PROTOKÓŁ NR XVIII/04
z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 8 lipca 2004 roku
w sali posiedzeń Urzędu Gminy Latowicz
1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy – Witold Kłos, o godzinie 930 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych (nieobecny p. Marian Ośko), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
W sesji uczestniczyli:
1. Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy;
2. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta,
3. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy,
4. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy,
2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2004.
5. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XV/87/04 Rady Gminy Latowicz z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m.: Strachomin, Oleksianka”.
6. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Nr XV/88/2004 Rady Gminy Latowicz z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m.: Dębe Małe, Gołełąki, Budziska, Generałowo, Redzyńskie”.
7. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XV/89/2004 Rady Gminy Latowicz z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy II etapu Stacji Uzdatniania Wody Chyżyny”.
8. Podjęcie uchwały w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Latowicz na lata 2004 – 2006 oraz na lata 2007 – 2013.
9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Świdra.
10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych na terenie Gminy Latowicz.
11. Podjecie uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 ze zm.) pedagogów, psychologów oraz nauczycieli przedmiotów w różnym wymiarze godzin, dla których organem prowadzącym jest gmina Latowicz.
12. Podjęcie uchwały w sprawie zasad udzielania pomocy w formie dożywiania uczniów w szkołach.
13. Informacja o stanie mienia komunalnego Gminy, w tym o przebiegu komunalizacji.
14. Informacja na temat realizacji inwestycji budowy wodociągów na terenie Gminy Latowicz.
15. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady w okresie między sesjami.
16. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
17. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
18. Sprawy różne.
19. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
20. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poprosił Radę oraz Wójta o wyrażenie stanowiska odnośnie zaproponowanego porządku obrad.
Ponieważ do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono uwag, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów ustalonego porządku obrad.
3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH
Przewodniczący Rady poinformował, iż wpłynęły do niego trzy wnioski radnych. Pod wnioskami podpisało się czworo radnych: p. Jadwiga Śluzek, p. Stanisław Parol, p. Jarosław Płatek oraz p. Kazimierz Sekuła. Następnie Przewodniczący odczytał treść obu wniosków. W pierwszym z wniosków radni zaproponowali wykreślenie z planu inwestycyjnego na rok 2004 zadania pod nazwą termo-modernizacja budynku szkoły w Wielgolesie. Dwa pozostałe wnioski zawierały propozycję umieszczenia w planie inwestycyjnym na rok 2004 wymiany okien w budynku szkoły w Transborze oraz wymiany okien w budynku szkoły w Dębem Małym. Jako środki na realizację przedmiotowych zadań wskazano we wniosku środki budżetowe gminy oraz pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW). (przedmiotowe wnioski stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
Głos zabrała p. radna Jadwiga Śluzek, a następnie p. radny Stanisław Parol (oboje podpisani pod wnioskami). Państwo radni pokrótce uzasadnili zgłoszenie przedmiotowych wniosków. Wskazali na ciągłe niedoinwestowanie szkół w Transborze oraz w Dębem Małym. Zwrócili uwagę na złe warunki panujące w obu szkołach (m.in. niską temperaturę w pomieszczeniach lekcyjnych szkoły w Transborze, co spowodowane jest w dużej mierze nieszczelnymi oknami).
Pani Śluzek odczytała następujące wnioski Komisji Rewizyjnej z kontroli szkół przeprowadzonej na posiedzeniu w dniu 23 czerwca br.:
Zespół Szkół w Wielgolesie:
- nie wyczyszczone rynny (widać rosnącą w nich trawę),
- poodrywane płytki podłogowe na korytarzu,
- stwierdzono, iż podłogi drewniane nie wymagają wymiany, lecz renowacji poprzez cyklinowanie i polakierowanie,
- zaciek w sali na poddaszu jest niewielki i możliwy do usunięcia przez zatrudnionego w Zespole konserwatora, co powinno być już dawno zrobione.
Ponadto, podczas pobytu w Wielgolesie Komisja zapoznała się z miejscem w terenie, na którym budowane jest boisko. Komisja zapytała, gdzie został wywieziony materiał ziemny pochodzący z wykopu wykonanego pod potrzeby budowy boiska?
Publiczna Szkoła Podstawowa w Transborze:
- stwierdzono obszerne zacieki na sufitach w łazienkach, (nie zauważone podczas kontroli przeprowadzonej przez SANEPID),
- stwierdzono bardzo zły stan okien, które kwalifikują się do natychmiastowej wymiany,
- wokół szkoły stwierdzono ogólny porządek i ład.
Pani Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy powiedziała, iż termo-modernizacja Zespołu Szkół i budowa wodociągów nie mają ze sobą nic wspólnego, ponieważ występują tu inne źródła finansowania. Pani Skarbnik powiedziała, iż został złożony wniosek o dotację na przeprowadzenie termo-modernizacji Zespołu Szkół w Wielgolesie. Jeśli radni w dniu dzisiejszym nie wyrażą zgody na umieszczenie w budżecie po stronie dochodów 65000 zł z dotacji oraz po stronie wydatków także tej samej kwoty 65000 zł to trzeba będzie wycofać wniosek. Pani Skarbnik poinformowała, iż umieszczając przedmiotową kwotę 65000 zł w budżecie, w sposób jw. gmina „nic nie traci”.
Następnie, p. Skarbnik, odnosząc się do kwestii ewentualnej wymiany okien w szkołach podstawowych w Transborze oraz w Dębem Małym stwierdziła, iż jej zdaniem byłaby możliwa realizacja tych zadań z udziałem 10% środków własnych gminy i przy zaciągnięciu częściowo umarzalnej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na pokrycie pozostałych 90% kosztów. Pani skarbnik powiedziała, że jednocześnie można wykonać także, zgodnie z planem termo-modernizację Zespołu Szkół w Wielgolesie. Wobec powyższego p. Skarbnik zaproponowała, aby radni nie rezygnowali z termo-modernizacji Zespołu.
Pan Jarosław Płatek powiedział, iż w przypadku, gdyby przetarg na termo-modernizację już się odbył i znana była oferta zwycięzcy przetargu, to wówczas, wiedząc, iż zawarta w ofercie kwota nie jest zbyt wysoka, poparłby wykonanie termo-modernizacji. Pan radny powiedział, iż obecnie nie poprze tego zadania, bowiem obawia się, iż w/w kwota będzie dużo wyższa od zakładanej i Wójt znowu będzie występował do Rady o zwiększenie środków przeznaczonych na wykonanie zadania np. o 50000 zł. Pan Płatek dodał, iż jego zdaniem najważniejsze jest obecnie doprowadzenie wszystkim mieszkańcom gminy wody i na to przede wszystkim należy przeznaczać środki.
