logo
logo
Rada Gminy » Protokoły z sesji 2006-2010
13 sesja Rady Gminy Latowicz
A R T Y K U Ł   A R C H I W A L N Y
30 października 2007 roku

PROTOKÓŁ NR XIII/07

z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 30 października 2007 roku
w sali posiedzeń Urzędu Gminy Latowicz


1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY

Przewodniczący Rady Gminy - Jan Domański, o godzinie 930 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych oraz sołtysów w załączeniu do protokołu).
W sesji uczestniczyli m.in.:
1. Bogdan Świątek-Górski - Wójt Gminy,
2. Barbara Zgódka - Sekretarz Gminy,
3. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy,


2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2007.
5. Podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z WFOŚiGW w Warszawie dla Gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem zadania pn.: "Termomodernizacja budynków Ośrodka Zdrowia w Latowiczu i Ośrodka Zdrowia w Wielgolesie oraz roboty remontowe zewnętrzne i roboty remontowe wewnętrzne".
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów szkół prowadzonych przez Gminę Latowicz.
8. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy.
9. Analiza ofert na prowadzenie podstawowej opieki zdrowotnej na terenie Gminy Latowicz.
10. Informacja Komendanta Gminnego OSP na temat funkcjonowania jednostek OSP na terenie Gminy Latowicz.
11. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady w okresie między sesjami.
12. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
13. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
14. Sprawy różne.
15. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
16. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Wójt Gminy zaproponował włączenie do porządku obrad (jako pkt.7a) punktu pn.: "Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na pokrycie planowanego deficytu budżetu Gminy Latowicz". Wójt powiedział, że zakładano deficyt budżetowy na poziomie 1mln.200tyś.zł natomiast jak się okazuje będzie on znacznie mniejszy. Mimo to w dniu dzisiejszym należałoby podjąć proponowaną uchwałę tzn. upoważnić Wójta do zaciągnięcia długoterminowego kredytu do wysokości 620tyś.zł, aby budżet na koniec roku był zrównoważony. Wójt stwierdził, że prawdopodobnie nie zaciągnie takiego kredytu bowiem na najbliższej sesji pojawią się okoliczności, które spowodują, że deficyt będzie zmniejszony natomiast w dniu dzisiejszym podjęcie tej uchwały jest potrzebne.
Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję Wójta Gminy. Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie zgodziła się na zmianę w porządku obrad proponowaną przez Wójta.
Przewodniczący Rady zaproponował przeniesienie pkt. nr. 10 "Analiza ofert na prowadzenie podstawowej opieki zdrowotnej na terenie Gminy Latowicz" w miejsce pkt. 4 "Zmiany w budżecie Gminy Latowicz na rok 2007" . Poinformował, iż jest propozycja, aby na czas rozpatrywania tego punktu przenieść się do sali w Zespole Szkół - Zespół dysponuje większą salą niż UG, która zapewni możliwość udziału w sesji zainteresowanym mieszkańcom. W punkcie tym planowany jest udział przedstawicieli podmiotów jakie złożyły oferty na prowadzenie p.o.z. na terenie gminy.
Rada Gminy obecności 13 radnych jednogłośnie wyraziła zgodę na zmianę w porządku obrad zaproponowaną przez Przewodniczącego Rady.
Przewodniczący poprosił Radę oraz Wójta o wyrażenie stanowiska odnośnie zaproponowanego porządku obrad.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych wniosków, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.
3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH


Glos zabrał p. radny Stanisław Parol, mówiąc iż ma dwa zapytania do Wójta Gminy.
Formułując pierwsze zapytanie p. radny stwierdził, że Rada Gminy podjęła decyzję, iż mają być utwardzone ulice na tzw. osiedlu w Latowiczu, a z informacji które posiada wynika, że jak dotychczas nie jest to robione. Pan radny powiedział, że pyta o tą sprawę bowiem jest na terenie gminy wiele dróg wymagających poprawy i wszystkie te prace ocenia on jako pilne natomiast w przypadku opóźnienia tych planowanych robót na osiedlu i przeniesienia zadania na następny rok blokuje się pieniądze.
Przechodząc do drugiego zapytania p. Stanisław Parol powiedział, że z informacji jakie otrzymali radni wynikało, iż odbył się już przetarg na wykonanie planowanych prac na SUW w Chyżynach i dlatego chciałby zapytać dlaczego nic się w tej sprawie nie dzieje tzn. nie są prowadzone żadne prace.
Wójt Gminy powiedział, że jeśli chodzi o drogi na osiedlu to sytuacja wygląda w ten sposób, iż złożono wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie (300tyś.zł) w ramach tzw. komponentu drogowego. Urząd Marszałkowski przyznał dotację w wysokości 200tyś.zł. Jest pozwolenie ze Starostwa na wykonanie tego zadania, utwardzenie dróg na osiedlu można byłoby realizować tylko problem polega na tym, że w przekonaniu Wójta nie jest zasadne w chwili obecnej wszczynanie procedury przetargowej i wybór wykonawcy bowiem jest wysoce prawdopodobne, że w trakcie realizacji zadania wykonawcę zastałyby warunki zimowe (mróz) czego konsekwencją byłaby konieczność przerwania zadania i kontynuowania go w przyszłym roku - w ten sposób, zostawiając nie dokończone zadanie na okres zimy utrudniłoby się mieszkańcom osiedla przejezdność na co w/w i tak się obecnie uskarżają. Lepiej jest rozpisać przetarg zimą - być może także ceny będą wtedy niższe, i przystąpić do prac na osiedlu w okresie wiosennym. Dotacja oczywiście nie przepadnie.
Jeśli chodzi o drugie zapytanie, to Gmina Latowicz otrzymała 150tyś.zł na SUW w Chyżynach - cel był taki, aby poprawić jakość wody przez instalację dodatkowych urządzeń - zadanie to zostało już zakończone.

Po zakończeniu odpowiadania przez p. Wójta na zgłoszone zapytania Przewodniczący Rady zarządził przerwę podczas której wszyscy obecni na sesji przeszli do sali w Zespole szkół w Latowiczu.
Po przejściu do Zespołu Szkół przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
4
ANALIZA OFERT NA PROWADZENIE PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ NA TERENIE GMINY LATOWICZ

