proponowanych przez Wójta kandydatów do Rady Społecznej SP ZOZ chociaż jednej osoby z Wielgolasu, co odbiera on osobiście w ten sposób, że "Wielgolas jest w niełasce - mówiąc delikatnie".
Przewodniczący Rady powiedział, że chciałby zwrócić uwagę p. radnemu Parolowi, iż jeszcze trzeciego kandydata z ramienia Rady Gminy nie ma.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że trzeci kandydat został przecież podany.
Przewodniczący Rady stwierdził, że była to tylko propozycja.
Wójt Gminy powiedział, że w takiej sytuacji - gdy nie wie wprawdzie jakie jest odczucie innych radnych ale gdy widzi, że "sytuacja jest tego typu, o której p. radny mówi" i chyba p. radny Stanisław Parol czuje się dyskryminowany, to on rezygnuje z funkcji Przewodniczącego Rady Społecznej SP ZOZ i sądzi, że Przewodniczący Rady także zrezygnuje z kandydowania do składu Rady Społecznej, natomiast niech Przewodniczącym Rady Społecznej zostanie ktoś z radnych. Pan Wójt zaznaczył, iż on "nie patrzy czy jest to Wielgolas czy Latowicz". Pan Wójt dodał, że proponował przekształcenie OZ na terenie Gminy Latowicz w ZOZ niepubliczny, ale ustąpił, bowiem były wypowiedzi krytyczne ze strony części radnych, które wskazywały na to, iż wola społeczeństwa jest taka, aby nie tworzyć od razu ZOZ-ów niepublicznych ale najpierw spróbować utworzyć ZOZ gminny. Pan Wójt powiedział, że dziwi się, iż teraz gdy ten ZOZ gminny się tworzy to pojawiają się pretensje, że Wójt ma kompetencje do wskazywania w projekcie uchwały osób proponowanych do składu Rady Społecznej.
Pani Alina Saracka - radca prawny UG powiedziała, że chciałaby przypomnieć, iż dyskusja toczy się obecnie nad projektem uchwały, a projekt uchwały zgodnie z przepisami ma obowiązek przygotować Wójt. Jeśli chodzi konkretnie o zaproponowany w projekcie tej uchwały skład Rady Społecznej to Rada nie ma kompetencji do dyskusji nad dwoma punktami czyli nad Przewodniczącym tej Rady, bo z mocy ustawy jest nim Wójt lub wskazana przez niego osoba oraz nad przedstawicielem Wojewody, bowiem wyznacza go Wojewoda. Co do trzech pozostałych członków Rady Społecznej to są to przedstawiciele Rady Gminy wybierani przez Radę. W projekcie uchwały Wójt zamieścił wprawdzie pewne kandydatury ale to nie oznacza, że mają to być jedyne kandydatury - przed podjęciem uchwały można zgłaszać inne kandydatury w dowolnej liczbie. Najpierw każda zgłoszona kandydatura zostanie przez Przewodniczącego Rady poddana oddzielnie pod głosowanie a później okaże się które ze zgłoszonych osób otrzymały największą ilość głosów. Trzy osoby z największą ilością głosów zostaną członkami Rady Społecznej ZOZ.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że chciałby odpowiedzieć p. Wójtowi, iż "nie chodzi tutaj o jakieś dyskryminowanie", bo on "jakoś się nie daje - z różnym skutkiem". Chodzi natomiast o to, że mieszkańcy są w sposób istotny zainteresowani OZ w Wielgolesie - ich wolą jest to, aby ten Ośrodek Zdrowia pozostał. W związku z tym byłoby dobrze, aby przedstawiciel z terenu Wielgolasu wszedł do Rady Społecznej ZOZ.
Pan radny Wiesław Świątek powiedział, że proponuje aby zacząć teraz zgłaszać kandydatury i każdą kandydaturę poddać indywidualnie pod głosowanie, aby wyłonić kandydatów z największą ilością głosów, którzy wejdą do Rady Społecznej ZOZ jako przedstawiciele Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy powiedział, że wobec powyższego on rezygnuje z kandydowania do Rady Społecznej i prosi o zgłoszenie na jego miejsce jakiegoś kandydata z Wielgolasu.
Pani mecenas przypomniała, że można zgłaszać także większą ilość kandydatów niż ilość miejsc w Radzie Społecznej - kto uzyska największą liczbę głosów ten zostanie wybrany.
Przewodniczący Rady Gminy potwierdził powyższe i poprosił o zgłaszanie dowolnej liczby kandydatów.
Pan radny Tadeusz Szczepańczyk powtórnie zgłosił p. radną Hannę Zawadkę.
Pan radny Wiesław Świątek zgłosił p. radnego Stanisława Kowalskiego.
Następnie zgłoszony został p. Stanisław Parol, ale nie wyraził zgody na kandydowanie.
Pozostali zgłoszeni wyrazili zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady poinformował, że spośród zgłoszonych osób nie jest obecna p. Mariola Kluska ale złożyła ona zgodę w formie pisemnej, co także jest dopuszczalne.
Ponieważ nie zgłoszono więcej kandydatów Przewodniczący Rady rozpoczął głosowanie nad każdym ze zgłoszonych kandydatów. Po zakończeniu głosowań Przewodniczący poinformował, że w ich wyniku poszczególni kandydaci otrzymali następującą ilość głosów:
1) Mariola Kluska - 10 "za", 1 "przeciw", 2 "wstrzymujące".
2) Robert Skwara - 8 "za", 5 "wstrzymujących".
3) Hanna Zawadka - 9 "za", 4 "wstrzymujące".
4) Stanisław Kowalski - 10 "za", 3 "wstrzymujące".
5) Tadeusz Szczepańczyk - 5 "za", 8 "wstrzymujących".
Następnie Przewodniczący Rady poinformował, że największą liczbę głosów otrzymali i weszli tym samym do składu Rady Społecznej SP ZOZ:
1) Mariola Kluska.
2) Hanna Zawadka.
3) Stanisław Kowalski.
Pan sołtys Ryszard Podobas powiedział, że sołtysi mają w swoim gronie osobę, która pracowała w służbie zdrowia - jest to p. Lilla Sabak i chcieliby, aby była ona kandydatem do składu Rady Społecznej SP ZOZ.
Pani Lilla Sabak poinformowała, że pracowała jako laborantka.
Przewodniczący Rady zaproponował przegłosowanie także kandydatury p. Sabak.
Pani Alina Saracka - radca prawny zauważyła, że niestety kandydatura została zgłoszona zbyt późno tzn. już po ogłoszeniu wyników i dlatego nie jest możliwe jej uwzględnienie.
W związku z powyższym Przewodniczący odstąpił od głosowania nad kandydaturą p. Sabak.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod glosowanie projekt uchwały - Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Latowiczu - uchwała stanowi załącznik do protokołu.