Wójt Gminy stwierdził, że w takim przypadku radni będą decydować o tym czy zwiększyć środki. Mogą dać na to przyzwolenie albo się nie zgodzić. Jeśli nie będzie zgody Rady to zadanie nie będzie wykonane.
4
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2004
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy.
Pani radna Jadwiga Śluzek zapytała czy jest prawdą, że w Zespole Szkół w Wielgolesie, pomimo, iż nie uzyskano jeszcze środków rozpoczęły się już remonty podłóg?
Wójt Gminy poinformował, że rozpoczęły się remonty podłóg realizowane systemem gospodarczym.
Pani Jadwiga Śluzek zapytała, dlaczego Wójt nie zabiegał z równą troską o termo-modernizację budynku gimnazjum w Latowiczu, z jaką obecnie zabiega o termo-modernizację w Wielgolesie?
Wójt Gminy odpowiedział, iż na budynku szkolnym w Latowiczu była już elewacja, której nie ma na szkole w Wielgolesie.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż w Wielgolesie jest również elewacja – wykonana z ogniotrwałej cegły.
Pan Jarosław Płatek powiedział, iż chciałby się dowiedzieć czy był zrobiony kosztorys na remont podłóg w Wielgolesie i kto wykonuje ten remont, a także, jakie są koszty remontu i kto podjął decyzję o remoncie?
Pan radny Stanisław Parol zapytał, dlaczego i na jakiej podstawie remont podłóg w szkole w Wielgolesie już się rozpoczął, jeśli jeszcze nikt nie wygrał przetargu na te prace?
Wójt Gminy stwierdził, że to oczywiście on podjął decyzję o wykonaniu remontu. Wójt powiedział, iż remont jest robiony sposobem gospodarczym przez konserwatora. Przetarg na roboty nie został rozstrzygnięty. Jeśli dojdzie do drugiego przetargu to remont podłóg zostanie usunięty ze specyfikacji. Prace wykonane sposobem gospodarczym na pewno będą tańsze. Gmina zapłaci tylko za materiały a prace zostaną wykonane przez konserwatora w ramach jego obowiązków.
Pan Tadeusz Szczepańczyk powiedział, iż Komisja Rewizyjna, której jest Przewodniczącym proponowała, aby 17000 zł uzyskanych w wyniku rezygnacji z przeprojektowania konstrukcji sali sportowej w Latowiczu (ze stalowej na drewnianą) przeznaczyć na wymianę okien w budynku szkoły w Transborze.
Pani Skarbnik powiedziała, iż w przypadku decyzji o realizacji zadania w/w 17000 zł można będzie przyjąć jako środki budżetowe (10% kosztów) i wtedy, dysponując środkami z budżetu można ubiegać się o pożyczkę. Pani Skarbnik dodała, iż nie wie, jakie byłyby koszty wymiany okien w szkołach, dlatego trudno jest jej mówić o szczegółach.
Pani radna Jadwiga Śluzek poinformowała, że z jej wiedzy wynika, iż koszt wymiany okien w jednej szkole byłby równy ok. 50000 zł.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w takim wypadku wystarczyłoby po 5000 zł na jedną szkołę traktowane jako wymagane 10% wkładu własnego przy ubieganiu się o pożyczkę z WFOŚiGW. Pani Skarbnik powiedziała, iż w przypadku zaciągnięcia pożyczek na wymianę okien w Transborze oraz w Dębem Małym należy pamiętać o tym, iż automatycznie zwiększy się zadłużenie gminy, jednak nie przekroczy ono dopuszczalnej granicy 60%.
Wojciech Osiński – Z-ca Wójta przedstawił spodziewane koszty wymiany okien w Transborze i Dębem Małym, z czego wynikało, iż na realizację obu zadań łącznie potrzeba będzie ok. 120000 zł.
Skarbnik Gminy powiedziała, że wobec powyższego konieczny byłby wkład własny w wysokości 12000 zł oraz pożyczka w wysokości 108000 zł. Pani Skarbnik zaproponowała, aby na dzisiejszej sesji zabezpieczyć w uchwale wprowadzającej zmiany do budżetu 17000 zł ze środków budżetowych jako wkład własny na wymianę okien w Transborze oraz w Dębem Małym, a na następnej sesji podjąć uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek na te zadania.
Pani Alina Saracka – radca prawny, powiedziała, iż wobec faktu, że w dniu dzisiejszym nie jest znana konkretna wartość zadania (wymiany okien) proponuje zapisać w uchwale zmieniającej budżet proponowane 17000 zł oraz umieścić w protokole zapis, iż wola radnych jest taka, że na następnej sesji, po określeniu kwoty zadania zostanie podjęta uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki na realizacje wymiany okien.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż jej zdaniem w podobny sposób powinna być rozpatrzona sprawa termo-modernizacji Zespołu Szkół w Wielgolesie tzn. radni powinni podjąć decyzję w przedmiotowej sprawie wtedy, gdy będzie znana wartość zadania po przetargu.
Skarbnik Gminy powiedziała, iż w przypadku realizacji wymiany okien konieczne będzie podjęcie dwóch uchwał o zaciągnięciu pożyczek – dla każdej ze szkół odrębnie.
Następnie, odpowiadając na pytania zgłaszane przez radnych Skarbnik Gminy wyjaśniła, iż jest możliwe jednoczesne zrealizowanie zarówno wymiany okien w Transborze i Dębem Małym jak też termo-modernizacji Zespołu Szkół w Wielgolesie.
Ostatecznie ustalono, iż uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczek na wymianę okien w Transborze i Dębem Małym należy podjąć podczas aktualnie trwającej sesji.
Wobec dokonanych uzgodnień troje radnych (p. Śluzek, p. Parol i p. Sekuła) którzy podpisali się pod zgłoszonymi do Przewodniczącego Rady wnioskami dotyczącymi wymiany okien w Transborze i Dębem Małym oraz termo-modernizacji Zespołu Szkół w Wielgolesie zdecydowali jednogłośnie, iż są skłonni wycofać wnioski. Czwarty z wnioskodawców – p. Jarosław Płatek powiedział, iż nie zgadza się na wycofanie pierwszego z wniosków, który dotyczy termo-modernizacji Zespołu Szkół w Wielgolesie.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie pierwszy ze zgłoszonych wniosków – zawierający propozycję wykreślenia z planu inwestycyjnego na 2004 r. termo-modernizacji Zespołu Szkół w Wielgolesie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, 2 głosami „za” przy 9 głosach „przeciw” i 1 „wstrzymującym” zdecydowała o odrzuceniu poddanego pod głosowanie wniosku.
