PROTOKÓŁ NR XXII/04
z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 30 grudnia 2004 roku
w sali Zespołu Szkół w Wielgolesie
1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy – Witold Kłos, o godzinie 940 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
W sesji uczestniczyli:
1. Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy;
2. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy,
3. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy.
2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Latowicz z organizacjami pozarządowymi i z innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2005 r.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Latowicz na rok 2004.
6. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXI/129/04 Rady Gminy Latowicz z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie określenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości położonych na terenie Gminy Latowicz na 2005 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskiem.
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o różnym wymiarze godzin.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Latowiczu.
10. Podjecie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.
11. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy Latowicz na rok 2005.
12. Uchwalenie planów pracy stałych komisji Rady Gminy Latowicz na rok 2005.
13. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady w okresie między sesjami.
14. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
15. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
16. Sprawy różne.
17. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
18. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poprosił Radę oraz Wójta o wyrażenie stanowiska odnośnie zaproponowanego porządku obrad.
Głos zabrał Wójt Gminy – Bogdan Świątek-Górski. Zaproponował włączenie do porządku obrad trzech dodatkowych punktów jn.
„5a. Podjęcie uchwały w sprawie wykazu wydatków w budżecie gminy Latowicz, które nie wygasają z końcem 2004 r.
5b. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Transbór (II etap), Budy Wielgoleskie”.
5c. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Chyżyny (II etap), Transbór (I etap), Borówek”.”.
Pan Wójt poinformował, iż pierwsza z proponowanych uchwał nie znalazła się wprawdzie w porządku obrad, jaki otrzymali radni, ale była przedstawiana na posiedzeniach Komisji. Dwie kolejne, proponowane do wprowadzenia uchwały dotyczą pożyczek na realizację inwestycji prowadzonych z udziałem środków z funduszu SAPARD. Inwestycje, których dotyczą pożyczki nie zostaną rozliczone w bieżącym roku. Pieniądze z SAPARDU gmina otrzyma dopiero w roku 2005. Z tego powodu konieczne jest przekształcenie przedmiotowych pożyczek z krótkoterminowych na długoterminowe.
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś jeszcze, oprócz p. Wójta chciałby wnieść jakiś punkt do porządku obrad?
Głos zabrała p. Jadwiga Śluzek – Członek Komisji Rewizyjnej. Poinformowała, iż Komisja Rewizyjna podczas swojego ostatniego posiedzenia sformułowała wniosek, który chciałaby włączyć do porządku obrad dzisiejszej sesji. Następnie p. radna poprosiła o przedstawienie wniosku. Przemysław Wróbel – insp. ds. organizacyjnych i obsługi Rady Gminy odczytał treść wniosku jn.:
„Komisja Rewizyjna Rady Gminy Latowicz wnioskuje, aby dyrektorzy szkół z terenu gminy Latowicz sporządzili harmonogram zajęć dla nauczycieli w ich miejscu pracy, w wymiarze 40 godzin pracy tygodniowo i przedstawili powyższy harmonogram do zaopiniowania Radzie Gminy” (wniosek w załączeniu do protokołu).
Wobec powyższego Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie do porządku obrad dodatkowego punktu 7a w następującym brzmieniu:
„7a. Przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej.”
Ponieważ do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono więcej uwag, Przewodniczący poddał pod głosowanie zgłoszone propozycje zmian w porządku obrad.
Jako pierwsze zostały poddane pod głosowanie zmiany w porządku obrad zaproponowane przez Wójta Gminy.
Rada Gminy w obecności 14 radnych jednogłośnie zaakceptowała propozycje zmian w porządku obrad zaproponowane przez p. Wójta tzn. wyraziła zgodę na umieszczenie w porządku obrad następujących punktów:
„5a. Podjęcie uchwały w sprawie wykazu wydatków w budżecie gminy Latowicz, które nie wygasają z końcem 2004 r.
5b. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Transbór (II etap), Budy Wielgoleskie”.
5c. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Chyżyny (II etap), Transbór (I etap), Borówek”.”.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad zaproponowanego przez Komisję Rewizyjną punktu 7a. w brzmieniu:
„7a. Przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej.”
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 8 głosami „za” przy 6 głosach „wstrzymujących” wyraziła zgodę na wprowadzenie do porządku obrad powyższego punktu.
Po wprowadzonych zmianach porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Latowicz z organizacjami pozarządowymi i z innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2005 r.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Latowicz na rok 2004.
5a. Podjęcie uchwały w sprawie wykazu wydatków w budżecie gminy Latowicz, które nie wygasają z końcem 2004 r.
5b. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Transbór (II etap), Budy Wielgoleskie”.
5c. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Chyżyny (II etap), Transbór (I etap), Borówek”.
6. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXI/129/04 Rady Gminy Latowicz z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie określenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości położonych na terenie Gminy Latowicz na 2005 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskiem.
7a. Przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej.
8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o różnym wymiarze godzin.
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Latowiczu.
10. Podjecie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.
11. Uchwalenie planu pracy Rady Gminy Latowicz na rok 2005.
12. Uchwalenie planów pracy stałych komisji Rady Gminy Latowicz na rok 2005.
13. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady w okresie między sesjami.
14. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
15. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
16. Sprawy różne.
17. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
18. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Ponieważ do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono więcej uwag ani wniosków, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów ustalonego porządku obrad.