Na wstępie Wójt Gminy przybliżył zebranym rozpatrywane zagadnienie. Poinformował, że Gmina Latowicz stoi obecnie przed dylematem wyboru podmiotu, który będzie realizował zadania z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (p.o.z.) na terenie gminy przez okres najbliższych trzech lat. To, że sprawa jest rozstrzygana właśnie obecnie wynika z faktu, iż zgodnie z przepisami do końca roku 2008 jest czas na to, aby dostosować obiekty ośrodków zdrowia do standardów Unii Europejskiej. Wpłynęły 4 oferty na świadczenie usług z zakresu p.o.z., ale radni po przeanalizowaniu ich treści na posiedzeniach komisji zdecydowali, że dla gminy najlepsze są dwie z nich i na dzisiejszą sesję zaproszeni zostali przedstawiciele właśnie tych dwóch, wskazanych przez radnych podmiotów. Jest to SP ZOZ z Mińska Mazowieckiego oraz Centrum Medyczno - Diagnostyczne z Siedlec. Sprawa jest rozpatrywana podczas sesji Rady Gminy w tym celu, aby ją upublicznić. Jest możliwość zadawania pytań. Odbędzie się dyskusja a następnie radni dokonają poprzez głosowanie wyboru jednego z podmiotów. Od podmiotu, który zostanie wybrany oczekuje się realizacji usług z zakresu p.o.z. przez najbliższe 3 lata oraz wykonania do końca roku 2008 przystosowania obiektów ośrodków zdrowia pod względem technicznym do wymogów UE, bowiem Gmina Latowicz nie może sobie pozwolić, aby te roboty sfinansować. To co jest możliwe będzie natomiast przez gminę zrobione - są już (z wykorzystaniem dotacji) realizowane prace termomodernizacyjne obiektów, zostaną także wykonane pochylnie dla niepełnosprawnych. Podmiotowi, który zostanie wybrany zostaną do wykonania wszystkie niezbędne prace wewnątrz budynków.
Pan dr. Wojciech Słomski - Kierownik ośrodka zdrowia w Wielgolesie zapytał, czy do ogłoszenia o przetargu na wydzierżawienie obiektów ośrodków zdrowia i świadczenie usług z zakresu p.o.z. został opracowany dokładny zakres tych wspomnianych przez p. Wójta robót wewnętrznych oraz kosztorys tych prac, bowiem na tej podstawie będzie chyba jak należy sądzić gmina zawierała umowę z przyszłymi kontrahentami.
Pani Barbara Zgódka - Sekretarz Gminy poinformowała, że po tym jak Rada Gminy zdecydowała o formie dalszego funkcjonowania p.o.z. na terenie Gminy Latowicz zostało sporządzone i podane do publicznej wiadomości ogłoszenie skierowane do podmiotów, które potencjalnie byłyby świadczeniem tych usług zainteresowane. Ogłoszenie dotyczyło prowadzenia działalności w zakresie p.o.z. w dwóch ośrodkach tj. w Latowiczu i w Wielgolesie wraz z opieką stomatologiczną w co najmniej jednym z w/w ośrodków. Ogłoszenie zawierało też informację, że potencjalny dzierżawca budynków ośrodków zdrowia będzie zobowiązany do wykonania remontu wewnętrznego tych obiektów celem dostosowania ich do wymogów UE określonych w stosownym rozporządzeniu Ministra Zdrowia i w sposób zgodny z programami dostosowawczymi opracowanymi przez Urząd Gminy Latowicz przy udziale lekarzy z dotychczasowych ośrodków zdrowia na terenie gminy. Termin składania ofert określono na dzień 21 września br. a termin wybrania oferty na 28 września br. ale na wniosek jednego z oferentów przedłużono w/w terminy odpowiednio do 21 oraz 30 października br. W wyniku powyższego wpłynęły go Urzędu Gminy cztery oferty, z których po przeanalizowaniu na posiedzeniach komisji radni wybrali dwie, dotyczące prowadzenia p.o.z. w dwóch ośrodkach zdrowia na terenie gminy. Dwie pozostałe oferty dotyczyły tylko ośrodka zdrowia w Latowiczu. Kwestią do rozstrzygnięcia "na dzisiaj" jest wybór jednej z tych dwóch wybranych ofert tj. SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim lub Centrum Medyczno - Diagnostyczne w Siedlcach.
Wójt Gminy przypomniał, że p. Wojciech Słomski pytał o kosztorys robót jakie są do wykonania wewnątrz obiektów ośrodkach zdrowia.
Pani Sekretarz powiedziała, że zakres tych prac został określony szczegółowo w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Na dzień dzisiejszy nie ma szczegółowych kosztorysów tych robót. Kosztorysy będą wykonane do końca br. i taką informacje uzyskali oferenci. Czynsz jaki będą płacili dzierżawcy będzie wliczony jako koszty prowadzonych przez nich remontów.
Wójt Gminy poprosił, aby p. Sekretarz poinformowała zebranych, czy te dwie wybrane oferty zawierały zakres robót przewidziany do wykonania przez oferentów i jaki jest ten określony przez nich zakres robót.
Pani Sekretarz powiedziała, że zawierała ten element oferta "Centrum" natomiast oferta SP ZOZ tego nie zawierała. W ofercie "Centrum" czytamy, że firma zobowiązuje się do wykonania prac polegających na:
1) w Wielgolesie - remoncie zewnętrznym schodów, wykonaniu pochylni wjazdowej, utworzeniu pomieszczenia higieniczno-sanitarnego dla pracowników, wymianie wykładziny podłogowej oraz połączeniu ścian z podłogami metodą bez szczelinową umożliwiającą mycie i dezynfekcję, pokryciu ścian na całej ich wysokości materiałami umożliwiającymi ich zmywanie i dezynfekcję, wymianie instalacji wodnej i c.o. oraz grzejników na dostosowane do pomieszczeń medycznych, wprowadzeniu informatycznego systemu rejestracji pacjentów.
2) w Latowiczu - wymianie stolarki drzwiowej wraz z likwidacją progów drzwiowych, dostosowaniu pomieszczeń sanitarnych do potrzeb osób niepełnosprawnych, wymianie wykładziny podłogowej oraz połączeniu ścian z podłogami metodą bez szczelinową umożliwiającą mycie i dezynfekcję, pokryciu w gabinecie zabiegowym ścian na całej ich wysokości materiałami umożliwiającymi ich zmywanie i dezynfekcję, wykończenie ścian wokół umywalek glazurą do odpowiedniej wysokości, wymianie instalacji c.o. i grzejników, zwiększenie powierzchni gabinetów do wymaganej przepisami, wprowadzeniu informatycznego systemu rejestracji pacjentów.
Wójt Gminy zauważył, iż prace dot. remontu zewnętrznego schodów i budowy pochylni w Wielgolesie wykonuje już gmina.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż w ofercie brak jest informacji o przystosowaniu pomieszczeń sanitarnych do potrzeb osób niepełnosprawnych a jest to konieczne do wykonania.
Następnie p. Sekretarz przypomniała w skrócie zawartość obu ofert. Jako pierwszą p. Sekretarz przedstawiła ofertę SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim. Poinformowała, że SP ZOZ zapewnia w ofercie świadczenia p.o.z. w zakresie: lekarz, pielęgniarka - położna, pielęgniarka szkolna, oraz opiekę specjalistyczną w ramach swojej przychodni w Mińsku Mazowieckim na ul. Kościuszki, diagnostykę oraz badania laboratoryjne a także opiekę wyjazdową w godzinach, gdy ośrodki zdrowia na terenie gminy nie będą czynne a także opiekę stomatologiczną. Ośrodki zdrowia będą czynne od godz. 8.00. do 18.00. Po godz. 18.00. a także w dni wolne od pracy opieka będzie zapewniona w Mińsku Mazowieckim przez SP ZOZ a także w ramach nocnej opieki wyjazdowej. W przypadku stwierdzenia podczas wizyty domowej konieczności odwiezienia pacjenta do szpitala lub poradni specjalistycznej zapewniony będzie transport sanitarny. Udzielane będą skierowania do lekarzy specjalistów, na leczenie rehabilitacyjne, sanatoryjne, wydawane zaświadczenia dot. niezdolności do pracy itp. Następnie p. Sekretarz odczytała jeszcze proponowany przez SP ZOZ harmonogram pracy lekarzy i personelu pielęgniarskiego. (szczegółowa oferta na stanowisku ds. kadr, oświaty i zdrowia). SP ZOZ w treści oferty zapewnił także o zatrudnieniu wszystkich osób pracujących obecnie w ośrodkach zdrowia.
Pani Danuta Rechnio - mieszkanka Wielgolas zapytała, czy coś w porównaniu z usługami obecnie świadczonymi w ośrodku zdrowia w Wielgolesie zostanie dodane lub ujęte. Czy pozostanie gabinet ginekologiczny, czy zostanie może stworzony gabinet stomatologiczny, który jest bardzo potrzebny ?
Pani Sekretarz poinformowała, że nowy podmiot, który będzie prowadził ośrodki zdrowia musi zapewnić wszystkie świadczenia z zakresu p.o.z. jakie są świadczone obecnie. Jeśli chodzi o ginekologa i stomatologa to kwestie te nie wchodzą w zakres p.o.z. - ale nie oznacza to, że podmiot nie może lub nie będzie tych usług świadczył. Są to sprawy do ustalenia. Jeśli chodzi o stomatologa to w Wielgolesie trzeba byłoby stworzyć odpowiedni gabinet. W rozpatrywanych ofertach nie ma mowy o stomatologii w Wielgolesie. Kwestia wygląda w ten sposób, że ogólna umowa z NFZ na Gminę Latowicz na opiekę stomatologiczna opiewa na określoną liczbę osób i w wypadku stworzenia gabinetu w Wielgolesie należy liczyć się z tym, że stomatolog przyjmowałby pacjentów w określone dni a w inne dni przyjmowałby w Latowiczu.