Przewodniczący Rady powiedział, iż nie ma chyba potrzeby głosowania pozostałych wniosków, bo wszyscy wnioskodawcy są zgodni, co do ich wycofania.
Wszyscy wnioskodawcy jednogłośnie oświadczyli, iż wycofują swoje dwa wnioski zawierające propozycje umieszczenia w planie inwestycyjnym, na 2004 r. wymiany okien w szkołach w Transborze oraz w Dębem Małym. Jednocześnie wnioskodawcy oświadczyli, że powodem wycofania wniosków jest uzgodnienie kwestii zabezpieczenia środków na przedmiotowe zadania oraz ustalenie terminu ich realizacji w roku 2004 – zgodnie z propozycja zawartą we wnioskach.
Ponieważ radni nie wnieśli więcej pytań, Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie w ustalonej ostatecznie formie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2004 - uchwała Nr XVIII/105/04 stanowi załącznik do protokołu.
5
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY UCHWAŁY NR XV/87/04 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 23 MARCA 2004 R. W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „BUDOWY SIECI WODOCIĄGOWEJ Z PRZYŁĄCZAMI W M.: STRACHOMIN, OLEKSIANKA”
Projekt uchwały przedstawił p. Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy. Poinformował, iż oferent, który miał najtańszą ofertę na realizację budowy wodociągu w Oleksiance i Strachominie, po przetargu odmówił podpisania umowy na realizację zadania. Zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych zamawiający może w takiej sytuacji wybrać drugą w kolejności najtańszą ofertę ze zgłoszonych do przetargu. Różnica cenowa pomiędzy pierwszą i druga ofertą to w omawianym przypadku 48000 zł. W przypadku wybrania drugiego w kolejności wykonawcy zwiększą się koszty zadania i automatycznie zachodzi konieczność zwiększenia o 52000 zł pożyczki na wykonanie zadania. Stąd wynika propozycja podjęcia przedmiotowej uchwały.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XV/87/04 Rady Gminy Latowicz z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m.: Strachomin, Oleksianka”- uchwała Nr XVIII/106/04 stanowi załącznik do protokołu.
6
PODJĘCIE UCHWAŁY ZMIENIAJĄCEJ UCHWAŁĘ NR XV/88/2004 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 23 MARCA 2004 R. W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „BUDOWY SIECI WODOCIĄGOWEJ Z PRZYŁĄCZAMI W M.: DĘBE MAŁE, GOŁEŁĄKI, BUDZISKA, GENERAŁOWO, REDZYŃSKIE”.
Projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy – Bogdan Światek-Górski.
Poinformował, iż zmiany w uchwale polegają na zwiększeniu pożyczki, co jest spowodowane tym, że oferta, która wygrała przetarg opiewa na kwotę większą jak zaplanowana. Oprócz tego należy zwiększyć kwotę na zadanie w związku z kosztami inspektora nadzoru oraz spodziewanymi zmianami w przebiegu sieci wodociągowej, których konsekwencją są zmiany w projekcie. Na inspektora nadzoru i ewentualne zmiany w projekcie przewidziano 50000 zł. Kwota ta nie musi być wydana w całości. Będzie to zależało od rozwoju sytuacji tzn. głównie od ilości niezbędnych zmian w projekcie.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż 50000 zł to za duża suma. Jej zdaniem w uchwale powinna być mowa tylko o kosztach wykonawczych oraz inspektora nadzoru natomiast środki na ewentualne zmiany w projekcie można będzie przeznaczyć z chwilą, kiedy p. Tadeusz Nowicki – insp. ds. inwestycji przedstawi np. na kolejnej sesji konkrety tzn. konkretne potrzeby dokonania zmian i wyliczone koszty tych zmian. Pani Śluzek powiedziała, iż członkowie Komisji Rewizyjnej poproszą o dodatkowe posiedzenie, na którym podpiszą projekt sieci wodociągowej na przedmiotowa trasę i wtedy Wójt będzie musiał każdą zmianę zgłosić radnym na sesji.
Wójt powiedział, iż zezwala na zmiany w projekcie tylko w uzasadnionych przypadkach. Jeśliby przyjąć metodę, o której mówi p. Śluzek to nie można by dokonać żadnej zmiany w projekcie bez zwoływania sesji Rady. Jest robiona inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza, która pokazuje gdzie były dokonane zmiany w projekcie i jakie były ich koszty i z tą inwentaryzacją radni będą mogli się zapoznać.
Pani Alina Saracka – radca prawny, powiedziała, iż Komisja Rewizyjna nie ma uprawnień, aby podejmować działania, o których mówi p. Jadwiga Śluzek. Komisja zgodnie ze Statutem działa zgodnie z planem pracy, ewentualnie w zakresie zadań zleconych przez Radę Gminy natomiast generalnie ustalanie trasy przebiegu wodociągu nie należy do zadań Komisji.
Pani Śluzek powiedziała, iż członkowie Komisji mogą parafować dokumenty.
Pani Alina Saracka powtórzyła, iż Komisja Rewizyjna powinna pracować zgodnie z planem pracy oraz ewentualnie badać sprawy, które zleci jej Rada. Nie jest tak, że Komisja Rewizyjna sama ustala dla siebie zadania. Komisja Rewizyjna nie bada trasy przebiegu wodociągu. Nie może zastąpić Wójta w działaniach wykonawczych.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż Komisja Rewizyjna zawsze może skontrolować. Komisja ma w planie pracy dodatkowe punkty pn. „sprawy różne” i w ramach tego punktu może podjąć wszelkie działania.
Pani Alina Saracka wyjaśniła, iż w przypadku, gdy w opinii Komisji Rewizyjnej coś dzieje się nieprawidłowo, może ona zwrócić się do Rady o podjęcie stosownej uchwały w sprawie przekazania jej do skontrolowania jakiegoś odcinka.
Pani Jadwiga Śluzek stwierdziła, iż Komisja zwróci się o to do Rady.
Ponieważ radni nie wnieśli więcej pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę Nr XV/88/2004 Rady Gminy Latowicz z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy sieci wodociągowej z przyłączami w m.: Dębe Małe, Gołełąki, Budziska, Generałowo, Redzyńskie”- uchwała Nr XVIII/107/04 stanowi załącznik do protokołu.