3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH
Pan radny Stanisław Parol zgłosił pisemną interpelację (odczytał także jej treść) dotyczącą oznakowania dróg na terenie gminy. W interpelacji p. radny zwrócił się do Wójta Gminy o spowodowanie oznakowania dróg na terenie gminy znakami informacyjnymi w sposób wskazany w treści interpelacji, bowiem aktualne braki w oznakowaniu utrudniają sprawne niesienie pomocy ofiarom wypadków samochodowych (zwłaszcza w nocy). Jako przykład p. radny podał zdarzenie, do jakiego doszło niedawno w Transborze, kiedy to karetka pogotowia nie mogła trafić do poszkodowanej w wypadku osoby (interpelacja w załączeniu do protokołu).
4
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY LATOWICZ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I Z INNYMI UPRAWNIONYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ
POŻYTKU PUBLICZNEGO W 2005 R.
Projekt uchwały przedstawiła p. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy. Poinformowała, iż proponowana uchwała dotyczy współpracy z takimi organizacjami jak np. stowarzyszenia, fundacje itp. mającymi w swoich statutach wpisaną określoną działalność. Tym organizacjom gmina będzie mogła zlecać realizację zadań publicznych na podstawie ogłoszonego konkursu ofert – wtedy np. zamiast jednostek gminnych będą dane zadanie wykonywały organizacje społeczne. Organizacjami społecznymi działającymi typowo na terenie gmin są np. Ochotnicze Straże Pożarne a także kluby sportowe. Do ogłoszonego konkursu ofert będą mogły przystąpić wszystkie organizacje mające w statucie wpisaną działalność, jakiej dotyczyć będzie konkurs. Działalność ta może dotyczyć pomocy społecznej, ochrony środowiska, pomocy publicznej, bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej itd.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Latowicz z organizacjami pozarządowymi i z innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2005 r.- uchwała Nr XXII/135/04 stanowi załącznik do protokołu.
5
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2004
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Pani Skarbnik poinformowała m.in., że zachodzi konieczność przeznaczenia dodatkowej kwoty 4950zł na roboty dodatkowe wykonane w Urzędzie Gminy w ramach remontu, a nieujęte w przedmiarze robót.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż na jednym z posiedzeń komisji radni prosili o specyfikację odnośnie remontu Urzędu Gminy i do dzisiaj tej specyfikacji do wglądu nie otrzymali. Pani radna dodała, iż radni nie mieli także możliwości zapoznać się ze specyfikacją odnośnie termomodernizacji szkoły w Wielgolesie, mimo, że prosili p. Tadeusza Nowickiego o jej udostępnienie.
Pan Stanisław Parol stwierdził, iż chodzi o to, że radni mają obecnie zdecydować o zwiększeniu wydatków na remont UG, a nie wiedzą, co wchodziło w zakres robót ujętych w specyfikacji przygotowanej do przetargu. Pan radny powiedział, iż zwiększenie zakresu robót było zapewne zasadne, ale gdyby radni byli zapoznani ze specyfikacją, to teraz mieliby porównanie.
Pan Wójt powiedział, że, jeśli radni będą mieli życzenie zapoznać się ze specyfikacjami na remont UG czy też na termomodernizację szkoły w Wielgolesie to mogą to zrobić na najbliższym posiedzeniu komisji.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Gminy Latowicz na rok 2004 - uchwała Nr XXII/136/04 stanowi załącznik do protokołu.
5a
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE WYKAZU WYDATKÓW W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2004, KTÓRE NIE WYGASAJĄ Z KOŃCEM 2004 R.
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Wyjaśniła, iż w projekcie uchwały chodzi o wydatki związane z prowadzeniem dwóch następujących inwestycji, które nie zostały do dnia dzisiejszego ostatecznie zrealizowane a co za tym idzie także rozliczone pod względem finansowym:
1) Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach: Strachomin, Oleksianka.
2) Budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach: Dębe Małe, Budziska, Generałowo, Gołełąki, Redzyńskie.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wykazu wydatków w budżecie gminy Latowicz na 2004 r., które nie wygasają z końcem 2004 r. - uchwała Nr XXII/137/04 stanowi załącznik do protokołu.
5b
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „BUDOWY SIECI WODOCIĄGOWEJ Z PRZYŁĄCZAMI W M. TRANSBÓR (II ETAP), BUDY WIELGOLESKIE”
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Poinformowała m.in., że uchwała dotyczy zaciągnięcia pożyczki w wysokości 247.886,83 zł.
Ponieważ projekt uchwały został scharakteryzowany na początku sesji, przed wprowadzeniem go do porządku obrad, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Transbór (II etap), Budy Wielgoleskie - uchwała Nr XXII/138/04 stanowi załącznik do protokołu.
5c
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „BUDOWY SIECI WODOCIĄGOWEJ Z PRZYŁĄCZAMI W M. CHYŻYNY (II ETAP), TRANSBÓR (I ETAP), BORÓWEK”
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Omawiając projekt poinformowała m.in., że uchwała dotyczy zaciągnięcia pożyczki w wysokości 307.838,99 zł.
Ponieważ projekt uchwały został już częściowo scharakteryzowany przed wprowadzeniem go do porządku obrad, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m. Chyżyny (II etap), Transbór (I etap), Borówek”- uchwała Nr XXII/139/04 stanowi załącznik do protokołu.