Wójt Gminy powiedział, że chciałby wyjaśnić, iż nie jest tak jak ktoś mógłby może pomyśleć, że gmina nie czyni starań, aby stomatolog był zarówno w Latowiczu jak i w Wielgolesie tylko istnieje obiektywna przeszkoda w tym aby był on w obu w/w miejscowościach. Wójt poprosił, aby sprawę wyjaśnił p. Stanisław Wołynek - Dyrektor ds. ekonomicznych SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim. Sprawę wyjaśniła obecna na sesji p. księgowa z SP ZOZ . Poinformowała, że wynika to z faktu, iż aby NFZ zawarł kontrakt na stomatologię musi być zapewniony odpowiedni gabinet stomatologiczny. Utworzenie takiego gabinetu i wyposażenie go zgodnie z obowiązującymi wymogami wymaga ogromnych nakładów finansowych. Na to zawsze brakowało pieniędzy.
Pani Sekretarz Gminy wyjaśniła, że jeśli chodzi o zakup niezbędnego wyposażenia do gabinetu stomatologa to nie było i nie jest to zadanie gminy bowiem gmina jest wyłącznie właścicielem obiektów, które były wynajęte dotychczas SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim do prowadzenia działalności i dlatego jeśli SP ZOZ chciał wprowadzić w Wielgolesie opiekę stomatologiczną to zakup wyposażenia był zadaniem SP ZOZ. Następnie p. Sekretarz wyjaśniła, że kontraktowanie stomatologii wygląda tak, iż kontraktuje się określona liczbę usług dla gminy a nie dla poszczególnych ośrodków zdrowia w tej gminie dlatego w stomatolog może przyjmować w ramach tej zakontraktowanej liczby usług pacjentów z całej gminy w Latowiczu albo można tą liczbę usług podzielić i stomatolog może przyjmować częściowo w Latowiczu i częściowo w Wielgolesie. W każdym razie trzeba będzie poruszać się w ramach tej jednej ilości zakontraktowanej ilości usług. W przypadku Wielgolasu trzeba też wziąć pod uwagę, iż obiekt jest w tak złym stanie, iż samo dostosowanie go do niezbędnych wymogów UE będzie kosztowało, bardzo dużo - ew. dostosowanie gabinetu stomatologicznego znacznie zwiększyłoby te koszty.
Przewodniczący Rady zaproponował, aby tego rodzaju szczegółowe dyskusje odłożyć na później a teraz przedstawić w skrócie drugą ofertę.
Pani Sekretarz przeszła do przedstawienia oferty Centrum Medyczno - Diagnostycznego z Siedlec. Poinformowała, że oferent zobowiązuje się do zapewnienia świadczeń z zakresu p.o.z. w zakresie - lekarz rodzinny, lekarz pediatra, od 8.00. do 18.00. oraz objęcie opieką całodobową zapewnianą przez przychodnię Centrum w Mińsku Mazowieckim, Specjaliści a ośrodkach zdrowia na terenie gminy to - ginekolog raz w tygodniu i kardiolog raz w miesiącu. Ponadto opieka pielęgniarska oraz dostęp do lekarzy specjalistów w przychodni Centrum, opieka stomatologiczna 4 razy w tygodniu, rentgen stomatologiczny w przychodni w Mińsku Mazowieckim), pobieranie badań analitycznych 3 razy w tygodniu. Badania cytologiczne w Latowiczu. Inne badania diagnostyczne w przychodni Centrum w Mińsku Mazowieckim. Następnie p. Sekretarz odczytała jeszcze proponowany przez "Centrum" harmonogram pracy lekarzy i personelu pielęgniarskiego. (szczegółowa oferta na stanowisku ds. kadr, oświaty i zdrowia). Czynsz proponowany przez "Centrum" to 2 zł netto za 1m2. Do oferty załączono także oświadczenie, iż firma zaproponuje zatrudnienie wszystkim osobom zatrudnionym obecnie zarówno w ośrodku zdrowia w Latowiczu jak i w Wielgolesie.
Następnie głos zabrał p. Stanisław Wołynek - dyrektor ds. ekonomicznych SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim. Potwierdził, że SP ZOZ jest zainteresowany wydzierżawieniem obiektów obu ośrodków zdrowia w celu prowadzenia w nich świadczeń z zakresu p.o.z. a także zobowiązuje się do wykonania niezbędnych prac dostosowawczych wewnątrz tych obiektów.
Pani Sekretarz zapytała o kwestię czynszu, bowiem w ofercie nie była ta sprawa doprecyzowana.
Pan Stanisław Wołynek odparł, że ZOZ proponuje czynsz w takiej wysokości jakiej płacił dotychczas ( 21 zł za 1m2).
Pani Sekretarz powiedziała, że dotychczas koszty bieżącego utrzymania obiektów spadały na gminę, teraz będzie inaczej czyli należy rozumieć, że SP ZOZ proponuje dotychczasową wysokość czynszu plus koszty bieżącego utrzymania ?
Pan Stanisław Wołynek potwierdził, że właśnie tak należy to rozumieć.
Pan Wojciech Słomski zapytał jak gmina wyobraża sobie nawet wstępne zawieranie jakichkolwiek umów z kimkolwiek z kontrahentów jeśli nie ma dokładnej informacji odnośnie kosztów. Każdy kontrahent, aby prowadzić usługi zdrowotne musi mieć formalny kontrakt z NFZN a na jakiej zasadzie zawrze ten kontrakt, jeśli nie będzie w pełni przekonany, że będzie tutaj pracował - a do takiej sytuacji prowadzi to, co się dzieje obecnie - żaden z kontrahentów nie będzie pewien swego do końca roku, bo kosztorysów nie ma i nie wiadomo kiedy będą i w takiej sytuacji okaże się, że 1 stycznia 2008 nie będzie nikogo, kto ma prowadzić opiekę medyczną w ośrodkach na terenie gminy.
Wójt Gminy powiedział, ze nie jest tak, iż na dzień 1 stycznia 2008 te kosztorysy muszą być, bowiem nie są podstawą, aby zawrzeć kontrakt z NFZ. Na dostosowanie obiektów jest jeszcze rok czasu. Gmina szuka takiego podmiotu, który zapewni dobre usługi medyczne oraz dostosuje obiekty ośrodków zdrowia do wymogów UE (w ramach czynszu), bowiem gmina nie ma środków aby to zrobić. Jest to duże ryzyko dla takiego podmiotu, nie ma on gwarancji co będzie po trzech latach a na tyle będzie zawarta umowa - musi zainwestować a nie wie czy po tych 3 latach nadal będzie prowadził usługi medyczne w tych obiektach. Trzy lata to krótki okres na to, żeby poniesione koszty się zwróciły. Mniej więcej wiadomo jakie pieniądze trzeba będzie wyłożyć w roku 2008 na dostosowanie tych obiektów, bo są przecież koszty szacunkowe na podstawie których można to orientacyjnie przewidzieć, w przybliżeniu. Problemem będzie zatem kwestia rozliczenia się z tym podmiotem. On zapewne będzie się starał, aby działać tu dłużej niż 3 lata, bo wtedy te koszty by mu się zamortyzowały natomiast okres 3 lat jest na to za krótki.
Pan Wojciech Słomski powiedział, że zaszło nieporozumienie bowiem chodzi mu o to, że kontrakt najbliższy z NFZ ma być zawarty przez podmiot na rok 2008 i chodzi o to, który z kontrahentów będzie mógł z NFZ taki kontrakt podpisać skoro nie ma dokładnego kosztorysu, nie wiadomo jak się rozliczyć - będzie to podstawą dla kontrahenta który przegra do odwoływania się, podważania tego całego przetargu, wreszcie do procesu sądowego względem gminy, która wprowadza go w błąd. O kosztach powinni być poinformowani kontrahenci pisemnie, powinna być im udzielona pełna informacja w tej sprawie, bo od tego będzie zależało jak oni mają się rozliczać i czy będą dopuszczeni do zawarcia kontraktu na 2008 r.
Wójt Gminy powiedział, że jeśli chodzi o wynajmowanie lokali do lat 3 to prawo do tego ma Wójt, natomiast nie przewiduje takiej sytuacji, iż po konsultacji z Radą Gminy zostanie wspólnie wybrany jeden z podmiotów, i wtedy jeden z pozostałych podmiotów jakie złożyły ofertę będzie się odwoływał, skarżył gminę itp.
Pan Wojciech Słomski powiedział, że "obowiązuje ekonomia". Obowiązkiem gminy jest sprawdzenie wiarygodności kontrahentów. Każdy może przyjść i coś obiecać a za miesiąc się odwoła, bo sprawa była niedokładnie sformułowana i co wtedy gmina powie?
Wójt powiedział, że po to jest dzisiejsze spotkanie w takim gronie, aby ten temat rozstrzygnąć.
Pan Słomski powiedział, że "nie takie się dzieją rzeczy w tym kraju". Należy mieć pewność na 100%, że kontrahent, który zostanie wybrany spełni oczekiwania, żeby nie było tak, że dzisiaj napisze się różne "banialuki" a później się okaże, iż nie ma na to pieniędzy.
Pan Żuk powiedział, że "wszystko co pewne to, że kiedyś umrzemy". "Centrum" nie jest firmą z nikąd. Działa już 10 lat. Od 8 lat prowadzi ośrodki zdrowia w sąsiedniej gminie Wodynie. Prowadzi też w w/w gminie zakład opiekuńczo leczniczy na 25 łóżek. Czynsz jaki zaproponowało "Centrum" wydaje się mały, ale wynika to z faktu, że wiadomo jakie nakłady są konieczne i w Latowiczu i w Wielgolesie. Z punktu widzenia księgowego wynika, że firma inwestując w te obiekty (gdy nie są one jej własnością) może zamortyzować te nakłady w ciągu 10 lat. Takie są warunki księgowe zapisane w ustawach czyli w przypadku gdy firma zainwestuje np. 100tyś. w te ośrodki zdrowia to realnie rzecz biorąc może to zamortyzować w ciągu 10 lat. Każdemu lepiej się pracuje gdy jest umowa przynajmniej 5 letnia, wtedy można zrobić normalny plan finansowy ale oczywiście gmina może podjąć tutaj różne decyzje. Na terenie gminy Wodynie była podobna sytuacja. Była szkoła, która została poddana likwidacji. Nakłady żeby zrobić tam zakład opiekuńczo leczniczy były rzędu 600-700tyś.zł. Część prac zrobiła gmina a resztę (ok.550tyś.zł) dołożyła firma "Centrum". Obiekt był na razie gminny. Gmina obiecała, że sprzeda go ale jeszcze nie w tej chwili. Umówiono się, że gmina wydzierżawiła go "Centrum" na 10 lat w ten sposób, że w przypadku zmiany sytuacji, decyzji oddana będzie ta część środków, która się nie zamortyzowała. Tak się złożyło, że po 2 latach Wójt stwierdził, że nie jest mu potrzebny ten obiekt i sprzedał go "Centrum".