7
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2007

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Poinformowała szczegółowo o planowanych w ramach zmian w budżecie zwiększeniu i zmniejszeniu dochodów. Informacje przedstawione przez p. Skarbnik uzupełnił Wójt Gminy. Następnie p. Wójt omówił szczegółowo załącznik Nr 2 do uchwały pn..: "Zadania inwestycyjne w 2007 r." (w załączeniu do uchwały stanowiącej załącznik do protokołu).
Po omówieniu przez Wójta w/w załącznika głos zabrał p. radny Stanisław Parol. Ustosunkowując się do wypowiedzi Wójta powiedział, że p. Wójt ma rację, iż stara się przyspieszyć przebudowę drogi Nr 802 na odcinku przebiegającym przez gminę Latowicz bowiem jest to wizerunek naszej gminy. Zgadza się także z tym, iż należy wykorzystać środki jakie będą przyznane z zewnątrz na wykonanie dróg na osiedlu w Latowiczu. Pan Parol zapytał następnie Wójta Gminy o kwestie działki, na której obecnie jest boisko w Latowiczu. Pan radny zauważył, iż jest to działka dosyć sucha natomiast działka przy drodze powiatowej w kierunku Redzyńskiego, na której planowane jest wykonanie nowego boiska ma charakter podmokły z występującymi tam agresywnymi wodami gruntowymi. W wykonanie boiska na tej działce trzeba byłoby włożyć z tego powodu dużo pracy i pieniędzy. Z kolei p. radny poruszył sprawe oświetlenia ulicznego na terenie Bud Wielgoleskich. Powiedział, że prosiłby, aby budując oświetlenie doświetlić chociaż jedną lampą przystanek przy drodze do Dzielnika - przy drodze Nr 802. Mieszkańcy skarżą się na brak oświetlenia tego przystanku - po osoby wysiadające zazwyczaj ktoś przychodzi i oczekuje bowiem boją się same na tym przystanku wysiadać. Pan radny zasygnalizował także potrzebę oświetlenia prowadzącego przez las odcinka drogi powiatowej od kościoła do Bud Wielgoleskich. Pan Stanisław Parol poinformował, że w styczniu br. chłopiec wracający do z wieczornego nabożeństwa do domu został w tym miejscu dotkliwie pobity przez sprawców schowanych w samochodzie zaparkowanym w lesie - sprawa była badana przez Policję. Ludzie boją się tą drogą chodzić a jest ona uczęszczana - korzystają z niej mieszkańcy z Bud Wielgoleskich, Borówka, Transboru. Z kolei nawiązując do kwestii środków samorządowych sołectwa Budy Wielgoleskie p. radny powiedział, że jest to mała kwota, ale należy pamiętać, że wielu mieszkańców tego sołectwa pracuje poza gminą i środki pochodzące z ich podatków wracają do Gminy Latowicz i zasilają jej budżet.
Ponieważ radni nie wnieśli więcej pytań Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2007 - uchwała stanowi załącznik do protokołu.

