Od 2016 r. rozpocznie funkcjonowanie system nieodpłatnej pomocy prawnej będącej rezultatem wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej ( Dz. U. z 2015 r. poz. 1255).
W powiecie mińskim, w porozumieniu z miastami i gminami, utworzono 6 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, zlokalizowanych we wszystkich miasta i gminach.
Wykaz tych punktów oraz harmonogram ich pracy w załączeniu do informacji.
W gminie Latowicz punkt nieodpłatnej pomocy prawnej został zlokalizowany w Urzędzie Gminy Latowicz ul. Rynek 6. Pomoc udzielana będzie w każdy czwartek w godzinach: 8.00 – 12.00.
Uprawnieni mieszkańcy powiatu mogą korzystać z porad prawnych we wszystkich działających na terenie powiatu punktach.
Nieodpłatnej pomocy prawnej udzielać będą osobiście adwokaci i radcowie prawni, z którymi powiat zawarł umowy o świadczenie usług prawnych.
Uprawnionymi do uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej są:
- młodzież do 26 roku życia
- osoby powyżej 65 roku życia
- osoby, którym przyznano świadczenie z pomocy społecznej
- osoby posiadające ważną Kartę Dużej Rodziny
- kombatanci
- weterani
- osoby znajdujące się w trudnej sytuacji zagrożenia lub które poniosły szkody w wyniku klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.
Osoby uprawnione powinny udokumentować swoje uprawnienie do nieodpłatnej pomocy prawnej przedkładając adwokatowi lub radcy prawnemu :
- decyzję o przyznaniu świadczenia z pomocy społecznej lub zaświadczenia o udzieleniu świadczenia, o którym mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej,
- Kartę Dużej Rodziny,
- zaświadczenie, o którym mowa w ustawie z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- legitymację weterana,
- dokument stwierdzający tożsamość
- pisemne oświadczenie w przypadku osoby wymagającej niezwłocznego uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej w sytuacji kryzysowej lub zdarzenia losowego
Zakres nieodpłatnej pomocy prawnej :
- sprawy administracyjne,
- sprawy rodzinne,
- sprawy cywilne,
- sprawy karne,
- z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych,
- z zakresu prawa podatkowego,
- związane z przygotowaniem do rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw:
- podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego i handlowego,
- spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem rozpoczęcia tej działalności.
Pomoc prawna będzie polegała na :
- poinformowaniu o obowiązującym stanie prawnym, o przysługujących osobie uprawnieniach, a także obowiązkach,
- wskazaniu sposobu rozwiązania problemu prawnego,
- udzieleniu pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawie, z wyjątkiem pism procesowych w toczącym się postępowaniu sądowym lub sądowo-administracyjnych,
- sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie z kosztów sądowych, o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym, o ustanowienie adwokata radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo - administracyjnym.
Adwokat i radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawniona o innych punktach takiej pomocy na obszarze powiatu.
Udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej adwokat i radca prawny dokumentuje się w karcie nieodpłatnej pomocy prawnej, przekazywanej Staroście. |