Następnie p. Żuk powiedział, że wiadomo, iż "w tym momencie nikt nie chce ani zawyżać kosztorysu, ani zawyżać na fakturach, ani robić jakiś machlojek, bo to można po prostu normalnie, jest rzeczoznawca, który ocenia wielkość remontów, p. Wójt to kwituje, że zna jaka jest kwota inwestycji i możemy się wtedy rozliczać. Przecież to jest normalna sytuacja. Naprawdę nie trzeba podnosić tutaj jakiś dziwnych rzeczy, że ktoś może czegoś nie rozliczyć".
Pani Lilla Sabak - sołtys z Wężyczyna zapytała, czy SP ZOZ jest obecnie w stanie wyłożyć te pieniądze na dostosowanie ośrodków zdrowia, bowiem p. Żuk z "Centrum" zadeklarował, że jego firma jest w stanie to zrobić i zakres usług poprawić, natomiast dotąd jak wiadomo SP ZOZ świadczył usługi medyczne na niskim poziomie. Pani Sabak stwierdziła, że ona osobiście nie jest przekonana do usług świadczonych przez SP ZOZ. Kolejki do kardiologa, do ginekologa itd.
Księgowa SP ZOZ powiedziała, że każdy może mieć własne zdanie na temat usług świadczonych przez SP ZOZ ale nie wie na jakiej podstawie p. sołtys uważa, iż "Centrum" będzie świadczyło lepsze usługi.
Pani Lilla Sabak powiedziała, że p. Zuk z Centrum podał np. informację, że raz w miesiącu będzie przyjmował na terenie gminy kardiolog - tego SP ZOZ nie oferuje.
Pani księgowa powiedziała, że rozumie ten akurat argument ale twierdzi, że p. sołtys zapomina o tym, że ilość specjalistów w przychodni "Centrum" w Mińsku Mazowieckim jest ograniczona natomiast np. w SP ZOZ poszerza się specjalistka - został zatrudniony chirurg dziecięcy, została otwarta nowa poradnia ginekologiczno - położnicza konsultacyjna na terenie szpitala, natomiast kolejki do specjalistów są wszędzie, np. w Warszawie czeka się na tomografię komputerową 3-4 miesiące gdy w SP ZOZ mińskim czeka się tydzień.
Pani Lilla Sabak powiedziała, że w SP ZOZ nie ma np. w ogóle możliwości wykonania badania rezonansem magnetycznym tylko pacjenci odsyłani są do Warszawy.
Pani księgowa powiedziała, że faktycznie na to badanie pacjenci kierowani są do Warszawy ale Centrum także nie robi tego w Mińsku tylko kieruje na badanie do Siedlec. Pani księgowa powiedziała, że nie jest w stanie określić, która z ofert jest lepsza natomiast może np. z własnego doświadczenia stwierdzić, że lekarze p.o.z. z ZOZ-ów niepublicznych w większości oszczędzają na badaniach laboratoryjnych i innych np. EKG zlecanych pacjentom, aby znaleźć środki na np. zakup jakiegoś sprzętu itp. natomiast lekarze z SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim na takich badaniach nie oszczędzają, nie ograniczają tych badań. Taka sytuacja tj. oszczędzanie na badaniach ma miejsce np. obecnie w Stanisławowie gdzie ośrodki zdrowia prowadzi niepubliczny ZOZ.
Pan Żuk powiedział, że fakty są takie, że w przychodni Centrum w Mińsku Mazowieckim jest obecnie zapisanych 12tyś. osób i nie ma więcej tylko dlatego, że więcej się już na dzień dzisiejszy nie zmieści. Z tego wynika, że oferta Centrum dla mieszkańców w Mińsku chyba się jednak sprawdziła - okazała się na tyle atrakcyjna, że te 12 tyś. osób zapisało się do Centrum a nie do ZOZ-u. Nie ma sensu obiecywać, że nie będzie kolejek do specjalistów zatrudnionych w Centrum, bowiem fakty są takie, że te kolejki są niestety wszędzie natomiast faktem też jest, że dla pacjentów Centrum dostęp do tych specjalistów jest ułatwiony. Jeśli chodzi o badania ambulatoryjne to Centrum posiada własne ambulatorium, które obecnie wykonuje 18tyś. badań miesięcznie ale nie ma problemu, aby robiło 4-5tyś. więcej. Te możliwości są dla pacjentów Centrum w zupełności wystarczające. Firma Centrum ma w tej chwili zapisanych w ramach p.o.z. ok. 40 tyś. pacjentów. Pan Żuk zwracając się do p. księgowej z SP ZOZ poprosił, aby "nie uogólniać".
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że "w tej chwili tak obradujemy szybko, w pośpiechu", a nierzadko nawet i widać brak przygotowania merytorycznego np. w kwestii tych kosztorysów, oczekiwał, iż gmina wystąpi z ofertą zawierającą sporządzone dokładne kosztorysy tych robót dostosowawczych koniecznych do wykonania w ośrodkach zdrowia, bowiem była taka możliwość aby te kosztorysy wykonać - temat konieczności tych dostosowań jest omawiany od dłuższego czasu, od dwóch lat, był na to czas. Pan radny powiedział, że w pełni popiera tu dyrektora SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim, który występując z ofertą musi się o coś oprzeć. Jeśli chodzi o sam SP ZOZ to jest to podmiot wszystkim znany, z którego usług wszyscy wiedzą jak korzystać. Oddział Intensywnej Opieki Medycznej, który powstaje w szpitalu SP ZOZ w Mińsku będzie służył wszystkim. I pytanie do p. Żuka z Centrum jest takie, co stanie się gdy np. zdarzy się wypadek w Latowiczu, będą osoby poszkodowane - i co wtedy, gdzie taka osoba będzie odwieziona, może będzie trzeba np. zrobić rentgen lub inne badanie, którego Centrum nie ma itd. - natomiast w szpitalu w Mińsku są w stanie w razie zagrożenia życia o każdej porze takiej pomocy udzielić. Pan Parol powiedział, że nie twierdzi, że Centrum nie ma perspektyw rozwoju ale na chwilę obecną ZOZ miński ma dużo większe możliwości np. liczba miejsc w szpitalu, czego Centrum nie oferuje.
Pan Żuk powiedział, że opieka zdrowotna w Polsce jest zorganizowana w ten sposób, że kontrakt szpitalny jest zupełnie oddzielnym kontraktem od p.o.z. i niezależnie od tego kto ulegnie wypadkowi tzn. do jakiego p.o.z. jest ten człowiek zapisany to szpital niezależnie od tego kto go prowadzi udziela takiej osobie pomocy. Pacjenci Centrum będą mogli korzystać ze szpitala SP ZOZ w Mińsku Mazowieckim, będą mogli się tam leczyć. Centrum nie obiecywało w ofercie leczenia szpitalnego, bo nie tego dotyczył przetarg. Centrum zapewnia natomiast opiekę nocną z wyjazdami do pacjenta lub pomocą w przychodni oraz dysponuje własną karetką - ale w przypadku wypadku i tak nie ma prawa odwozić ofiary wypadku do szpitala bo to jest z kolei zadanie pogotowia ratunkowego, które z kolei jest czymś jeszcze innym, innym kontraktem i z którego oczywiście pacjenci Centrum będą na dotychczasowych zasadach w razie potrzeby korzystali.
Pani Edyta Anusz - Gaszewska, lekarz z ośrodka zdrowia w Latowiczu powiedziała, że jeśli chodzi o opiekę specjalistyczną, to jest to inny kontrakt. Lekarze p.o.z. dają pacjentowi skierowanie np. do kardiologa, bez wskazania miejsca - tylko od pacjenta zależy do jakiego kardiologa pójdzie, ma takie samo prawo iść np. do Centrum co i np. do SP ZOZ lub w inne miejsce np. w Warszawie, tu nie ma żadnej rejonizacji. To natomiast, że NFZ podpisuje kontrakt tylko na określona ilość świadczeń np. kardiologicznych to nie zależy to od żadnego p. dyrektora. Leczenie specjalistyczne i leczenie w zakresie p.o.z. to dwie różne sprawy. Obecnie należy zająć się kwestią remontów ośrodków zdrowia i zapewnieniem p.o.z. czyli: pielęgniarka środowiskowa i lekarz rodzinny a nie badania typu tomografia komputerowa itp. bo na te badania lekarze p.o.z. nie mogą dawać pacjentom skierowania, jest jasno określone na co lekarz p.o.z. może dać skierowanie. W związku z czym należy wziąć pod uwagę, że nie wszystko w omawianej ofercie Centrum dotyczy tego czego dotyczył przetarg czyli p.o.z. Dobrze byłoby, żeby fakt, iż w ofercie jest mowa o wizytach raz w miesiącu kardiologa oznaczał, że lekarz p.o.z. będzie mógł skierować swojego pacjenta i zostanie on przez tego kardiologa bez zbędnej kolejki przyjęty ale pozostaje pytanie czy jest to obecnie możliwe - chyba nie bardzo bo tam decyduje limit usług, jest to inny kontrakt.
Pan Zbigniew Piłatkowski - radny powiatowy z terenu gminy Latowicz powiedział, że fakt, iż wpłynęły aż 4 oferty świadczy o tym, że prowadzenie ośrodków zdrowia w gminie Latowicz jest działalnością dochodową. W tej sytuacji powinno się zastanowić co można jeszcze więcej od tych oferentów otrzymać. Pan Piłatkowski powiedział, że na stronie NFZ w Internecie można wyczytać, że stawka na jednego pacjenta w ramach p.o.z. rośnie. Jeśli chodzi o stomatologię to środki wzrosły o 60% dlatego chciałby zapytać co w tym właśnie zakresie oferenci proponują? Może byłoby możliwe przywrócenie gabinetu stomatologicznego w Wielgolesie ? Zwiększenie ilości godzin przyjęć w Latowiczu i w Wielgolesie ? Jeśli bywa się w gabinetach prywatnych to widać że niczego specjalnego tam nie ma - jest fotel dentystyczny, bieżąca woda i dentysta. To chyba nie jest aż taki problem kosztowy. Drugą sprawą jest to jak należy rozumieć, że podmiot zapewnia świadczenia medyczne w ośrodkach zdrowia w godzinach od 8.00. do 18.00.? Czy lekarz jest fizycznie w ośrodku w tych godzinach ?
