logo
logo
Rada Gminy » Protokoły z sesji 2002-2006
Protokół Nr XXV
A R T Y K U Ł   A R C H I W A L N Y
14 lipca 2005 r.

PROTOKÓŁ NR XXV/05

z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 14 lipca 2005 roku
w sali Zespołu Szkół w Latowiczu


1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY

Przewodniczący Rady Gminy – Witold Kłos, o godzinie 8.30 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
W sesji uczestniczyli:
1. Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy;
2. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy,
3. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy,
4. Alina Saracka – radca prawny.
Obradom przysłuchiwali się przedstawiciele lokalnej prasy („Życia Mińska” oraz ”Co Słychać”).

2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady przedstawił przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Wręczenie nagród w konkursie „Piękna Zagroda Wiejska 2005”.
5. Rozpatrzenie skargi na działalność Wójta i Urzędu Gminy.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIII/150 Rady Gminy Latowicz z dnia 9 lutego 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Latowicz na rok 2005 oraz w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na 2005 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie form zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu „Budowa gminnej oczyszczalni ścieków komunalnych oraz I etapu sieci kanalizacyjnej w m. Latowicz”.
8. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy gminnej oczyszczalni ścieków komunalnych oraz I etapu sieci kanalizacyjnej w m. Latowicz”.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Latowicz na lata 2005 – 2008 oraz zasad wynajmowania tych lokali.
10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie od osoby fizycznej na rzecz gminy Latowicz darowizny na cele publiczne.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia na terenie gminy Latowicz liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.
12. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady Gminy w okresie między sesjami.
13. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
14. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
15. Sprawy różne.
16. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
17. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poprosił radnych oraz Wójta o wyrażenie stanowiska odnośnie zaproponowanego porządku obrad.
Ponieważ do zaproponowanego porządku obrad nie wniesiono żadnych wniosków, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.


3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH

Nie zgłoszono żadnych zapytań ani interpelacji.


4
WRĘCZENIE NAGRÓD W KONKURSIE „PIĘKNA ZAGRODA WIEJSKA 2005”

Wręczenia nagród (talonów do realizacji w sklepie ogrodniczym) dokonali p. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta Gminy oraz p. Jadwiga Rochaczewska – pracownik Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
Nagrody w konkursie otrzymały następujące osoby:
1) Urszula i Andrzej Gajowniczek (Wężyczyn).
2) Maria i Tadeusz Szczepańczyk (Transbór).
3) Halina i Wiesław Chrzanowscy (Strachomin).
Ponadto przyznano także 3 wyróżnienia, które otrzymali:
1. Bożena Jastrzębska (Wielgolas).
2. Krystyna Adamiec (Budy Wielgoleskie).
3. Agnieszka Stosio (Budy Wielgoleskie).
W imieniu swoim oraz pozostałych nagrodzonych podziękowania za organizację konkursu oraz przyznanie nagród złożył organizatorom p. Andrzej Gajowniczek.

5
ROZPATRZENIE SKARGI NA DZIAŁALNOŚĆ
WÓJTA I URZĘDU GMINY

Sprawę przedstawił Przewodniczący Rady Gminy. Poinformował, iż Komisje Rady po zapoznaniu się ze skargą wyraziły opinię, że skargę należy oddalić. Następnie Przewodniczący poprosił o przegłosowanie kwestii uznania skargi za bezzasadną.
Rada Gminy w obecności 15 radnych jednogłośnie uznała skargę za bezzasadną – uchwała Nr XXV163/05 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta i Urzędu Gminy Latowicz stanowi załącznik do protokołu.


6
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY UCHWAŁY NR XXIII/150/05 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 9 LUTEGO 2005 ROKU W SPRAWIE UCHWALENIA BUDŻETU GMINY LATOWICZ NA ROK 2005 ORAZ W SPRAWIE ZMIAN BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2005

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Poinformowała, iż w podjętej uchwale budżetowej błędnie wpisano 200tyś.zł na rok 2005 (w załączniku inwestycyjnym) na realizację remontu placu przed kościołem oraz chodników w centrum Latowicza (w ramach złożonego wniosku o dofinansowanie) tymczasem remont przewidywany jest na rok 2006 i dlatego dzisiejsza zmiana. Ponadto z uwagi na zalecenia Regionalnej Izby Obrachunkowej konieczna jest zmiana polegająca na upoważnieniu Wójta do dysponowania środkami w wysokości kosztów największej inwestycji.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XXIII/150 Rady Gminy Latowicz z dnia 9 lutego 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Latowicz na rok 2005 oraz w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na 2005 r.– uchwała Nr XXV/164/05 stanowi załącznik do protokołu.