6
PODJĘCIE UCHWAŁY ZMIENIAJĄCEJ UCHWAŁĘ NR XXI/129/04 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 30 LISTOPADA 2004 R. W SPRAWIE OKREŚLENIA STAWEK I ZWOLNIEŃ W PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI POŁOŻONYCH NA TERENIE GMINY LATOWICZ NA 2005 R.
Projekt uchwały przedstawiła p. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy.
Pani Sekretarz wyjaśniła, że w projekcie uchwały chodzi o doprecyzowanie pojęcia „stanowisko pracy” w uchwale podjętej na poprzedniej sesji. Proponowana zmiana polega na dodaniu w § 1 uchwały XXI/129/04 ust. 4 w następującym brzmieniu:
„4. „ Stanowisko pracy, o którym mowa w § 1 ust.1 pk.1 lit. c) i § 1 ust.1 pkt. 3 lit. b) jest to stanowisko pracy, na którym zatrudniony jest pracownik w pełnym wymiarze godzin pracy na podstawie umowy o pracę, stale zamieszkujący na terenie gminy Latowicz. Warunkiem uznania danego stanowiska za nowe stanowisko pracy jest jego utworzenie w 2005 r. przy jednoczesnym spełnieniu warunku, że w drugim półroczu 2004 r. nie nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia.”
Pan radny Stanisław Parol zwrócił się do Wójta Gminy, aby „zechciał określić co to jest, w tej uchwale, nowe stanowisko pracy”. Pan Parol powiedział, że według niego nowe stanowisko pracy jest czymś innym niż zatrudnienie na tym nowym stanowisku pracy pracownika.
Pani Sekretarz poinformowała, iż właśnie definicja nowego stanowiska pracy jest proponowana do wprowadzenia w § 1 uchwały Nr XXI/129/04 ust. 4, w brzmieniu przedstawionym Radzie. Pani Sekretarz wyjaśniła, iż określenie „pełny wymiar czasu pracy” użyte w projekcie uchwały oznacza, iż pracownik nie może być zatrudniony na ½ czy też ¼ etatu. Określenie „na podstawie umowy o pracę” oznacza natomiast, że stosunek pracy na nowym stanowisku może być nawiązany tylko na podstawie umowy o pracę, a nie na podstawie żadnej innej umowy cywilno-prawnej np. umowy o dzieło, umowy zlecenia itp. Zapis „stale zamieszkujący na terenie gminy Latowicz” oznacza, że osoby zatrudnione na przedmiotowym stanowisku mają pochodzić z gminy Latowicz.
Pan Stanisław Parol stwierdził, iż po wyjaśnieniach p. Sekretarz nadal nie jest dla niego jasne, co oznacza w tym konkretnym przypadku termin „nowe stanowisko pracy”. Pan radny powiedział, że to, co mówiła p. Sekretarz dotyczy obsadzenia nowego stanowiska pracy, czyli zatrudnienia na nowym stanowisku pracy, ale nie zostało wyjaśnione, co oznacza „nowe stanowisko pracy” w proponowanej uchwale.
Pani Sekretarz powiedziała, iż zasada jest taka, iż jeśli ma to być nowe stanowisko pracy to ma to być stanowisko pracy, którego nie było.
Wójt Gminy stwierdził, iż należy interpretować to w ten sposób, iż jeśli przykładowy przedsiębiorca zatrudniający np. 3 osoby stwierdzi, że zachodzi potrzeba zatrudnienia nowych 3 osób i zatrudni te osoby to nastąpi zwiększenie zatrudnienia, czyli powstaną 3 nowe stanowiska pracy.
Pan Stanisław Parol powiedział, że jako nowe stanowiska pracy wyobrażałby sobie stanowiska powstałe po pierwsze w związku z nową technologią produkcji, po drugie w związku z nowym miejscem produkcyjnym lub nowym budynkiem, natomiast uchwała sprecyzowana tak jak obecnie wprowadza nierówne traktowanie podmiotów nowo powstałych na samym starcie. Te podmioty, które są małe nie będą mogły skorzystać z tych zwolnień, natomiast wszystkie te, które już prowadzą działalność i są dużymi podmiotami z łatwością zwiększą zatrudnienie o te 3 osoby i skorzystają z 50% zwolnienia w podatku. Można się spodziewać, iż będą do Rady miały pretensje podmioty nowe lub małe, które nie będą mogły skorzystać z proponowanej uchwały umożliwiającej uzyskanie zwolnienia od podatku. Pan radny powiedział, iż w związku z powyższym proponuje tak sprecyzować uchwałę, aby mogło z niej skorzystać więcej podmiotów gospodarczych.
Pani mecenas Alina Saracka stwierdziła, iż jej zdaniem dyskusja nad projektem uchwały poszła w niewłaściwym kierunku, bowiem uchwałę w sprawie określenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości Rada już podjęła, a teraz chodzi tylko o sprecyzowanie, co oznacza pojecie „nowe stanowisko pracy” w tej uchwale, aby uniknąć problemów przy kontroli.
Pan radny Jarosław Płatek powiedział, ze obawia się, aby Rada nie dała znowu ulg, tak jak już raz dała w 2004 r., kiedy to skorzystali z niej ludzie, którym się one nie należały, bo zatrudnili „tych samych ludzi” tzn. należy się obawiać sytuacji, gdy pracodawca np. likwiduje stanowisko pracy rozwiązuje umowę pracy a następnie tworzy nowe stanowisko pracy i nawiązuje umowę, korzystając z ulgi w podatku.