8
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE POWOŁANIA ZESPOŁU DO ZAOPINIOWANIA KANDYDATÓW NA ŁAWNIKÓW DO SĄDÓW POWSZECHNYCH NA OKRES KADENCJI 2008 - 2011

Projekt uchwały przedstawił Przemysław Wróbel - insp. ds. obsługi Rady Gminy. Poinformował, że zgodnie z przepisami ustawy "Prawo o ustroju sadów powszechnych" do kompetencji Rady Gminy należy przeprowadzenie wyboru ławników na kadencję 2008 - 2011. Wybory należy przeprowadzić do końca października Br. Przepisy cytowanej ustawy mówią, że przed dokonaniem wyboru ławników Rada Gminy powołuje zespół opiniujący kandydatów na ławników. Zadanie tego zespołu polegać będzie na tym, iż spotka się on na posiedzeniu, podczas którego zapozna się ze zgłoszeniami złożonymi przez kandydatów na ławników, sporządzi pisemną opinię o kandydatach i przedstawi ją radnym na sesji.
Wobec tego, iż nie zgłoszono pytań Przewodniczący rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na członków zespołu opiniującego.
Zgłoszono następujących kandydatów:
1) Robert Skwara - radny.
2) Wiesław Świątek - radny.
3) Lilla Sabak - sołtys.
Następnie Przewodniczący poddał każdą ze zgłoszonych kandydatur pod głosowanie. W wyniku głosowania poszczególni kandydaci otrzymali następującą liczbę głosów:
4) Robert Skwara - 10 "za", 1 "wstrzymujący"
5) Wiesław Świątek - 10 "za", 1 "wstrzymujący"
6) Lilla Sabak - 11 "za".
W związku z tym, iż nie wniesiono uwag ani pytań Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. Rada Gminy w obecności 11 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników do sądów powszechnych na okres kadencji 2008 - 2011.

9
INFORMACJA Z DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Informacja w załączeniu do protokołu.


10
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOSCI WÓJTA GMINY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.


11
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH

Na zapytanie p. radnego Kazimierza Sekuły odpowiedź została udzielona przez Wójta Gminy w pkt. Nr 3 porządku obrad, bezpośrednio po zgłoszeniu zapytania.

12
SPRAWY RÓŻNE

Nie zgłoszono spraw różnych.


13
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY

Ponieważ nie zgłoszono uwag, Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy.

14
ZAMKNIĘCIE SESJI RADY GMINY

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad p. Jan Domański - Przewodniczący Rady Gminy zamknął X sesję Rady Gminy Latowicz.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował:
Przemysław Wróbel
Autor : insp.ds. Rady Gminy i organizacji
Zredagował(a) : Przemysław Wróbel
Data wprowadzenia : 2009-03-13 11:47:26
Data ostatniej modyfikacji : 2009-03-13 13:44:08
Liczba wyświetleń : 1103

Redaktor  Data modyfikacji 
Przemysław Wróbel  13.03.2009 10:47pokaż tą wersję



licznik odwiedzin: 2648214