7
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE FORM ZABEZPIECZEŃ PRAWIDŁOWEJ REALIZACJI UMOWY O DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO PROJEKTU „BUDOWA GMINNEJ OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW KOMUNALNYCH ORAZ I ETAPU SIECI KANALIZACYJNEJ W M. LATOWICZ”

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie form zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu „Budowa gminnej oczyszczalni ścieków komunalnych oraz I etapu sieci kanalizacyjnej w m. Latowicz”– uchwała Nr XXV/165/05 stanowi załącznik do protokołu.


8
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „BUDOWY GMINNEJ OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW KOMUNALNYCH ORAZ I ETAPU SIECI KANALIZACYJNEJ W M. LATOWICZ”.

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Poinformowała, że projekt uchwały zawiera propozycje zaciągnięcia pożyczki do wysokości 84000zł.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy gminnej oczyszczalni ścieków komunalnych oraz I etapu sieci kanalizacyjnej w m. Latowicz”– uchwała Nr XXV/166/05 stanowi załącznik do protokołu.



9
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA PROGRAMU GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY LATOWICZ NA LATA 2005 – 2008 ORAZ ZASAD WYNAJMOWANIA TYCH LOKALI

Projekt uchwały przedstawił p. Andrzej Jarzębski – insp. ds. gospodarki komunalnej.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych (nieobecny Jarosław Płatek), jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Latowicz na lata 2005 – 2008 oraz zasad wynajmowania tych lokali – uchwała Nr XXV/167/05 stanowi załącznik do protokołu.


10
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYRAŻENIA ZGODY NA PRZYJĘCIE OD OSOBY FIZYCZNEJ NA RZECZ GMINY LATOWICZ DAROWIZNY NA CELE PUBLICZNE

Projekt uchwały przedstawił p. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta. Poinformował, że w uchwale chodzi o przekazanie przez mieszkańca gminy Latowicz fragmentu prywatnego terenu na potrzeby drogi gminnej.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych (nieobecny Jarosław Płatek), jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie od osoby fizycznej na rzecz gminy Latowicz darowizny na cele publiczne – uchwała Nr XXV/168/05 stanowi załącznik do protokołu.

11
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA NA TERENIE GMINY LATOWICZ LICZBY PUNKTÓW SPRZEDAŻY NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH ZAWIERAJĄCYCH POWYŻEJ 4,5% ALKOHOLU (Z WYJĄTKIEM PIWA), PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY JAK I W MIEJSCU SPRZEDAŻY

Projekt uchwały przedstawił p. Krzysztof Borówek – insp. ds. działalności gospodarczej. Poinformował, że w chwili obecnej zostało już wydanych wszystkie 7 zezwoleń (przewidzianych uchwałą Rady Gminy) na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. W związku z powyższym proponowana uchwała zakłada zwiększenie dopuszczalnej liczby (z 7 na 10) punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych (nieobecny Jarosław Płatek), 11 głosami „za” przy 1 głosie „przeciw” oraz 2 „wstrzymujących” podjęła uchwałę w sprawie ustalenia na terenie gminy Latowicz liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży– uchwała Nr XXV/169/05 stanowi załącznik do protokołu.


12
INFORMACJA Z DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Przewodniczący Rady – p. Witold Kłos poinformował, iż w przedmiotowym okresie wziął udział w następujących uroczystościach i spotkaniach:
1) Festyn „Święto Rodziny” w Zespole Szkół w Latowiczu oraz w Zespole Szkół w Wielgolesie.
2) „Święto Strażaka” i jubileusz 85 – lecia OSP w Mrozach.
3) Ukończenie Gimnazjum przez uczniów w Latowiczu oraz w Wielgolesie.
4) Spotkanie szkoleniowe o tematyce rolnej z senatorem RP – Krzysztofem Borkowskim, w którym uczestniczyli także: p. Elżbieta Lanc – Prezes WFOŚiGW, p. Anna Górska – Dyrektor Mazowieckiej Izby Rolniczej, p. Marzena Cieślak z ARiMR, p. Ewa Orzelowska z Urzędu Marszałkowskiego.