7
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHYLENIA UCHWAŁY NR XV/89/2004 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 23 MARCA 2004 R. W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „BUDOWY II ETAPU STACJI UZDATNIANIA WODY CHYŻYNY”
Projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, 11 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie uchylenia uchwały Nr XV/89/2004 Rady Gminy Latowicz z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Budowy II etapu Stacji Uzdatniania Wody Chyżyny” ”- uchwała Nr XVIII/108/04 stanowi załącznik do protokołu.
Głos zabrała p. Alina Saracka – radca prawny. Wyjaśniła, iż w związku z ustaleniami radnych odnośnie podjęcia na dzisiejszej sesji uchwał w sprawie zaciągnięcia pożyczek na wymianę okien w szkołach, konieczna jest zmiana w porządku obrad.
Przewodniczący Rady – p. Witold Kłos stwierdził, że wobec powyższego zgłasza wniosek o zmiany w porządku obrad polegające na wprowadzeniu do porządku obrad punktów 7a oraz 7b w następującym brzmieniu:
„7a. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Wymiany okien w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w Transborze”.
„7b. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Wymiany okien w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w Dębem Małym”.
Wobec tego, iż radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący poddał zgłoszony wniosek pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, jednogłośnie opowiedziała się za zmianami w porządku obrad zaproponowanymi przez Przewodniczącego Rady.
Następnie przystąpiono do realizacji kolejnych punktów ustalonego porządku obrad.
7a
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „WYMIANY OKIEN W BUDYNKU PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W TRANSBORZE”
Projekt uchwały przedstawiła p. Skarbnik Gminy.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Wymiany okien w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w Transborze” - uchwała Nr XVIII/109/04 stanowi załącznik do protokołu.
7b
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIĘCIA DŁUGOTERMINOWEJ POŻYCZKI Z WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W WARSZAWIE DLA GMINY LATOWICZ NA SFINANSOWANIE WYDATKÓW ZWIĄZANYCH Z WYKONANIEM „WYMIANY OKIEN W BUDYNKU PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W DĘBEM MAŁYM”
Projekt uchwały przedstawiła p. Skarbnik Gminy.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dla gminy Latowicz na sfinansowanie wydatków związanych z wykonaniem „Wymiany okien w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w Dębem Małym” - uchwała Nr XVIII/110/04 stanowi załącznik do protokołu.
8
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PLANU ROZWOJU LOKALNEGO GMINY LATOWICZ NA LATA 2004 – 2006 ORAZ NA LATA 2007 – 2013
Projekt uchwały przedstawił Wójt Gminy. Wyjaśnił, iż według najnowszych wytycznych gminy chcące ubiegać się o środki z funduszy UE muszą mieć opracowany dokument pn. „Plan Rozwoju Lokalnego”. Jakiś czas temu twierdzono, że niezbędnym dokumentem będzie „Strategia Rozwoju”. Rada Gminy Latowicz podjęła uchwałę w sprawie opracowania strategii. Obecnie ustalono, że to nie „Strategia”, a właśnie „Plan Rozwoju” jest dokumentem niezbędnym przy ubieganiu się o środki unijne. Gmina będzie mogła starać się o dofinansowanie tych inwestycji, które ma ujęte w „Planie Rozwoju”. W miarę potrzeb, w przyszłości, Rada Gminy będzie mogła wprowadzać zmiany do uchwalonego Planu Rozwoju Lokalnego.
Wójt Gminy przedstawił w skrócie zadania inwestycyjne, jakie proponuje umieścić w Planie Rozwoju Lokalnego i podał ich krótką charakterystykę.
Pani radna Jadwiga Śluzek zapytała Wójta Gminy, czym wytłumaczy fakt, iż nie została jeszcze w całości wykonana dokumentacja na sieć kanalizacyjną w Latowiczu i w Wielgolesie?
Wójt Gminy powiedział, iż z projektowaniem sieci kanalizacyjnej jest więcej problemów jak w przypadku sieci wodociągowej. Być może należałoby stwierdzić, że biuro projektowe niezbyt przykłada się do powierzonego mu zadania. Prawdopodobnie byłoby możliwe ukończenie już projektowania w centrum Latowicza. Istnieje natomiast dosyć duża przeszkoda w wykonaniu projektu na odcinku drogi nr 802 od mostu na ul. Kościuszki w Latowiczu w kierunku Oleksianki. Występują tam dość poważne kolizje. Nie ma jeszcze uzgodnień z energetyką, wodociągami, telekomunikacją. Stanowisko Zarządu Dróg Wojewódzkich jest takie, że dopóki nie skończą koncepcji modernizacji tej drogi, dotąd nie uzgodnią propozycji lokalizacji sieci kanalizacyjnej. To jest główna przeszkoda, aby zakończyć proces projektowania.
Pani Śluzek zapytała, kiedy zostały przez p. Nowickiego złożone wnioski o uzgodnienie trasy kanalizacji z drogą nr 802 i z drogami powiatowymi?
Pan Tadeusz Nowicki – insp. ds. inwestycji poinformował, iż wnioski takie składa projektant. Została podpisana umowa z biurem projektowym, które odpowiada za całokształt tzn. uzgodnienie przebiegu sieci kanalizacyjnej z właścicielami działek oraz ze wszystkimi niezbędnymi instytucjami. Gmina ze swojej strony pomaga w tych zadaniach na tyle, na ile jest w stanie natomiast nie ma sensu, aby gmina wyręczała w pewnych sprawach firmę, której płaci się za wykonanie tych rzeczy. Gmina stoi na stanowisku, iż jeśli jest projekt uzgodniony, kompletny, wtedy się za to płaci. Tak było z oczyszczalnią i pierwszym etapem kanalizacji i tak będzie z pozostałą częścią kanalizacji. Przeszkody w projektowaniu wiążą się głównie z dużą ilością działek, przez które przechodzi projektowana sieć.
Pani Jadwiga Śluzek poprosiła o podanie daty podpisania umowy z projektantem i datę ukończenia projektu i przekazania na ZUD.
Pan Nowicki poinformował, że umowę podpisano 27 listopada 2000 r. Później było wiele perturbacji, spotkań, na których firmę pytano, dlaczego projektowanie trwa tak długo. Przedłużono czas trwania umowy na okres maksymalny – dopuszczalny prawnie, czyli do trzech lat. Po tym terminie, w momencie złożenia kompletnego wniosku, gmina potrąci wynagrodzenie o każdy dzień opóźnienia.
Pani Śluzek zapytała ponownie, kiedy „miało być wszystko uzgodnione i przedstawione dokumenty na ZUD-zie?”