Pani mecenas Alina Saracka powiedziała, że przy proponowanych zapisach w uchwale nie należy się obawiać sytuacji, o której mówi p. radny, bowiem jest mowa o utworzeniu, co najmniej 3 nowych stanowisk, czyli przedsiębiorca nie może powiedzieć, że miał np. 5 stanowisk, zlikwidował 3, a następnie utworzył 3 nowe.
Pan Jarosław Płatek powiedział, że jego zdaniem nie jest to możliwe do skontrolowania.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż ulga będzie udzielana w oparciu o dokumenty, na podstawie których przedmiotowe niejasności można będzie wyjaśnić tzn. przedsiębiorca będzie musiał wykazać ile osób zatrudniał przed złożeniem wniosku o ulgę a ile będzie zatrudniał po zwiększeniu zatrudnienia.
Pan Płatek powiedział, ze może dojść do sytuacji, w której Rada wprowadza od początku roku 2005 proponowaną uchwałę, a przedsiębiorca z dniem 31 grudnia 2004 r. rozwiązuje umowę o pracę z pracownikami i zatrudnia ich z dniem np. 2 stycznia 2005.
Pani Jadwiga Śluzek zaproponowała przesunąć podjęcie proponowanej uchwały do czasu następnej sesji, aby dać radnym czas na powtórne, dokładne przeanalizowanie powyższej sprawy.
Pani mecenas poinformowała, iż mówimy o uchwale, która ma obowiązywać cały rok, 2005 dlatego należy ją podjąć do końca roku 2004.
Pan Stanisław Parol powiedział, iż składa do Przewodniczącego wniosek formalny o zarządzenie przerwy z uwagi na to, iż proponowana uchwała jak widać budzi zastrzeżenia i radni chcieliby zastanowić się nad nią.
Pani mecenas powiedziała, że wydaje się jej, iż radni zmierzają do odrzucenia uchwały do czego oczywiście mają prawo. Pani radca poinformowała, że wobec powyższego chciała jednak wyjaśnić, że w przypadku odrzucenia uchwały pozostaje treść uchwały podjętej na poprzedniej sesji bez doprecyzowania określenia „stanowisko pracy”, co pozwoli na dowolna interpretacje tego zapisu przez przedsiębiorców ubiegających się o ulgę.
Pan Stanisław Parol powiedział, iż na poprzedniej sesji proponował z uchwały w sprawie stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, wyodrębnienie kwestii dotyczącej ulg dla przedsiębiorców z tytułu tworzenia nowych stanowisk pracy i stworzenie w tej sprawie nowej uchwały, ale jego propozycja nie została uwzględniona. Gdyby wyodrębniono powyższy zapis i głosowano nad nim jako nad osobną uchwałą wtedy sytuacja byłaby dla radnych jasna.
Pan radny Robert Skwara powiedział, iż w dniu 30 listopada odbyło się głosowanie nad uchwałą w sprawie określenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości na 2005 r. Radni pracowali nad projektem uchwały najpierw na posiedzeniach Komisji, następnie na sesji, czytali tekst uchwały i chyba byli świadomi, nad czym głosują. Pan radny zapytał ile razy można wracać do tego tematu?. Następnie stwierdził, iż przecież proponowana uchwała ma na celu tylko sprecyzowanie określenia użytego w podjętej już uchwale.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził 15 minut przerwy.
Po przerwie poproszono p. radcę o wyjaśnienie możliwości anulowania zapisu dotyczącego ulg z tytułu tworzenia nowych stanowisk pracy, w uchwale podjętej 30 listopada w sprawie określenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości na rok 2005.
Pani mecenas powiedziała, że jej zdaniem jest możliwe doprecyzowanie zapisów w podjętej już uchwale natomiast cofnięcie ulg, które zostały już ogłoszone, musiałoby być ogłoszone w 2004 r. i musiałoby wejść w życie w, 2004 r., co jest obecnie niemożliwe z uwagi na to, iż dzisiejsza sesja odbywa się 30 grudnia 2004 r. Jeśli te warunki nie zostaną zachowane tzn. uchwała anulująca ulgi nie wejdzie w życie w tym samym roku co uchwała podatkowa to będzie to pogorszenie sytuacji podatnika i bardzo prawdopodobne jest wtedy rozstrzygnięcie nadzorcze.
Pani Jadwiga Śluzek zaproponowała przegłosowanie wniosku o odrzucenie w całości zapisu o ulgach z tytułu nowych stanowisk pracy zawartego w uchwale z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie określenia stawek i zwolnień od podatku od nieruchomości na rok 2005.
Pani mecenas ponownie powiedziała, iż grozi to rozstrzygnięciem nadzorczym, bo przez taką zmianę stwarza się zmianę w trakcie roku podatkowego na niekorzyść podatnika, co jest niedozwolone.
Wójt Gminy zaapelował do radnych, aby podjęli proponowaną przez niego uchwałę i nie kierowali się np. tym, że może to być decyzja niepopularna. Pan Wójt dodał, iż temat uchwały w sprawie stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości został już przecież formalnie zakończony na poprzedniej sesji i radni zdecydowali o jej podjęciu, a na dzisiejszej sesji chodzi tylko o doprecyzowanie zapisu.