Pan Żuk odpowiedział, że lekarz jest w tych godzinach oprócz 1,5 godziny jakie przeznaczone jest na wizyty domowe. Jeśli chodzi o stomatologię to stworzenie gabinetu kosztuje w granicach 80-120 tyś. zł.
Pan Piłatkowski powiedział, że w obroku w Wielgolesie stoi jeszcze fotel dentystyczny ze starego gabinetu, jest woda, był to kiedyś jeden z nowocześniejszych gabinetów.
Pani Agata Suda - Styś lekarz stomatolog z ośrodka zdrowia w Latowiczu powiedziała, że nie chodzi tu o zwiększenie godzin przyjęć stomatologa bo to nic nie da, chodzi o kontrakt, NFZ nie zakontraktuje większej ilości usług stomatologicznych tylko dlatego, że jest zapotrzebowanie. Jest to liczone przez NFZ od ilości mieszkańców w gminie. Można tyko ew. przyjmować pacjentów w dwóch miejscach tj. w Latowiczu i w Wielgolesie ale w ramach tego samego przydziału usług, tej samej ich ilości. Jeśli byłby zatrudniony drugi lekarz do Wielgolasu to i tak NFZ nie przydzieli dwa razy tyle usług tylko każe to co jest podzielić.
Pan radny Stanisław Kowalski powiedział, że czynsz proponowany przez Centrum jest "szokująco" niski, jak w takim wypadku spłacać te planowane remonty w ramach czynszu ?
Pan Żuk powiedział, że ma wyliczone co trzeba będzie zrobić w obu ośrodkach, przysłał człowieka, który zobaczył oba budynki i zrobił wstępny kosztorys - wygląda na to, że kwota inwestycji przekroczy 200tyś.zł. Jeśli mowa jest o 3 latach wynajmu to trzeba tak to wszystko skalkulować, że by miało sens i dlatego taki a nie inny czynsz. Pan Żuk powiedział, że on wychodzi z założenia, iż ważne jest, aby wykonać te niezbędne remonty i żeby zapewnić dobrą jakość usług medycznych pacjentom, Nie jest najważniejsze to, aby gmina na tym zarobiła. Tym bardziej, że w tym przypadku to praktycznie nie jest w innym wymiarze możliwe do realizacji.
Pan Stanisław Parol powiedział, że jeśli chodzi o czynsz, to jest zdania, że gmina powinna zejść nawet na zerowy czynsz na rzecz poprawy jakości usług medycznych dla mieszkańców gminy.
Wójt Gminy zapytał obu oferentów jakie pieniądze są w stanie zainwestować w dostosowanie obiektów na 3 lata w ramach czynszu czyli tak, aby po 3 latach tych pieniędzy gmina nie zwracała? Pan Wójt dodał, że wszelkie prace wykonywane przez podmiot w obiektach będą pod kontrolą gminy, bowiem wszelkie faktury będą przez gminę akceptowane a gmina też ma biegłego, który oceni, czy faktury te są prawidłowe i realne i zasadne.
Pan Żuk powiedział, że jego zdaniem pewnych kosztów nie da się ominąć bo trzeba te budynki dostosować do określonych przepisów - jego zdanie jest takie, że należy zrobić wszystko co jest niezbędne a "później należy się martwić".
Pan Stanisław Wołynek powiedział, że zgadza się z p. Żukiem w tej sprawie.
Pan Wójt kończąc dyskusje powiedział, żeby radni wzięli pod uwagę, że wybierając podmiot wiążemy się z nim na 3 lata i później możemy przedłużyć umowę lub nie. Jeśli przypadkiem gmina nie będzie chciała dłużej współpracować z podmiotem a on zainwestuje w tym czasie znaczną kwotę w obiekty, która nie wejdzie w płacony w tym czasie to pojawia się problem rozliczenia.
Pani mecenas powiedziała, że rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wariant gdy firma, która wygra wtedy przetarg spłaca firmie, która prowadziła ośrodki i inwestowała tą zainwestowaną nadwyżkę.
Pani Sekretarz powiedziała, że należy mieć też świadomość, że gmina nie znajdzie podmiotu, który zaoferuje się wykonać te niezbędne prace w ośrodkach "w pełni charytatywnie" tzn. narażając siebie na straty. Należy pamiętać, że jest możliwe zawarcie w umowie, iż kalkulację kosztów remontów akceptuje wydzierżawiający czyli w tym przypadku gmina. Gmina będzie wtedy miała te sprawy pod kontrolą. Podmiot musi mieć natomiast gwarancję, że jeśli zainwestuje pieniądze to nie będzie to dla niego ze stratą - będzie to rozliczone albo w ramach zwrotu nadwyżki, która się nie zwróciła, albo w ramach dalszego działania i płacenia czynszu gminie.
Pani Sekretarz powiedziała, że chciałaby jeszcze zadać oferentom kilka pytań:
1) Centrum deklaruje 4 razy w tygodniu 4 godziny stomatologii tygodniowo - z czego to wynika ?
Pan Żuk odparł, że wynika to zew wspomnianych limitów na usługi przyznawanych z NFZ.
2) Mieszkańcy obawiają się, że niepubliczny SP ZOZ będzie oszczędzał na badaniach - co na to Centrum ? -
Pan Żuk powiedział, że Centrum tak zorganizowało swoją pracę, że skierowań na badania wydaje w istotny sposób więcej niż niektóre inne znane mu placówki służby zdrowia. Wynika to z tego, że firma posiada własne laboratorium i własne USG.
Pani Edyta Anusz-Gaszewska zauważyła, iż w SP ZOZ jest tak samo.
3) Jeśli w Centrum uzna się, że pacjent wymaga leczenia specjalistycznego, to czy pacjent będzie zawieziony firmowym transportem czy też będzie musiał sam poszukać środka transportu ?
Pan Żuk powiedział, że transport zleca lekarz wtedy gdy wymaga tego pacjent tzn. dla pacjentów, którzy nie mogą się poruszać o własnych siłach a wymagają konsultacji specjalistycznej np. przy złamaniach.
4) Czy nie będzie tak, że na długo przed końcem roku będzie wyczerpany limit i pacjenci nie będą kierowani do specjalistów ?
Pan Żuk powiedział, że usługi specjalistów są faktycznie limitowane - można ubiegać się o zwiększenie limitów ale nie zawsze to się udaje. Skierowanie zależy od lekarza p.o.z. Jest tryb przyjęć nagłych. W takim przypadku przyjęcia są przyspieszone. Bywa tak, że np. na 3 miesiące przed końcem roku skończy się limit i pacjenci są zapisywania na styczeń roku następnego.
5) Jak długo czeka się w Centrum na wizytę u specjalisty ?
Pan Żuk odpowiedział, że to zależy do jakiego. Wprowadzono wewnętrznie zasadę, że nie czeka się dłużej jak od 30 dni do 60 dni. Wyjątkiem jest specjalista onkolog, gdzie termin oczekiwania nie jest nigdy dłuższy niż 7 dni.
6) Czy lekarze zatrudnieni w ośrodkach zdrowia w gminie Latowicz będą przyjmowali także w innych ośrodkach ?
Pan Żuk powiedział, że lekarze rodzinni będą przypisani do tego miejsca.
Pani księgowa z SP ZOZ powiedziała, że jeśli chodzi o limity na usługi specjalistów to SP ZOZ nigdy nie podejmował decyzji o zaniechaniu świadczenia usług w żadnej specjalności wtedy, gdy został przekroczony limit. Pani księgowa poinformowała także, iż zaszła pewna zmian jeśli chodzi o skierowania na badania - w nowym roku na badanie tomografem komputerowym będzie już mógł kierować lekarz p.o.z.
Pani Sekretarz zauważyła iż SP ZOZ z jednej strony deklaruje chęć przejęcia ośrodków i wykonania w nich niezbędnych prac dostosowawczych a z drugiej strony narzeka, iż nie może podjąć żadnej konkretnej decyzji, złożyć deklaracji bowiem nie ma kosztorysów. Pani sekretarz stwierdziła, że SP ZOZO musi mieć orientację odnośnie spodziewanych kosztów bowiem to co trzeba wykonać w tych obiektach jest zawarte w rozporządzeniu Ministra Zdrowia na pewno w SP ZOZ znanym. Czy gmina Latowicz może mieć pewność, że SP ZOZ wejdzie w te remonty, żeby nie okazało się , że jak koszty będą duże to się wycofa.
Pan Wołynek powiedział, że SP ZOZ nie składałby oferty gdyby nie miał zamiaru podjąć się dostosowania obiektów.
Pani mecenas powiedziała, że wg. niej należy to tak rozumieć, że p. Wołynek deklaruje w imieniu SP ZOZ, iż niezależnie od kwoty jaka wyniknie z kosztorysów zobowiązuje się do dostosowania ośrodków zdrowia do wymogów UE.
Pan Wołynek powiedział, że nie zna w tej chwili kwoty i, że "są to sprawy trudne rozliczeniowe" ale "wchodzimy w robotę".
Wójt Gminy zapytał jeszcze o sytuację finansową obu oferentów. Zauważył, że znane sa pewne problemy SP ZOZ, o których jednak nie ma sensu aby w tej chwili mówił.
Pan Żuk powiedział, że Centrum jest firma powstała przed 10 laty - jest to firma z kapitałem prywatnym. Udziałowcami jest 30 lekarzy, głównie z Siedlec i z Mińska Mazowieckiego. W tej chwili firma od 5 lat jest na zysku. Jest on niewielki bowiem w tej branży nie jest możliwe osiągnięcie zbyt dużego zysku bo odbiło by się to kosztem pacjentów. W ostatnich 5 latach firma uzyskała z różnych programów UE ok. 95 tyś. EURO. Firma ma rocznie ok. 12 mln. przychodów, rok 2007 zamknie z zyskiem w granicach 400-500tyś.zł. Środki na dostosowanie ośrodków zdrowia w przypadku wygrania przetargu mają pochodzić z tzw. kredytu celowanego, z banku PKO BP.
Pan Wołynek powiedział, że pieniądze się znajdą - nie chciałby mówić o szczegółach, bowiem jest w innej sytuacji niż Centrum, SP ZOZ jest podmiotem państwowym i obowiązują go inne przepisy ale także może wziąć kredyt. Nie jest tak źle.
Pan radny Marek Skrzycki powiedział, że jest pacjentem firmy Centrum i może stwierdzić, że jakość świadczonych tam usług jest bardzo wysoka, w firmie tej leczą się także jego teściowie, robią tam często różnego rodzaju badania i wypowiadają bardzo pozytywne opinie na temat firmy.