Pan Nowicki powiedział, że po ostatecznych aneksach. Następnie p. Nowicki stwierdził, co następuje: „Pani Śluzek, uczestniczyła Pani w procesie projektowania i wie Pani bardzo dobrze (…), jeżeli projektant bierze komplet to ma nam ten komplet uzgodniony przynieść żebyśmy mogli złożyć wniosek do pozwolenia na budowę. My w międzyczasie staramy się monitorować, co się dzieje z tym, natomiast nie wyręczamy projektanta, my pomagamy i wspieramy, natomiast trudno od nas oczekiwać żebyśmy robili coś za kogoś, kto bierze za to pieniądze”.
Pani Jadwiga Śluzek poprosiła, aby p. Tadeusz Nowicki przedstawił na piśmie, chociaż jedną rzecz, jaką monitorował.
Pan Nowicki powiedział, iż były kilkakrotnie organizowane spotkania z firmą EKOLAND wykonującą projekt sieci.
Pani Śluzek stwierdziła, że w takim razie są chyba jakieś protokoły z tych spotkań.
Wójt Gminy stwierdził, iż nie ma czasu na to i nie jest to potrzebne, nie jest konieczne, aby spisywać protokół za każdym razem, gdy przyjeżdża projektant, jedzie się z nim do właściciela działki i ten właściciel np. nie wyraża zgody na projektowane przejście sieci. Wójt zapytał p. Śluzek, czy chciałaby, aby sporządzane były protokoły z takich spotkań?
Pani Śluzek odpowiedziała, że tak. Następnie stwierdziła, iż przede wszystkim chciałaby, aby w Latowiczu zrobiona została wreszcie kanalizacja. Pani radna dodała, iż projektowanie sieci kanalizacyjnej trwa strasznie długo. Do niej samej projektantka przychodziła już kilka razy. Rok po roku są w budżecie zabezpieczane środki na kanalizację i rok po roku są one przesuwane na inne cele.
Wójt Gminy przyznał, że rzeczywiście proces projektowania sieci przedłuża się. Ale coś już jednak zrobiono.
Pani Śluzek stwierdziła, że to, co zrobiono, to tylko mały wycinek z całości. Do chwili obecnej powinno być zrobione znacznie więcej.
Wójt powiedział, iż ustalona została kolejność realizacji inwestycji tzn. najpierw wodociągi później sala gimnastyczna w Latowiczu a następnie pierwszy etap kanalizacji. Realizowanie dwóch pierwszych inwestycji nie blokuje wykonywania projektu sieci kanalizacyjnej. W czasie budowy wodociągów i sali można wykonywać projekt sieci kanalizacyjnej i w tym okresie będzie on ukończony.
Następnie głos zabrała p. Śluzek. Powiedziała, co następuje:
„Chcę publicznie oświadczyć, że w związku, że tak to jest zrobione, a nie inaczej, więc powiadomię wszystkie władze, jakie tylko są, że daliśmy przyzwolenie na zbudowanie wodociągów, a nie mamy przyzwolenia w pełni na to, żeby nam była zrobiona kanalizacja wszystkim. I dam wszędzie informację taką, jaka powinna być.”
Następnie, w związku z tym, że radni nie wnieśli więcej pytań ani uwag, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych, 11 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Latowicz na lata 2004 – 2006 oraz na lata 2007 – 2013 - uchwała Nr XVIII/111/04 stanowi załącznik do protokołu.
Po zakończeniu głosowania głos zabrała p. radna Jadwiga Śluzek. Powiedziała, iż jako ta, która wstrzymała się podczas głosowania, chciała zauważyć, że Plan Rozwoju Lokalnego, który radni mieli zatwierdzić został dostarczony radnym dopiero podczas sesji.
Głos zabrał Wójt Gminy. Powiedział, iż jeśli radni mają podobne uwagi jak ta zgłoszona przed chwilą przez p. Jadwigę Śluzek, to lepiej, aby nie głosowali. Następnie Wójt stwierdził, iż, mimo, że radni rzeczywiście otrzymali kompletny materiał dopiero podczas sesji to jednak uważa, że ze wszystkimi najważniejszymi, kluczowymi sprawami zawartymi w Planie Rozwoju Lokalnego radni zostali zapoznani podczas odbywających się przed sesją posiedzeń komisji.
9
PODJECIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA STATUTU ZWIĄZKU GMIN DOLINY ŚWIDRA
Projekt uchwały przedstawił Wojciech Osiński – Z-ca Wójta. Przypomniał, iż Rada podejmowała już raz uchwałę podobną do dzisiejszej. Statut będący załącznikiem do tamtej uchwały był jednak bardzo niedoskonały. Był to Statut przygotowany przez Urząd Gminy Kołbiel i przysłany do akceptacji potencjalnym członkom Związku. Zawierał on liczne nieścisłości, o których szerzej była mowa na posiedzeniach komisji. Obecny Statut został już dopracowany. Pan Osiński przedstawił w skrócie planowane korzyści, jakie może przynieść przystąpienie do Związku. Główną kwestią jest tu możliwość ubiegania się o środki z zewnątrz np. z EKOFUNDUSZU, które nie są dostępne dla gmin występujących samodzielnie.
W związku z tym, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań ani uwag i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Świdra - uchwała Nr XVIII/112/04 stanowi załącznik do protokołu.
10
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA SIECI ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH NA TERENIE GMINY LATOWICZ
Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka – insp. ds. oświaty.
W związku z tym, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań ani uwag i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 12 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych na terenie Gminy Latowicz - uchwała Nr XVIII/113/04 stanowi załącznik do protokołu.
11
PODJECIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA TYGODNIOWEGO OBOWIĄZKOWEGO WYMIARU GODZIN ZAJĘĆ NAUCZYCIELI SZKÓŁ NIEWYMIENIONYCH W ART. 42 UST. 3 USTAWY Z DNIA 26 STYCZNIA 1982 R. – KARTA NAUCZYCIELA (DZ. U. Z 1997 R. NR 56, POZ. 357 ZE ZM.) PEDAGOGÓW, PSYCHOLOGÓW ORAZ NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW W RÓŻNYM WYMIARZE GODZIN, DLA KTÓRYCH ORGANEM PROWADZĄCYM JEST GMINA LATOWICZ
Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka – insp. ds. oświaty.