Ostatecznie p. mecenas Alina Saracka zaproponowała następujące doprecyzowanie zapisu uchwały:
„ Stanowisko pracy, o którym mowa w § 1 ust.1 pk.1 lit. c) i § 1 ust.1 pkt.3 lit. b) jest to stanowisko pracy, na którym zatrudniony jest pracownik w pełnym wymiarze godzin pracy na podstawie umowy o pracę, stale zamieszkujący na terenie gminy Latowicz. Warunkiem uznania danego stanowiska za nowe stanowisko pracy jest jego utworzenie w 2005 r. przy jednoczesnym spełnieniu warunku, że w poprzednim półroczu nie nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia.”
Ponieważ nie wniesiono więcej pytań ani wniosków Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 6 głosami „za” przy 4 „przeciw” i 4 „wstrzymujących” podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Nr XXI/129/04 Rady Gminy Latowicz z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie określenia stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości położonych na terenie Gminy Latowicz na 2005 r.- uchwała Nr XXII/140/04 stanowi załącznik do protokołu.
7
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZAMIARU LIKWIDACJI SZKOŁY FILIALNEJ W REDZYŃSKIEM
Projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy. Poinformował, iż powodem przedstawienia propozycji likwidacji szkoły filialnej jest fatalna sytuacja demograficzna oraz duże koszty utrzymania placówki. Pan Wójt powiedział, że przy okazji spotkań z mieszkańcami starał się zawsze tłumaczyć konieczność likwidacji szkoły. Wójt zaznaczył, iż podjęcie proponowanej uchwały nie oznacza likwidacji szkoły, lecz rozpoczęcie procedury zmierzającej do jej zlikwidowania. Do likwidacji szkoły konieczna jest zgoda Kuratora Oświaty, który bardzo często ma na ten temat inne zdanie jak samorządy.
Pani Wiesława Proczka – insp. ds. oświaty przedstawiła dane demograficzne dotyczące Szkoły Filialnej w Redzyńskiem w latach 2004 do 2011(w załączeniu do protokołu). W roku szkolnym 2004/2005 w szkole jest 11 dzieci. W roku 2005/2006 spodziewanych jest 12 dzieci. Podobna ilość dzieci prognozowana jest także na lata następne. Pani Wiesława Proczka powiedziała, że w przypadku gdyby dzieci z Redzyńskiego przeszły do Latowicza nie trzeba byłoby tworzyć nowych oddziałów tylko dzieci zostałyby dołączone do istniejących już oddziałów. Następnie p. Proczka poinformowała o kosztach funkcjonowania szkoły (w załączeniu do protokołu). W roku 2005 koszty te wynosiłyby ok. 92000 zł. Z tej sumy ok. 24000 zł pochodziłoby z subwencji oświatowej a ok. 68000 zł należałoby dołożyć z budżetu gminy.
Pan Jarosław Płatek powiedział, że jest za utrzymaniem szkoły w Redzyńskiem. Stwierdził, iż „daje się ulgi na lewo i prawo, a chce się dzieci pozbawić szkoły i kazać im chodzić 6 czy 7 km dalej”.
Wójt Gminy powiedział, co następuje:
„Jeśli boicie się państwo decyzji niepopularnych, boicie się swojego elektoratu to odpowiadajcie, że to Wójt zlikwidował szkołę”.
Pan Stanisław Parol powiedział, że będzie głosował przeciwko likwidacji szkoły w Redzyńskiem. Powiedział, że dwie proponowane dzisiaj uchwały są „nieszczęśliwie złożone” tzn. w jednym wypadku część radnych walczy o zwolnienia dla przedsiębiorców a za chwilę zapewne ci sami radni będą za likwidacją szkoły w Redzyńskiem. Pan Parol powiedział, że on podniesie rękę za likwidacją szkoły wtedy, gdy na sesję Rady Gminy przyjdą mieszkańcy z Redzyńskiego i powiedzą, że chcą, aby ich dzieci uczęszczały do innej szkoły np. do Latowicza. Pan radny powiedział, iż obecnie będzie się sugerował opinią p. Kazimierza Sekuły, który jest radnym z okręgu obejmującego Redzyńskie i ma najlepszą orientację w tej sprawie.
Wójt Gminy – Bogdan Świątek-Górski powiedział, że sytuacja, gdy sami mieszkańcy zwrócą się z wnioskiem o likwidację szkoły jest niemożliwa. Ponadto nie można łączyć dwóch spraw tzn. mówić, że jedną ręką dajemy a drugą zabieramy, nie można mówić, iż dzisiaj Wójt i Rada odpuszcza „lekką ręką” pieniądze podmiotom gospodarczym, bo ktoś za chwilę może powiedzieć, iż niedawno tak samo odpuszczono pieniądze rolnikom. Pan Wójt stwierdził, że „nie można wybierać sobie tego, co nam pasuje i takimi argumentami się posługiwać”.
Pan Kazimierz Sekuła powiedział, że jest za utrzymaniem szkoły w Redzyńskiem. Pan radny stwierdził, iż koszty funkcjonowania szkoły dałoby się na pewno zmniejszyć np. przydzielając 1/4 a nie 1/2 etatu pani woźnej. Innym czynnikiem może być zatrudnienie zamiast odchodzącej na emeryturę nauczycielki innej osoby (np. stażystki), której pensja byłaby niższa. Pan radny powiedział, że dla dobra dzieci i rodziców powinno się utrzymać szkołę.