13
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Wójt Gminy – p. Bogdan Świątek-Górski złożył sprawozdanie z działalności w okresie między sesjami (sprawozdanie w załączeniu do protokołu).


14
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH

Nie zgłoszono żadnych zapytań ani interpelacji.


15
SPRAWY RÓŻNE

Pan radny Stanisław Parol zwrócił uwagę na potrzebę zapewnienia zjazdów na teren boiska na Rozstankachch w Latowiczu – brak takich zjazdów dał się odczuć podczas organizowanych w czerwcu zawodów strażackich. Pan radny poinformował także, iż mieszkańcy kolonii w Budach Wielgoleskich proszą o doprowadzenie do nich sieci wodociągowej.
Wójt Gminy powiedział, że w dokumentacji technicznej na remont odcinka drogi nr 802 od Seroczyna do Latowicza SA uwzględnione dwa zjazdy na teren boiska w Latowiczu. Jeśli chodzi o mieszkańców kolonii Bud Wielgoleskich, to będą oni ujęci w dobudowie sieci wodociągowej – był wniosek od mieszkańców w tej sprawie.

Pan Jerzy Gajowniczek – konserwator sieci wodociągowej przedstawił informacje dotyczące mających ostatnio miejsce awarii sieci. Poinformował m.in., że część wodociągu jest jeszcze na gwarancji, ale ostatnie awarie wystąpiły na odcinkach nie objętych już gwarancją. Wystąpiły następujące awarie:
1) Na koloniach pomiędzy Latowiczem a Wielgolasem (wycieki na długości ok. 500m) Koszty usunięcia awarii (materiały i robocizna) to ok. 25000zł.
2) Na Rozstankach (rozerwana rura na długości ok. 6m) w pobliżu słupa energetycznego. Naprawa trwała ok. 25 godzin. Koszty to ok. 4000zł.
Pani Jadwiga Śluzek poprosiła o podanie nazwiska inspektora nadzoru, który był zatrudniony przy budowie sieci wodociągowej, na której wystąpiły awarie na koloniach pomiędzy Latowiczem a Wielgolasem.
Wójt Gminy powiedział, że w obecnej chwili nie pamięta kto był tam inspektorem nadzoru.