W związku z tym, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań ani uwag i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 10 radnych, 9 głosami „za” przy 1 „wstrzymujacym” podjęła uchwałę w sprawie ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 ze zm.) pedagogów, psychologów oraz nauczycieli przedmiotów w różnym wymiarze godzin, dla których organem prowadzącym jest gmina Latowicz- uchwała Nr XVIII/114/04 stanowi załącznik do protokołu.
12
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZASAD UDZIELANIA POMOCY W FORMIE DOŻYWIANIA UCZNIÓW W SZKOŁACH
Projekt uchwały przedstawiła p. Hanna Aksamitowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS). Poinformowała, iż zgodnie z nowa ustawa o pomocy społecznej, która weszła w życie z dniem 1 maja 2004 r. zmieniły się zasady wyliczania kryterium dochodowego. Kryterium to nie może obecnie przekroczyć 316 zł na osobę w rodzinie. Jeśli w/w dochód nie jest przekroczony to rodzina ma prawo otrzymać pomoc w formie dożywiania dziecka w szkole. Po przeanalizowaniu okazało się, iż na terenie gminy wszystkie osoby, które dotychczas korzystały z dożywiania będą mogły z niego korzystać także po wspomnianej zmianie kryterium dochodowego.
W związku z tym, że projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie wnieśli pytań ani uwag i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 11 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania pomocy w formie dożywiania uczniów w szkołach.
13
INFORMACJA O STANIE MIENIA KOMUNALNEGO
GMINY, W TYM O PRZEBIEGU KOMUNALIZACJI
Informację przedstawił p. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta (informacja w załączeniu do protokołu).
14
INFORMACJA NA TEMAT REALIZACJI INWESTYCJI BUDOWY WODOCIĄGÓW NA TERENIE GMINY LATOWICZ
Informację w zastępstwie p. Tadeusza Nowickiego – insp. ds. inwestycji, przedstawił Wójt Gminy (informacja w załączeniu do protokołu).
15
INFORMACJA Z DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI
Przewodniczący Rady przedstawił informację z działalności między sesjami. Poinformował, iż w dniu 30 maja br. uczestniczył w powiatowym święcie OSP w Transborze. Święto było połączone z obchodami 90 – lecia OSP Transbór. 20 czerwca br. Przewodniczący brał udział w zorganizowanym przez Zespół Szkół w Latowiczu „Święcie Rodziny”. 29 czerwca był obecny na zebraniu Gminnego związku OSP w Latowiczu. Ponadto Przewodniczący Rady brał udział w większości posiedzeń Komisji, jakie odbyły się w okresie między sesjami oraz pełnił cotygodniowe dyżury w Urzędzie Gminy.
16
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WÓJTA W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI
Wójt Gminy – Bogdan Świątek-Górski złożył sprawozdanie z działalności w okresie między sesjami (sprawozdanie w załączeniu do protokołu).
Głos zabrała p. Alina Saracka – radca prawny. Poinformowała, iż po przeanalizowaniu sprawy okazało się, że niewłaściwie została sformułowana uchwała podjęta w punkcie nr. 12. Zgodnie przepisami kompetencją Rady Gminy jest w drodze uchwały określenie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej będących w zakresie zadań własnych, czyli Rada ma określić zasady zwrotu wtedy, gdy udzieli się pomocy osobom, które przekroczyły kryterium dochodowe. Dlatego też uchwała powinna być w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w formie dożywiania uczniów w szkołach. Wobec powyższego p. radca zaproponowała powtórne głosowanie (reasumpcję głosowania) nad prawidłowo sformułowaną już uchwałą.
Radni nie wnieśli uwag, wobec czego Przewodniczący poddał pod głosowanie uchylenie uchwały w sprawie zasad udzielania pomocy w formie dożywiania uczniów w szkołach.
Rada Gminy w obecności 11 radnych, jednogłośnie zdecydowała o uchyleniu przedmiotowej uchwały.
Radni nie wnieśli pytań ani uwag, wobec czego Przewodniczący poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w formie dożywiania uczniów w szkołach.
Rada Gminy w obecności 11 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w formie dożywiania uczniów w szkołach – uchwała Nr XVIII/115/04 w załączeniu do protokołu.
17
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH
Nie zgłoszono zapytań ani interpelacji.
18
SPRAWY RÓŻNE
Pani radna Jadwiga Śluzek zapytała, ile pieniędzy otrzymała Gmina na zadania związane z przeprowadzeniem wyborów do Parlamentu Europejskiego, czy wszystkie zostały wydane oraz jak się kształtują wydatki w poszczególnych obwodach głosowania?
Informacje na powyższy temat przedstawiła p. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy, zaznaczając, iż nie są to jeszcze dane ostateczne. Pani Sekretarz poinformowała, iż na wybory otrzymano kwotę 8010 zł. w tym kwota 4760 zł to była kwota na diety. Pozostałe wydatki kształtowały się w przybliżeniu następująco:
249 zł – za sporządzenie spisu wyborców, 149 zł – na doposażenie lokalu w Wielgolesie (chyba zakup firanek), 139 zł – doposażenie lokalu w Latowiczu (zakup tkaniny). Pewna suma ma być przeznaczona na zakup karnisza w lokalu w Waliskach tzn. OSP jako właściciel sali ma dokonać tego zakupu i przedstawić gminie rachunek. Były jeszcze wydatki kancelaryjne na kwotę ok. 60 zł na lokal. Pozostałe środki wydano na energię elektryczną, delegacje Członków Komisji Obwodowych, telefony, opłatę za gaz do samochodu służbowego (dowóz dokumentów z wynikami wyborów do Siedlec), część zostanie przekwalifikowana jako przesyłki listowe związane z wyborami itp.
Pani Śluzek zapytała, czy jakieś pieniądze na wybory zostaną niewykorzystane?
Pani sekretarz powiedziała, że wszystkie pieniądze zostaną wykorzystane. Nie będzie zwrotów. Część środków zostanie przekwalifikowana.
Pan Jadwiga Śluzek zadała p. mecenas Alinie Sarackiej następujące pytanie:
„Ponieważ Komisja obradowała niedawno, chciałam p. mecenas zapytać czy naruszone zostało prawo i czy taki przetarg na żwir powinien być unieważniony skoro w dniu przetargu p. Niedek [który wygrał przetarg] nie spełniał wszystkich kryteriów?”
Pani Śluzek wyjaśniła, iż Komisja sprawdziła dokumentację przetargową. Wpłynęły 3 oferty. Dwie były nieważne. Ważną ofertą była oferta p. Niedka. Podstawową rzeczą było uzyskanie (posiadanie) na dzień przetargu licencji. Pan Niedek uzyskał ją 14 maja br. a przetarg wygrał 7 maja br.