Pani Joanna Papińska – Dyrektor Zespołu Szkół w Latowiczu powiedziała, iż jeśli chodzi o zatrudnianie nauczycieli stażystów, to należy stwierdzić, że Zespół Szkół w Latowiczu (którego filią jest szkoła w Redzyńskiem) posiada raczej nadmiar nauczycieli. Jeśli chodzi o ½ etatu woźnej to były próby zatrudnienia woźnej na ¼ i dodatkowo w okresie grzewczym na zasadzie umowy zlecenia do palenia w piecu. Kalkulacja kosztów była zbliżona do tej gdyby była zatrudniona przez cały rok na ¼ etatu. Pani Joanna Papińska powiedziała, że w przypadku przejścia dzieci z Redzyńskiego do Latowicza nie tworzono by wprawdzie nowych oddziałów, ale oddziały po dołączeniu dzieci z Redzyńskiego byłyby bardzo liczne, a w takich dużych grupach pracuje się z dziećmi bardzo trudno. Jednocześnie p. Dyrektor zaznaczyła, że rozumie kłopoty organu prowadzącego polegające na kosztach wynikających z utrzymywania szkoły w Redzyńskiem, ale sądzi, iż rozpatrując przedmiotową sprawę tzn. zastanawiając się nad ewentualną likwidacją placówki, nie jest właściwe myślenie wyłącznie o kosztach, lecz należy wziąć pod uwagę także dobro dziecka oraz pamiętać o kulturotwórczej roli szkoły w środowisku.
Pan radny Robert Skwara powiedział, że jest za zlikwidowaniem szkoły. Pan radny stwierdził, iż jeśli chodzi o poprawę warunków nauczania to chyba należałoby poprawiać warunki w dużych szkołach – może tam starać się tworzyć mniejsze oddziały. Dlaczego wyróżniać tylko jedna grupę dzieci, tym bardziej że dzieci z innych wsi dojeżdżają do Latowicza lub Wielgolasu np. z Oleksianki, Strachomina, Walisk, Bud Wielgoleskich. Te dojeżdżające dzieci stanowią łącznie większą grupę jak te z Redzyńskiego. O tym należy pamiętać. Może warto się zastanowić szerzej nad tematem jak poprawić szkolnictwo na terenie gminy. Pan Robert Skwara stwierdził, że on nie jest za tym, aby zaoszczędzone na likwidacji szkoły środki przeznaczyć np. na inwestycje. Uważa, iż środki te powinny pozostać w oświacie i być przeznaczone np. na poprawę warunków nauczania w Zespole Szkół w Latowiczu poprzez zmniejszenie oddziałów lub np. na dodatkowe zajęcia z języka angielskiego – obecnie niektórzy rodzice z Latowicza wysyłają swoje dzieci na dodatkowe lekcje angielskiego do Mińska, ale nie wszystkich na to stać. Pieniądze te można też przeznaczyć na wyposażenie szkoły.
Pan Stanisław Parol powiedział, że jego zdaniem nic nie zastąpi takiej szkoły, jaka jest w Redzyńskiem i takiej atmosfery, jaka tam panuje tzn. atmosfery małej szkoły gdzie wszyscy się znają i szanują. Przykładem takiej szkoły jest, np. Transbór gdzie panuje atmosfera „rodzinna”. Inaczej wygląda to w dużych szkołach gdzie trudniej jest utrzymać wszystko „w ryzach”, bo jest tam bardzo dużo dzieci o różnych charakterach. Pan Parol powiedział, że argument, aby likwidować tą szkołę, bo jest ona niepotrzebna dla dzieci jest argumentem złym i niepotrzebnym. Małe szkoły o dobrych wynikach są potrzebne.
Pan Wójt stwierdził, że posługując się argumentem dobra dziecka, należy stwierdzić, iż jeśli mówimy o metodach nauczania, warsztacie pracy, warunkach nauki, to trzeba mieć świadomość, że gminy nie będzie stac, aby wszystkie szkoły równo wyposażyć. W związku z tym, należy stwierdzić, iż dziecko z Redzyńkiego właśnie w Latowiczu będzie miało zagwarantowane lepsze warunki nauczania. Jeśli chodzi o argument o atmosferze małej szkoły to jest to argument, który „pięknie się mówi”, ale skąd brać na takie szkoły pieniądze?. Wójt powiedział, że wg. przewidywań budżecie na 2007 będzie można uchwalić deficyt na poziomie od 0 do 8%. Pan Wójt powiedział, że ma rację p. Skwara, mówiąc, iż te zaoszczędzone pieniądze trzeba przeznaczyć na oświatę. Rzeczywiście można się w ten sposób umówić.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, że krytykuje się małe szkoły, a ona czyta w prasie o dużej szkole w Wielgolesie, że jest tam narkomania, że uczniowie się biją itp. Pani Śluzek powiedział, że jest na sali przedstawiciel szkoły z Wielgolasu i może cos na ten temat powie.
Pan radny Zbigniew Piłatkowski (będący nauczycielem w Zespole Szkół w Wielgolesie) zwracając się do p. Śluzek, powiedział, co następuje:
„Pani czytała pewne rzeczy, pani je analizuje, pani wie, co jest prawdą, co nie jest prawdą, skąd pani to wyczytała, ma pani takie prawo. Ja myślę, że nie mamy problemu, bo akurat do tej niedobrej szkoły nie będą te dzieci chodziły, będą chodziły do tej dobrej gdzie nie ma takich problemów i to jest moja odpowiedź.”