Ponieważ nie zgłoszono więcej pytań p. Przewodniczący Rady zarządził przerwe i wszyscy zebrani przeszli z powrotem na salę posiedzeń w Urzędzie Gminy.

Po przybyciu na miejsce przystąpiono do realizacji porządku obrad.
Na wstępie Przewodniczący poddał pod głosowanie, czy Rada Gminy jest za tym, aby oddać w dzierżawę ośrodki zdrowia i zlecić świadczenie usług w zakresie p.o.z. firmie Centrum z Siedlec.
Rada Gminy Latowicz w obecności 12 radnych, 11 głosami "za" przy 1 "wstrzymującym" wyraziła opinię, że należy wybrać ofertę firmy Centrum i tym samym wypowiedziała się za podjęciem przez Wójta Gminy stosownych działań w kierunku podpisania umowy z w/w firmą.


4
ROZPATRZENIE WNIOSKU ZGK W MROZACH O ZATWIERDZENIE TARYFY DLA ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIAWODY

Sprawę przedstawił p. Stanisław Konopko - dyrektor ZGK w Mrozach. Powiedział, że ZGK jest zmuszony podnieść cenę wody z SUW Piaseczno z 1,60zł brutto do 1,80zł brutto. Cena wody nie ulegała zmianie od dwóch lat. Wzrosły koszty eksploatacji SUW i dlatego propozycja podwyżki. Dochody jakie ZGK obecnie osiąga są minimalnymi dochodami koniecznymi do prawidłowego eksploatowania sieci wodociągowej. Koszty eksploatacji sieci to m.in. remont hydrantów narzucony decyzją PSP, wymiana wodomierzy, awarie wodociągu.
Ponieważ nie zgłoszono pytań Przewodniczący poddał proponowany projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 15 radnych wstrzymała się od głosowania.
Pan Konopko poinformował, że w takim przypadku zgodnie z przepisami ustawy zaproponowane taryfy są wprowadzane po upływie 70 dni od dnia wniesienia wniosku.