Pani Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy powiedziała, iż na dzień przetargu były wymagane dokumenty określone w specyfikacji. Wśród tych dokumentów nie było licencji. Przedmiotowa licencja (certyfikat) jest potrzebna do poruszania się po drogach i wystawiania faktur. Być może, iż p. Niedek na dzień przetargu nie miał licencji, ale na dzień przetargu nie była ona wymagana zarówno od niego jak też od innych oferentów. Oferty uznane za nieważne nie posiadały żadnych wymaganych dokumentów oprócz oferty cenowej i dlatego je odrzucono, a nie ze względu na brak licencji. Licencja będzie wymagana od p. Niedka w chwili, gdy po raz pierwszy złoży fakturę.
Pani Śluzek powiedziała, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej została przesłuchana taśma z nagraniem z poprzedniej sesji i jest tam wyraźnie powiedziane, iż od stycznia br. obowiązuje razem z innymi dokumentami dostarczenie także licencji.
Pani Sekretarz stwierdziła, że zostało to powiedziane w tym kontekście, iż należy dostarczyć licencję, aby można było wystawić fakturę.
Pani Śluzek nie zgodziła się ze zdaniem p. Sekretarz.
Pani mecenas Alina Saracka powiedziała, że po to, aby udzielić informacji w przedmiotowej sprawie musiałaby zapoznać się z dokumentacją dotyczącą tego konkretnego przetargu. Niemniej jednak może powiedzieć, iż z ustawy o zamówieniach publicznych wynika, że zamawiający ma podać w specyfikacji, jakich dokumentów będzie wymagać od oferentów. Jeżeli jakiegoś dokumentu nie wskazał, to niedostarczenie tego dokumentu nie może powodować nieważności oferty.
Pani radna Jadwiga Śluzek zapytała Wójta Gminy, zaznaczając, iż robi to po raz kolejny, kiedy zostanie wykonane przyłącze wodociągowe z budynku gminnego przy ul. Św. Ducha w Latowiczu (GS) do budynku sąsiedniego, także gminnego, w którym mieszkają osoby prywatne niedysponujące własnym ujęciem wody?
Pani radna zwróciła także uwagę, iż ze szczytu przedmiotowego, wynajmowanego przez Gminę budynku odpadają aktualnie deski, co zagraża bezpieczeństwu przechodzących.
Wójt Gminy powiedział, iż zamierza wykonać przyłącze, o którym mówi p. Śluzek, ale nie wskaże terminu, aby nie być później „łapanym za słowo”, ponieważ jest wiele ważniejszych zadań. Natomiast to także trzeba wykonać. W tym celu trzeba będzie wykonać mapę zasadniczą i wrysować to przyłącze. Jeśli chodzi o remont budynku, to wykonany zostanie remont ściany szczytowej.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż w styczniu i później była zgłoszona interpelacja przez nią oraz p. Płatka odnośnie rozliczenia budowy dachu na szkole w Wielgolesie, który to został wykonany bez przetargu oraz bez kosztorysu przed i po wykonawczego. Radni prosili o użyczenie im kserokopii dokumentów celem zapoznania się ze sprawą, ale ich nie otrzymali. Pani radna zapytała czy wobec powyższego Rada mogłaby zezwolić na odbycie dodatkowego posiedzenia przez Komisję Rewizyjną w celu przeanalizowania dokumentacji.
Pani Sekretarz Gminy powiedziała, iż na posiedzeniu Komisji wyjaśniała, że podczas posiedzenia radni mają możliwość wglądu do oryginalnych dokumentów. Natomiast poza posiedzeniami Rady i Komisji jest możliwość dostępu do informacji w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Państwo złożyli wniosek jako radni. Otrzymali odpowiedź wyjaśniającą, zawierającą m.in. informację, iż dokładne materiały są do wglądu na stanowisku insp. ds. inwestycji. Pani Sekretarz powiedziała, iż mówiąc w skrócie radni maja do dyspozycji dwie możliwości. Albo będą zapoznawać się z przedmiotowymi oryginalnymi materiałami na posiedzeniach Komisji albo zostanie im udzielona informacja (kopie dokumentów) w trybie dostępu do informacji publicznej, za ustaloną odpłatnością. Jeśli wniosek składa kilku radnych to każdy otrzyma komplet materiałów, chyba, że wskazana zostanie osoba, której mają być przekazane materiały.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż wystarczy jeden komplet materiałów. Następnie p radna powiedziała, iż chciałaby wyjaśnić jeszcze pewną kwestię. Otóż otrzymała kiedyś od p. Sekretarz rachunek na 12 zł za kserowanie. Wtedy nie było pracownika w kasie i nie miał kto przyjąć pieniędzy. Pani radna powiedziała, iż zapomniała później o tej opłacie i za to przeprasza. Pani Śluzek powiedziała, iż chciała to wyjaśnić m. in. dlatego, ponieważ to niezapłacenie wypomniał jej p. Nowicki w takim kontekście jakby zrobiła to specjalnie.
Pani mecenas Alina Saracka powiedziała, iż radni generalnie pełnią swoją funkcję w Radzie i radni pracują na posiedzeniach Komisji. Każda Komisja ma swój plan pracy. Radni pracują na swoich Komisjach nad poszczególnym rodzajem spraw. W ramach tych spraw, które mają do omówienia, w trakcie posiedzenia Komisji pracownicy Urzędu przedkładają im oryginalne dokumenty. Jeśli jest mało czasu to można posiedzenie przedłużyć na dzień następny (odroczyć). Natomiast ustawa o dostępie do informacji publicznej jest napisana głównie dla obywateli nie będących radnymi, chociaż radny oczywiście też jest obywatelem. Jeśli radny poza tematyką posiedzeń Komisji jest zainteresowany jakąś konkretną sprawą publiczną to jest on zainteresowany tą sprawą nie jako Komisja czy też radny, ale jako obywatel. I wtedy ta osoba nie podpisuje się pod wnioskiem jako radny lub w imieniu Komisji tylko jako osoba prywatna, obywatel, mieszkaniec danej gminy.