Przewodniczący Rady poruszył sprawę ewentualnego zatrudnienia pedagoga szkolnego w Zespole Szkół w Wielgolesie. Pan Przewodniczący powiedział, iż w prasie napisano, że Rada „jakoby nie chciała tego pedagoga”. Przewodniczący stwierdził, iż nie jest to prawdą, bowiem Rada debatowała nad kwestią zatrudnienia pedagoga i nie była przeciwna tylko proponowała inną formę zatrudnienia tzn. z pominięciem Karty Nauczyciela – w oparciu o umowę o pracę. Przewodniczący poinformował, że przedmiotowy temat porusza na prośbę niektórych radnych. Jest to istotna kwestia ponieważ koszt pedagoga szkolnego zatrudnionego na ½ etatu to 16000zł rocznie. Przewodniczący powiedział, że jest trochę zdziwiony, iż p. Dyrektor Zespołu Szkół w Wielgolesie nie zwraca się z tą sprawą do Rady tzn. nie wpłynęło w tej sprawie pismo do Rady, podczas gdy jednocześnie p. Dyrektor oczekuje od Rady pomocy. Przewodniczący stwierdził, że nie wie czy pismo takie wpłynęło do Wójta. Następnie p. Przewodniczący poprosił radnych o zabranie głosu w przedmiotowej sprawie i powiedział, że chciałby na dzisiejszej sesji przegłosować kwestię zatrudnienia pedagoga.
Wójt Gminy powiedział, że jego zdaniem nie ma większego znaczenia czy pismo wpływa do Rady czy też do Wójta, bowiem Wójt w przypadku gdy nie ma środków na zatrudnienie pedagoga i tak musi zwrócić się z tą sprawą do Rady. Wójt poinformował, iż na posiedzeniach Komisji prosił o wyrażenie opinii w sprawie zatrudnienia pedagoga i proponuje, aby na podstawie tych opinii zapisanych w protokołach wywnioskować stanowisko radnych i nie głosować już nad tym podczas sesji.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że trzeba najpierw przedstawić radnym w jaki sposób ma być zatrudniony pedagog. Czy będzie go zatrudniał bezpośrednio Wójt, czy też Dyrektor?. Na jakich zasadach, warunkach będzie on zatrudniony?, w jakim wymiarze godzin?. Po zapoznaniu się z tymi informacjami Rada będzie mogła podjąć decyzję i wyrazić ją poprzez głosowanie. Pan Stanisław Parol powiedział, że uważa, iż Rada powinna być za zatrudnieniem pedagoga, ale wcześniej muszą być przedstawione warunki, na jakich ma on być zatrudniony.
Wójt Gminy powiedział, że zasady na jakich ma być zatrudniony pedagog zostały przedstawione w piśmie p. Dyrektor, w którym zwraca się ona z prośbą o zatrudnienie pedagoga na ½ etatu – czyli wniosek jest taki, iż p. dyrektor chce zatrudnić pedagoga na ½ etatu na podstawie Karty Nauczyciela.
Pan Stanisław Parol powiedział, że przecież p. Wójt słyszał już, że Rada nie wyraża zgody na zatrudnienie pedagoga na podstawie Karty.
Pan Wójt stwierdził, że słyszał różne opinie w tej sprawie.
Pan Stanisław Parol powiedział, że Rada chce odejść od formy zatrudnienia na podstawie Karty Nauczyciela bowiem zatrudnienie na podstawie Karty Nauczyciela na 18 godzin tygodniowo jest dobrą formą dla nauczycieli, ale w społecznym odbiorze jest to forma niewłaściwa. Jeśli pedagog będzie zatrudniony na 40 godzin tygodniowo z pominięciem Karty to Rada wyrazi na to zgodę.
Pan radny Zbigniew Piłatkowski powiedział, że dyskusja nad kwestią zatrudnienia pedagoga jest niepotrzebna, bo jest sprawą oczywistą , że pedagog powinien być. Pan Piłatkowski powiedział, że nie jest prawdą, iż ½ etatu pedagoga kosztuje 1600zł bo niewiele większą podstawę zarobków jak 1600zł ma nauczyciel dyplomowany. Pan Piłatkowski stwierdził, że jego zdaniem sytuacja jest jasna bo Dyrektor nie ma możliwości zatrudnienia na to stanowisko osoby, która nie ma przygotowania.
Przewodniczący Rady powiedział, że chciał sprostować wypowiedź p. Piłatkowskiego, bowiem mówił o koszcie 16000zł rocznie czyli 1300zł miesięcznie na ½ etatu pedagoga, które to dane pochodzą z wywiadu udzielonego przez p. Dyrektor Romę Piłatkowską „Tygodnikowi Siedleckiemu”. Przewodniczący stwierdził, iż jego zdaniem radnym nie chodzi nie o sam fakt zatrudnienia pedagoga tylko o formę tego zatrudnienia tzn. chodzi o to, aby był on zatrudniony na p[odstawie umowy o prace a nie na podstawie Karty Nauczyciela. Przewodniczący zaproponował przegłosowanie tej kwestii.
Pani Alina Saracka – radca prawny UG zaproponowała, iż sprawdzi przepisy dotyczące możliwości zatrudnienia pedagoga z pominięciem Karty Nauczyciela i wtedy będzie można podjąć decyzję w tej sprawie.
Przewodniczący Rady zgodził się z powyższym, prosząc jednocześnie p, radcę, aby przygotowała informacje na przedmiotowy temat.


16
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
Rada Gminy w obecności 15 radnych jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy.

17
ZAMKNIĘCIE SESJI RADY GMINY

W związku z wyczerpaniem porządku obrad p. Witold Kłos - Przewodniczący Rady zamknął XXV sesję Rady Gminy Latowicz.

Na tym protokół zakończono.


Protokołował:

Przemysław Wróbel
Autor : insp. ds. obsługi Rady Gminy
Zredagował(a) : 
Data wprowadzenia : 2005-11-29 11:31:34
Data ostatniej modyfikacji : 2005-11-29 11:31:34
Liczba wyświetleń : 890

Redaktor  Data modyfikacji 
 02.12.2005 07:09pokaż tą wersję



licznik odwiedzin: 2648220