5
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHYLENIA UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WFOŚIGW W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM ZADANIA PN.: "TERMOMODERNIZACJA OBIEKTÓW UZYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ NA TERENIE GMINY LATOWICZ BUDYNKÓW OŚRODKA ZDROWIA W LATOWICZU I OŚRODKA ZDROWIA W WIELGOLESIE ORAZ POSTERUNEK POLICJI W LATOWICZU

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - skarbnik Gminy. Poinformowała, że w dniu 24 sierpnia Rada podjęła uchwałę której uchylenie jest obecnie proponowane. W dniu 13 września br. Rada zmieniła nazwę zadania tzn. wyrzucono z nazwy posterunek policji a dodano sformułowanie "roboty remontowe zewnętrzne i roboty remontowe wewnętrzne". Dlatego właśnie trzeba tą uchwalę w pierwszej wersji uchylić - jest ona obecnie bezprzedmiotowa.
Ponieważ nie zgłoszono pytań Przewodniczący poddał proponowany projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.


6
PODJECIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WFOŚIGW W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM ZADANIA PN.: "TERMOMODERNIZACJA BUDYNKÓW OŚRODKA ZDROWIA W LATOWICZU I OŚRODKA ZDROWIA W WIELGOLESIE ORAZ ROBOTY REMONTOWE ZEWNĘTRZNE I ROBOTY REMONTOWE WEWNĘTRZNE"

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Poinformowała, że na przedmiotowe zadania jest już złożony wniosek do WFOŚiGW - maksymalnie można się ubiegać o 130 tyś. zł.
Pan radny Stanisław Parol zapytał dlaczego w uchwale jest określenie "roboty remontowe wewnętrzne" jeśli p. Wójt mówił, że tych robót gmina nie będzie wykonywała.
Pani Skarbnik powiedziała, że oczywiście tych remontów wewnętrznych nie będzie się robiło - jest to po prostu nazwa zadania jaka została po tej zmianie uchwały wprowadzonej uchwała 13 września - zadanie zostało tak nazwane dla potrzeb tzw. komponentu ":G". i Dlatego nadal używana jest ta nazwa.
Wójt przypomniał, że jeśli chodzi o komponent "G" to było tak, że pojawiły się możliwości uzyskania środków z Urzędu Marszałkowskiego na remonty ośrodków zdrowia, złożono wniosek, był on prawidłowy ale nie zyskał akceptacji. Nazwa zadania została w uchwale.
Pan Parol powiedział, że jeśli dobrze rozumie to obecnie ta nazwa uchwały nie jest już potrzebna i chyba trzeba byłoby ją zmienić.
Wójt powiedział, że nazwa taka została użyta we wniosku do WFOŚiGW, o którym wspomniała p. Skarbnik i dlatego, aby była zgodność trzeba zachować taką nazwę uchwały mimo, iż jest już ona dzisiaj w części nieaktualna - gmina zaciągnie zobowiązanie tylko na roboty zewnętrzne tzn. na termomodernizację.
Ponieważ nie zgłoszono więcej pytań Przewodniczący poddał proponowany projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 15 radnych, 14 głosami "za" przy 1 "wstrzymującym" podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.




7
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2007

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Poinformowała o planowanym zwiększeniu wydatków i dochodów.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 14 radnych, 14 głosami "za" podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.


7a
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEGO KREDYTU NA POKRYCIE PLANOWANEGO DEFICYTU BUDŻETU GMINY LATOWICZ

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Poinformowała, że projekt uchwały zakłada zmniejszenie kredytu długoterminowego z 1mln.200tyś.zł. do 620tyś.zł. Zapis w uchwale musi mówić o zaciągnięciu kredytu "do wysokości 620tyś.zł. ale w rzeczywistości gmina zaciągnie jak najmniejszy kredyt - w zależności od sytuacji.
Radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 14 radnych, 14 głosami "za" podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.


8
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZASAD UDZIELANIA STYPENDIÓW DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ LATOWICZ

Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka - insp. ds. oświaty. Poinformowała, że chodzi o tzw. stypendium Wójta, które będzie mogło być przyznawane uczniom klas 4-6 oraz gimnazjum na terenie gminy Latowicz. Stypendium ma być przyznawane uczniom, którzy uzyskają średnią ocen co najmniej 5,3 w szkole podstawowej oraz 5,2 i wzorową ocenę zachowania. Oprócz tego stypendium będzie można także przyznać laureatom wojewódzkich i powiatowych konkursów i turniejów (średnia ocen co najmniej 4 i wzorowe zachowanie). Wysokość stypendium ma być równa wysokości minimalnego wynagrodzenia i wypłacana będzie raz w roku (obecnie 1126zł brutto).
Pan radny Stanisław Parol zapytał, czy stypendium będzie przyznawane także za szczególne osiągnięcia np. sportowe lub muzyczne.
Pani Wiesława Proczka powiedziała, że owszem.
Pani Lilla Sabak powiedziała, że wysokość proponowanego stypendium jest wg. niej dosyć wysoka bowiem jej dziecko uczy się bardzo dobrze, miało średnią 5,2 i dostało stypendium 105 zł. (w szkole w Wężyczynie).
Pan radny Wiesław Świątek powiedział, że jego zdaniem średnia ocen jest w uchwale zbyt wysoka, przynajmniej w gimnazjum - należałoby ją obniżyć do 5,1, co najmniej i zgłasza taki wniosek do przegłosowania.
Wójt Gminy zauważył, że w przypadku obniżenia średniej ulegnie zwiększeniu liczba stypendystów a tym samym koszty będą większe i pewnie trzeba będzie obniżyć wysokość stypendium.
Pan radny Stanisław Parol stwierdził, że popiera wniosek p. radnego Wiesława Świątka. Nie należy żałować tutaj pieniędzy. Taka grupa wyróżnionych uczniów "pociągnie innych".
Przewodniczący Rady poddał pod glosowanie wniosek p. Świątka, aby zmniejszyć wymaganą średnią ocen w gimnazjum z 5,2 na 5,1.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, 5 głosami "za", przy 5 "przeciw" oraz 5 "wstrzymujących" nie poparła wniosku p. Świątka.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 15 radnych, 15 głosami "za" podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.


9
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ROZPATRZENIA SKARGI NA DZIAŁALNOŚĆ WÓJTA GMINY

Glos zabrał p. Tadeusz Szczepańczyk - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Poinformował, że w dniu 29 października Komisja Rewizyjna udała się do osoby skarżącej w celu zbadania sprawy na miejscu. Z dyskusji wynikało, że skarżąca "żyje problemami obecnymi" tzn. na dzień dzisiejszy problemy skarżącej to brak porozumienia z dziećmi. Nie ma pretensji do gminy. Nie podnosiła w rozmowie tematów, jakich dotyczyła jej skarga ale mówiła na temat problemów z dziećmi itp. Komisja uznała w każdym razie skargę za bezzasadną.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 15 radnych, 15 głosami "za" podjęła uchwałę uznając skargę za bezzasadną - uchwała w załączeniu do protokołu.