Pani Joanna Papińska – Dyrektor Zespołu Szkół w Latowiczu stwierdziła, że w każdej szkole są problemy.
Wójt Gminy powiedział, iż p. Dyrektor ma rację oraz dodał, że dla niego postrzeganie niektórych szkół przez niektórych radnych jest wręcz „porażające”.
Ponieważ nie wniesiono więcej pytań ani wniosków Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 6 głosami „za” przy 6 „przeciw” i 2 „wstrzymujących” odrzuciła projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskiem.
7a
PRZEDSTAWIENIE WNIOSKU KOMISJI REWIZYJNEJ
Przewodniczący Rady przedstawił wniosek jn:
„Komisja Rewizyjna Rady Gminy Latowicz wnioskuje, aby dyrektorzy szkół z terenu gminy Latowicz sporządzili harmonogram zajęć dla nauczycieli w ich miejscu pracy, w wymiarze 40 godzin pracy tygodniowo i przedstawili powyższy harmonogram do zaopiniowania Radzie Gminy” (wniosek w załączeniu do protokołu).
Pani mecenas poinformowała, że z jej wiedzy wynika, iż uchwalanie harmonogramu zajęć leży w kompetencji dyrektorów, a organem kontrolnym dla nich jest Wójt. Komisja Rewizyjna działa zgodnie ze Statutem, czyli zgodnie z harmonogramem realizuje zadania uchwalone w plnie pracy, a jeśli pojawiają się tematy, którym chce się przyjrzeć to zlecenie tego jest dokonywane przez Radę. Natomiast nie ma przepisu, na podstawie którego Komisja mogłaby opiniować harmonogramy przygotowywane przez dyrektorów szkół.
Pani Dyrektor Zespołu Szkół w Latowiczu powiedziała, że radni posługują się stereotypem, iż nauczyciel pracuje 18 godzin tygodniowo, tymczasem nie jest to prawda. Te 18 godzin to tylko godziny dydaktyczne, a nie godziny pracy. Jeśli wziąć pod uwagę wszystkie godziny, jakie nauczyciel poświęca w tygodniu swoim obowiązkom to bez trudu można by zebrać 40 godzin a czasami byłoby ich nawet więcej.
Pan Stanisław Parol powiedział, iż radni chcieliby „unormalnić” pracę w szkole. Niech nauczyciel sprawdza klasówki, niech się przygotowuje do zajęć, w szkole, w ramach tych 40 godzin pracy tygodniowo. Wtedy nauczyciele nie będą np. musieli nosić klasówek do domu.
Pani mecenas stwierdziła, iż chciała przypomnieć, że nadzór merytoryczny nad szkołami sprawuje kuratorium natomiast to, co p. radny zaproponował to jest to właśnie nadzór merytoryczny. Rada Gminy jest ważnym organem, ale jej kompetencje są jasno określone przepisami prawa. Pani mecenas zaproponowała żeby nie wykraczać poza te kompetencje, bo wtedy będzie rozstrzygnięcie nadzorcze. Na pewno nakazywanie Dyrektorom sporządzenia harmonogramów nie leży w kompetencjach Rady. Pani radca powiedziała, że jest to dla niej nowy temat. Najpierw należałoby sprawdzić czy w ogóle istnieje możliwość nałożenia przez Wójta na dyrektorów obowiązku sporządzenia takiego harmonogramu, bo być może w ogóle nie ma takiej możliwości.
Pan Wójt powiedział, iż proponuje, aby ustalić, iż wobec tego, że jest wniosek Komisji Rewizyjnej to wniosek ten zostanie zbadany tzn. Wójt spotka się z organem pedagogicznym, czyli z Kuratorem Oświaty i ustali, czy w arkuszu organizacyjnym szkoły można coś takiego przeprowadzić.
Pani Śluzek powiedziała, że radni sprawdzali na posiedzeniach komisji arkusze i zauważyli, iż niektórzy np. p. Piłatkowski czy też p. Giziński mają po 30 – 32 godziny, to jak należy wytłumaczyć, że nauczyciel ma 30 godzin i jeszcze ma czas na sprawdzanie klasówek itp.
Pan Piłatkowski powiedział, że ma 22 godziny.
Pan Jarosław Płatek powiedział, że od wszystkiego jest Kurator natomiast Rada jest tylko od dotowania szkół. Następnie p. radny stwierdził, iż są szkoły w miastach, do których się nie dokłada. Trzeba szukać oszczędności w szkołach. W gminie przypada 10 uczniów na 1 nauczyciela. Mówi się w środkach masowego przekazu i nawet dzisiaj powiedziano, że dzieci jeżdżą się douczać angielskiego. Jeśli przypada 10 uczniów na jednego nauczyciela to chyba jest coś w tym chorego.
Pan Stanisław Parol powiedział, że nie wie jak jest obecnie, ale w ubiegłym roku p. Piłatkowski miał 30 a p. Giziński 32 godziny zajęć.