Wtedy wydaje się zarządzenie i określa konkretne opłaty. Natomiast, jeśli Komisja Rady jest zainteresowana dana sprawą to „żadne odpisy, żadne kserokopie, jest posiedzenie Komisji, jest tematyka i jeżeli problem, którym Komisja jest zainteresowana mieści się w planie pracy jest posiedzenie na ten temat” to radny ma prawo oczekiwać kompletu oryginalnych dokumentów. Natomiast, jeśli sprawa nie mieści się w planie pracy Komisji, ale radny widzi potrzebę przeanalizowania tej sprawy, wtedy radny może zwrócić się do Rady mówiąc np., iż na posiedzeniu Komisji zostało przegłosowane, że istnieje konieczność zajęcia się daną sprawą w związku z tym jest prośba, aby rada przekazała daną sprawę do kontroli komisji. Jeśli Rada tą prośbę spełni, to wtedy mając uchwałę Rady, zwoływane jest posiedzenie Komisji i analizowane są oryginalne dokumenty w przedmiotowej sprawie.
Pan Wojciech Osiński – Z-ca Wójta przedstawił informację o szacunkowej liczbie wniosków złożonych do Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i dotyczących przyznania dopłat bezpośrednich dla rolników (stan na dzień 30 czerwca 2004 r.). Poinformował, iż na terenie Powiatu Mińskiego 77% zarejestrowanych gospodarstw rolnych złożyło wnioski o dopłaty. Z terenu gminy Latowicz wpłynęło 842 wnioski. Nie ma jeszcze informacji ile jest to procent ogółu zarejestrowanych na terenie gminy gospodarstw.
Pani Jadwiga Śluzek zapytała ile kosztowała uroczystość strażacka w Transborze.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż gmina nie poniosła tu żadnych kosztów. Głównym organizatorem uroczystości był Zarząd Powiatowy OSP oraz Komenda Powiatowa Straży i jednostka OSP Transbór, ponieważ było to święto powiatowe oraz OSP w Transborze.
Pan Tadeusz Szczepańczyk – radny z Transboru, powiedział, iż gości obowiązywało „wpisowe”.
Pan radny Jan Domański zapytał czy gdy sołectwo załatwi sobie własnego dostawcę żwiru to czy musi on mieć certyfikat?
Wójt powiedział, iż jest to konieczne dla wystawienia faktury.
Pani mecenas Alina Saracka dodała, że licencja upoważnia do przewozu żwiru. Jeśli wydobywa żwir to musi mieć jeszcze koncesję na jego wydobycie. Należy zawsze zapytać czy dana osoba ma licencję.
Przewodniczący Rady poinformował, iż coraz więcej mieszkańców zwraca się ze sprawą podjęcia starań utworzenia w Latowiczu Komisariatu Policji. Niektóre gminy podobnej wielkości leżące w sąsiednich powiatach mają u siebie Komisariaty.
Wójt Gminy powiedział, iż o strukturach Policji na terenie Powiatu decyduje Komendant Powiatowy. Aktualne decyzje Komendanta są takie, że na terenie Powiatu jest kilka Komisariatów, z których każdy obsługuje kilka gmin. Wójt stwierdził, iż jego zdaniem Latowicz nie ma zbyt dużych szans na przekonanie Komendanta, iż właśnie tu powinien być Komisariat.
Przewodniczący Rady stwierdził, iż argumentem za Komisariatem w Latowiczu może być odległość gminy od Komisariatu w Mrozach, pod który obecnie podlega teren gminy Latowicz.
Wójt powiedział, iż jeśli jest taka wola radnych to można zaprosić na sesję Komendanta powiatowego i powiedzieć mu o przedmiotowej sprawie.
Wójt Gminy dodał, że jego zdaniem, aby Komisariat miał sens powinien mieć, co najmniej 5 etatów.
Pani Śluzek zauważyła, iż stan bezpieczeństwa w gminie pogorszył się. Niedawno doszło np. do włamania do warsztatu naprawczego, samochodowego w Latowiczu i nie było żadnego Policjanta w pobliżu. Innym zdarzeniem był napad na przewożącego ładunek papierosów kierowcę.
Pani Jadwiga Śluzek zapytała, gdzie została wywieziona ziemia z wykopu wykonanego pod budowę boiska w Wielgolesie?
Pan Andrzej Jarzębski – insp. ds. gospodarki komunalnej powiedział, iż ziemia nie była wywożona lecz zepchnięta na teren obok wykopu.
Pani Jadwiga Śluzek powiedziała, iż „ma donosy” od mieszkańców Latowicza, iż p. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta w godzinach od 11.00 do 12.30 jest niemal codziennie w swoim domu na obiedzie. Dlatego pytała o książkę wyjść, aby te wyjścia były odpowiednio motywowane, na co p. Osiński nie odpowiedział.
Wójt Gminy powiedział, że książka wyjść zostanie uaktualniona.
Pan Wojciech Osiński stwierdził, iż nie jeździ do domu na żadne obiady.
Pani Alina Saracka – radca prawny powiedziała, iż takie sprawy zgłasza się do Wójta jako do kierownika urzędu i on we własnym zakresie te sprawy rozwiązuje.
Pani Sekretarz wyjaśniła, iż Wójta w ogóle nie obowiązuje żadna książka wyjść.
Wójt powiedział, iż w przypadku skrupulatnego przestrzegania kwestii wejść i wyjść należy liczyć się z tym, iż pracownicy będą także wpisywać te wszystkie godziny, kiedy pracują po godzinach pracy.
Pani Śluzek powiedziała, iż Komisja dzwoniła niedawno po samochód służbowy, aby wrócić ze szkoły w Transborze i nikt nie wiedział ani gdzie jest Wójt ani gdzie jest książka wyjść.
Pani mecenas powiedział, iż należy rozgraniczyć kompetencje Rady i Wójta. Książkę wyjść sprawdza kierownik zakładu pracy. Wójt jest pracodawcą i ma czas nieokreślony pracy, w zwiazku, z czym nie wpisuje się do książki. Nieokreślony czas pracy ma także Z-ca Wójta.
Pan Wojciech Osiński – Z-ca Wójta stwierdził, iż w całej sprawie nie chodzi o wyjścia z budynku tylko o to, że Komisja pojechała w teren własnymi samochodami, nie był wcześniej uzgadniany wyjazd, bo wtedy można by zabezpieczyć samochód, Komisja powiedziała, iż już nie wraca do Urzędu, Wójt pojechał do Mińska podpisywać akt notarialny, i w tym czasie Komisja zadzwoniła, bo nie miał, kto jej przywieźć z powrotem.
Z-ca Wójta powiedział, iż kwestię skorzystania z samochodu należy wcześniej uzgadniać.
19
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
Rada Gminy w obecności 11 radnych jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy.
20
ZAMKNIĘCIE SESJI RADY GMINY
W związku z wyczerpaniem uchwalonego porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zamknął sesję Rady Gminy Latowicz.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował:
Przemysław Wróbel
|