11
INFORMACJA KOMENDANTA GMINNEGO OSP NA TEMAT FUNKCJONOWANIA JEDNOSTEK OSP NA TERENIE GMINY LATOWICZ

Informacje przedstawił p. Ryszard Szajkowski (informacja w załączeniu do protokołu).
Po zakończeniu przedstawienia informacji p. Witold Kłos poprosił o wyjaśnienie kwestii wynagrodzenia kierowców w jednostkach OSP na terenie gminy.
Pani Sekretarz poinformowała, że z kierowcami zawierane są umowy cywilno - prawne czyli nie są to umowy o pracę lecz umowy - zlecenie. Nie ma kierowcy w Wężyczynie ponieważ nikt się nie zgłosił z kim można byłoby taką umowę zawrzeć - osoba, która wykonuje tam funkcje kierowcy jest rolnikiem i robi to społecznie, pozostali są na umowach-zlecenie.
Pan Kłos zapytał, czy nie byłoby można jakoś obejść tego przepisu, żeby rolnik, który ma wymagane kwalifikacje mógł być tym kierowcą na umowie.
Pani Sekretarz powiedziała, że nie ma takiej możliwości niestety, przepisy ubezpieczeniowe czy to ZUS czy KRUS są sztywne i tu nie można nic zrobić. Pani Sekretarz dodała, że tak naprawdę to nie do końca wie o co chodzi, bowiem w przeszłości kierowcy byli na umowach o pracę, ale chodziło o to, żeby obniżyć koszty i to m.in. p. Kłos zasugerował, żeby przejść z kierowcami na umowy zlecenia podając przykład, że tak jest w Gminie Siennica i tak też zrobiono.
Pan Kłos powiedział, że tak, ale podobnie było z sołtysami, którzy w przeszłości zbierali podatki na podstawie umowy a obecnie robią to na podstawie uchwały Rady Gminy - może podobnie byłoby można zrobić z kierowcami.
Pani mecenas powiedziała, że to jest zupełnie inna sytuacja, w uchwale mówi się o "wyznaczeniu" inkasentów. Są na to przepisy, żeby wyznaczyła inkasenta Rada Gminy i nie musi wyznaczyć sołtysa, tylko tak się już to ustaliło, że inkasentami są sołtysi.
Wójt Gminy powiedział, że jeśli byłaby możliwość zrobienia tego o czym mówi p. Kłos to byłoby to już dawno zrobione, bo lepiej byłoby aby to właśnie rolnicy byli kierowcami, bo oni są bardziej na miejscu niż osoby pracujące poza miejscem zamieszkania. Niestety nie ma takiej możliwości prawnej. Byłoby wskazane, aby przepisy ubezpieczeniowe uległy zmianie w tej kwestii.
Zdanie p. Wójta potwierdziła także obecna na sesji p. Halina Gryglas zajmująca się m.in. kwestią ubezpieczeń kierowców w jednostkach OSP.
Następnie p. Wójt podziękował p. Szajkowskiemu za jego pracę Komendanta Gminnego, mówiąc że p. Szajkowski jest strażakiem z powołania i funkcję swoja wykonuje bardzo rzetelnie.
Pan Ryszard Szajkowski powiedział, że druha Witolda Kłosa uważa prawie za strażaka zawodowego, bowiem jest i strażakiem i skarbnikiem w swojej jednostce OSP. Pan Szajkowski stwierdził, iż dobrze się stało, że p. Kłos poruszył omawianą kwestię umów ale należy stwierdzić, że to właśnie wtedy gdy p. Kłos był Przewodniczącym Rady został wykonany "zamach" na p. Wójta i na kierowców. Po co to trzeba było wtedy to robić tzn. zmieniać starą zasadę kierowców na umowach o pracę, nie było to potrzebne bo była to dobra zasada. Nie trzeba było patrzeć na to co się dzieje w Gminie Cegłów czy w Gminie Siennica. Dało to groszowe oszczędności. Kierowca, który zarabiał np. 174 zł po zmianie zarobił o ok. 30 zł mniej. Ucierpieli na tym kierowcy ale nie tylko, bo był to czynnik motywujący gdy trzeba było coś wykonać to mówiło się, żeby kierowca dopilnował tego czy tamtego a dostanie premię, "trzynastkę" raz na rok. I tego nie powinno mu się żałować. A teraz nie ma takiej możliwości, bo zasada umowy - zlecenia tego nie przewiduje, ale wtedy gdy zmieniano zasady to o tym nie myślano tylko "zrobić skok i to wszystko" na straże.
Pan radny Witold Kłos powiedział, że ani Przewodniczący Rady nie decydował o tych zmianach zasad zatrudniania kierowców ani nawet Rada Gminy nie podjęła w tej sprawie żadnej uchwały.
Pani Sekretarz powiedziała, że była decyzja radnych, żeby przejść na umowy zlecenia i to zrobiono.
Pan Kłos powiedział, że Wójt w Siennicy obiecał kierowcom, że zmieniamy zasady zatrudnienia, żeby dla gminy były mniejsze koszty ale kierowcy na tym nie stracą, ich wynagrodzenia się nie zmniejszą - w taki sposób potrzeb do tematu. Rada Gminy nie ma możliwości obniżenia lub podwyższenia wynagrodzenia jakiemuś kierowcy. Rada może najwyżej dać mniej lub więcej pieniędzy ogólnie na funkcjonowanie OSP.
Pani Sekretarz powiedziała, że wtedy radnym chodziło o szukanie oszczędności.
Pan Kłos powiedział, że chodziło o środki na budowę wodociągów i wtedy były różne oszczędności m.in. pracownicy Urzędu Gminy nie dostali podwyżek i prosiłby żeby nie obarczać go winą.
Wójt Gminy powiedział, że to on przeprowadził tą cała operację także jeśli ktoś ma o to pretensje to prosi, aby miał je do niego i proponuje zakończyć już ten cały temat.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że jemu jako radnemu żal jest słyszeć, jak ktoś mówi, że się skok zrobiło na kierowców, bo wiadomo ile Rada przeznacza pieniędzy w budżecie na OSP.


12
INFORMACJA Z DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Przewodniczący poinformował, że w okresie między sesjami pełnił dyżury w Urzędzie Gminy oraz uczestniczył w posiedzeniach komisji natomiast w dniu 12 października wraz z p. Tadeuszem Nowickim wziął udział w VIII Kongresie Gmin Wiejskich RP jaki odbył się w Warszawie. Tematem przewodnim Kongresu była kwestia zrównania dysproporcji między wsią a miastem. Przewodniczący był też wraz z Komisją Rewizyjną w domu mieszkanki gminy, której skarga była na dzisiejszej sesji rozpatrywana.


13
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOSCI WÓJTA GMINY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Wójt Gminy poinformował o następujących sprawach:
1) Ukończono roboty budowlane na tzw. III etapie kanalizacji.
2) Rozpoczęto wymianę starego żeliwnego wodociągu w Latowiczu.
3) Otrzymano do budżetu środki z FOGR.
4) Złożono wniosek w ramach komponentu "G" o dotacje na remonty wewnętrzne ośrodków zdrowia ale nie udało się uzyskać pieniędzy.
5) Udział w zawodach pożarniczych powiatowych.
6) Udział w spotkaniu z Wicemarszałkiem Województwa w sprawie modernizacji dróg wojewódzkich.
7) Rozpoczęto dobudowę punktów świetlnych w Budach Wielgoleskich, Dąbrówce i Wężyczynie.
8) Udział w spotkaniu w Starostwie w sprawie remontów dróg powiatowych.


9
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH

Odpowiedzi zostały udzielone w punkcie 3 porządku obrad.


10
SPRAWY RÓŻNE


Przewodniczący Rady przedstawił nadesłaną z Urzędu Skarbowego informację o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych oraz Sekretarza, Skarbnika i kierowników jednostek organizacyjnych za rok 2007.

Pani Skarbnik odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Siedlcach w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Latowicz za pierwsze półrocze roku 2007 . (w załączeniu do protokołu).

Pani Lilla Sabak - sołtys z Wężyczyna poinformowała, że firma zbierająca odpady wielkogabarytowe nie chciała odbierać odpadów - mebli bez uiszczenia opłaty. Pani sołtys zapytała, czy jest to zgodne z prawem?
Pan Andrzej Jarzębski - insp. ds. gospodarki komunalnej powiedział, że wg. umowy firma powinna te odpady odbierać bezpłatnie - p. Jarzębski powiedział, że sprawe wyjaśni, będzie interweniował w firmie i poprosił o listę osób, którym firma nie odebrała odpadów lub zrobiła to odpłatnie.



15
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY

Ponieważ nie zgłoszono uwag, Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.


W tym momencie p. radny Stanisław Parol powiedział, że chciałby zgłosić uzupełnienie do protokołu. Pan radny poinformował, że na poprzedniej sesji zadał m.in. p. Wójtowi dwa pytania, na które p. Wójt "w ferworze tego wszystkiego" nie odpowiedział, jak również nie zostały te pytania ujęte w protokole. Pytania brzmiały: "Czy zostały zgłoszone jakieś drogi do remontu z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych a jeśli zostały zgłoszone to które ?."
Pan Stanisław Parol wspomniał, że drugi raz w 2007 r. w protokole z sesji nie znalazła się jego wypowiedź. Następnie p. radny powiedział, że w protokole znajduje się taki zapis: "
Autor : insp.ds. Rady Gminy i organizacji
Zredagował(a) : Przemysław Wróbel
Data wprowadzenia : 2009-03-13 12:02:15
Data ostatniej modyfikacji : 2010-03-12 14:48:47
Liczba wyświetleń : 472

Redaktor  Data modyfikacji 
Przemysław Wróbel  12.03.2010 13:49pokaż tą wersję
Przemysław Wróbel  12.03.2010 13:50pokaż tą wersję
Przemysław Wróbel  12.03.2010 13:51pokaż tą wersję

Redaktor  Data modyfikacji 
Przemysław Wróbel  12.03.2010 13:47pokaż tą wersję
Przemysław Wróbel  12.03.2010 13:45pokaż tą wersję
Przemysław Wróbel  13.03.2009 11:02pokaż tą wersję



licznik odwiedzin: 2648220