Pan Giziński powiedział, że obecnie ma 21 godzin a w ubiegłym roku miał ich 29. Pan radny stwierdził, iż wynika to z faktu, ze posiada on przygotowanie do nauki 4 różnych przedmiotów. Posiadanie takiej ilości godzin było możliwe, bo brakowało fachowców do nauczania tych przedmiotów. Pan Giziński powiedział, że aby zdobyć takie kwalifikacje musiał z własnych środków zapłacić za studia podyplomowe i obecnie zastanawia się czy było warto, bowiem gdyby wobec takiego stanowiska Rady miał pracować tylko na gołym etacie to do końca swojej pracy prawdopodobnie nie odzyskałby zainwestowanych w swoją edukację pieniędzy.
Pani Jadwiga Śluzek poinformowała, iż Komisja Rewizyjna na swoim ostatnim posiedzeniu zgłosiła także do realizacji wniosek, aby p. radca przygotowała pisemna informacje odnośnie prowadzenia szkół przez fundacje.
8
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OKREŚLENIA TYGODNIOWEGO OBOWIĄZKOWEGO WYMIARU GODZIN ZAJĘĆ NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW O RÓŻNYM WYMIARZE GODZIN
Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka – insp. ds. oświaty.
Pani Proczka poinformowała, iż projekt uchwały zakłada ustalenie tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o różnym wymiarze godzin łączonych w ramach jednego etatu, proporcjonalnie w odniesieniu do łącznej liczby realizowanych przez nauczycieli godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Następnie projekt uchwały zawiera ustalenie, iż wszystkie godziny realizowane powyżej „pensum” ustalonego zgodnie z powyższym zapisem stanowią zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy – Karta Nauczyciela, godziny ponadwymiarowe.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 8 glosami „za” przy 2 „przeciw” i 4 „wstrzymujących” podjęła uchwałę w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli przedmiotów o różnym wymiarze godzin - uchwała Nr XXII/141/04 stanowi załącznik do protokołu.
9
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA STATUTU GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W LATOWICZU
Projekt uchwały przedstawiła p. Hanna Aksamitowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Latowiczu - uchwała Nr XXII/142/04 stanowi załącznik do protokołu.
10
PODJECIE UCHWAŁY W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH WARUNKÓW PRZYZNAWANIA I ODPŁATNOŚCI ZA USŁUGI OPIEKUŃCZE ORAZ SZCZEGÓŁOWE WARUNKI CZĘŚCIOWEGO LUB CAŁKOWITEGO ZWOLNIENIA OD OPŁAT, JAK RÓWNIEŻ TRYB ICH POBIERANIA
Projekt uchwały przedstawiła p. Hanna Aksamitowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania - uchwała Nr XXII/142/04 stanowi załącznik do protokołu.
11
UCHWALENIE PLANU PRACY RADY GMINY LATOWICZ
NA ROK 2005
Projekt uchwały przedstawił Przewodniczący Rady – Witold Kłos. Powiedział, iż w proponowanym planie pracy zostało ujętych 7 posiedzeń Rady Gminy w następujących terminach:
1. Luty.
2. Kwiecień.
3. Czerwiec – Lipiec.
4. Sierpień – Wrzesień.
5. Październik.
6. Listopad – Grudzień – pierwsza połowa.
7. Grudzień – druga połowa.
W związku z tym, że nie wniesiono pytań Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 1 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Latowicz na rok 2005 - uchwała Nr XXII/144/04 stanowi załącznik do protokołu.
12
UCHWALENIE PLANÓW PRACY STAŁYCH KOMISJI RADY GMINY LATOWICZ NA 2005 ROK
Proponowane plany pracy stałych komisji Rady Gminy przedstawili Przewodniczący poszczególnych Komisji.
Komisje zaplanowały następującą liczbę posiedzeń w roku 2005:
1) Komisja Rewizyjna – 12.
2) Komisja Planowania Budżetu i Finansów – 11.
3) Komisja Bezpieczeństwa Publicznego, Ochrony Przeciwpożarowej i Ochrony Środowiska – 11.
4) Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych, Oświaty i Kultury Fizycznej – 10.
5) Komisja Rolnictwa – 11.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia planów pracy stałych komisji Rady Gminy Latowicz na rok 2005 – uchwała Nr XXII/145/04 stanowi załącznik do protokołu.
13
INFORMACJA Z DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI
Przewodniczący Rady poinformował, iż w związku z tym, iż od czasu ostatniej sesji upłynęło niewiele czasu informacja z działalności będzie krótka. Pan Przewodniczący poinformował, że na dzisiejszą sesję nie zapraszał gości, ponieważ z uwagi na jej świąteczny charakter nie chciał, aby trwała zbyt długo. Następnie Przewodniczący poinformował, iż uczestniczył w spotkaniu z przedsiębiorcami z terenu gminy zorganizowanym przez Wójta w obiekcie Zespołu Szkół w Latowiczu. Na spotkaniu obecny był Dyrektor Oddziału Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego z Siedlec. Przedstawił możliwości skorzystania ze środków unijnych dla rozpoczynających działalność gospodarczą. Przewodniczący uczestniczył także w spotkaniu z Marszałkiem Sejmu RP p. Józefem Oleksym, które zostało zorganizowane w Mrozach.
14
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI
Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
15
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH
Odpowiedź na zgłoszoną interpelację przygotowana zostanie pisemnie.
16
SPRAWY RÓŻNE
Spraw różnych nie zgłoszono.
17
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Rada Gminy w obecności 13 radnych jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.
18
ZAMKNIĘCIE SESJI RADY GMINY
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, o godzinie 1315 Przewodniczący Rady Gminy zamknął sesję Rady Gminy Latowicz.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował:
Przemysław Wróbel
|