logo
logo
Rada Gminy » Protokoły z sesji 2002-2006
PROTOKÓŁ NR XXIV/05

26 kwietnia 2005 roku

PROTOKÓŁ NR XXIV/05

z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 26 kwietnia 2005 roku
w sali posiedzeń Urzędu Gminy Latowicz


1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY

Na wniosek Przewodniczącego Rady otwarcie sesji wszyscy zebrani poprzedzili chwilą ciszy dla uczczenia pamięci zmarłego Papieża Jana Pawła II.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy – Witold Kłos, o godzinie 940 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych, sołtysów oraz gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
W sesji uczestniczyli:
1. Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy;
2. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy,
3. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy.


2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Latowicz.
5. Podjęcie uchwały o zamiarze likwidacji Gminnej Biblioteki Publicznej w Latowiczu filia w Wielgolesie.
6. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ograniczania zanieczyszczeń środowiska składnikami nawozowymi z produkcji zwierzęcej w województwie mazowieckim”.
7. Podjecie uchwały w sprawie uchylenia uchwał Rady Gminy Latowicz: Nr VII/48/03 z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie przystąpienia do utworzenia Związku Gmin Doliny Świdra, Nr XVIII/112/04 z dnia 8 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Świdra, Nr XXI/127/04 z dnia 30 listopada 2004 r. zmieniającej uchwałę Nr XVIII/112/04 z dnia 8 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Świdra.
8. Podjecie uchwały w sprawie przynależności administracyjnej Powiatu Mińskiego.
9. Rozpatrzenie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za rok 2004.
10. Rozpatrzenie sprawozdania z działalności Wójta Gminy Latowicz za rok 2004 i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania.
11. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu gminy Latowicz za rok 2004 i podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy.
12. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Latowicz.
13. Podjęcie uchwały w sprawie najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartości punktu w złotych dla pracowników gminnych jednostek organizacyjnych.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2005.
15. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady Gminy w okresie między sesjami.
16. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
17. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
18. Sprawy różne.
19. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
20. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący poprosił Radę oraz Wójta o wyrażenie stanowiska odnośnie zaproponowanego porządku obrad.
Ponieważ do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono uwag ani wniosków, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów ustalonego porządku obrad.

3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH

Pan radny Stanisław Parol powiedział, że chciałby zgłosić zapytanie dotyczące „przebiegu przetargu na salę gimnastyczną, który wg. ostatnich informacji wygrała firma „REMEX”. Następnie p. Parol zgłosił zapytanie o treści jn:
„Jakie koszty ponosi się z tytułu źle przeprowadzonego przetargu na budowę sali gimnastycznej w Latowiczu i kto ponosi winę?; czy w ogóle przeprowadzono taką ocenę i czy wyciągnięto wnioski z tego przetargu?, ponieważ wiemy, ze ten przetarg wygrała firma „REMEX” ale w efekcie żadna nie spełniała wymogów, ale to udowodnili ludzie znający się na fachu budowlanym, z zewnątrz. Kto prowadził nadzór budowlany?, bo gdyby dopilnował tego nadzór budowlany, należałoby odrzucić wszystkie firmy w pierwszym przetargu, co umożliwiłoby łatwiejszą procedurę w czasie rozpoczęcia drugiego przetargu, a w przypadku kiedy dopuściliśmy również firmy z błędami proceduralnymi, w ten sposób przeciągamy całą procedurę tego pierwszego przetargu w czasie”.

4
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA REGULAMINU UDZIELANIA POMOCY MATERIALNEJ O CHARAKTERZE SOCJALNYM DLA UCZNIÓW ZAMIESZKAŁYCH NA TERENIE GMINY LATOWICZ

Projekt uchwały przedstawiła p. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy. Poinformowała, iż Wójt na wniosek Komisji Oświaty wniósł do projektu uchwały autopoprawkę do rozdziału II § 2 Regulaminu. Po wniesieniu poprawki projekt uchwały zakłada następujący sposób ustalania miesięcznej wysokości stypendium szkolnego:
1) miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia do 20% kryterium dochodowego – do 200% świadczenia rodzinnego,
2) miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia powyżej 20% do 50% (przed poprawką: do 70%) kryterium dochodowego – do 140% świadczenia rodzinnego,
3) miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia powyżej 50% (przed poprawką: powyżej 70%) do 80% kryterium dochodowego – do 110% świadczenia rodzinnego,
4) miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia powyżej 80% do 100% kryterium dochodowego – do 80% świadczenia rodzinnego.
Wójt Gminy powiedział, że złamana została zasada konstytucyjna mówiąca o tym, iż w ślad za zleceniem samorządom nowego zadania do wykonania, powinny zostać przekazane z budżetu państwa środki na to zadanie, tymczasem środki otrzymane na stypendia nie są wystarczające. Mimo to Rada Gminy ma obowiązek uchwalenia regulaminu udzielania pomocy stypendialnej. Do ustalenia pozostaje tylko następująca kwestia: czy ograniczyć się do otrzymanej dotacji, czy też dołożyć do tego zadania środki z budżetu gminy. Jeśli analizuje się liczbę złożonych wniosków, to widać, że do dotacji należałoby dołożyć ok. drugie tyle środków (6000zł), aby wypłacić jednorazową pomoc wnioskodawcom. Wójt powiedział, że jest za tym, aby dołożyć środki z budżetu gminy i o poparcie powyższego prosi radnych m.in. dlatego, iż należy mieć na uwadze, że środki pochodzące z budżetu gminy trafią do najbiedniejszych mieszkańców gminy. Ponadto w przypadku rozdysponowania tylko otrzymanej dotacji należy liczyć się z dużą ilością odwołań od wnioskodawców, którzy nie otrzymają stypendiów. Trudno będzie uzasadnić w takim przypadku odmowną decyzję. Jedynym argumentem może być fakt, iż nie ma pieniędzy, ale to ludzi nie interesuje i to nie jest argument. Pan Wójt zaznaczył, iż stypendia nie będą wypłacane w gotówce, ale w formie refundacji, czyli zwrotu kosztów, na podstawie rachunków np. za zakupione książki lub pomoce naukowe.
Pan radny Jarosław Płatek powiedział, iż nie będzie głosował za uchwałą zakładającą dołożenie do stypendiów środków z budżetu gminy. Pan radny powiedział, że jego zdaniem należy podzielić tylko sumę otrzymaną z budżetu państwa, bo gminy nie stać na dołożenie z własnych środków.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że namawiałby radnych do poparcia przedstawionego przez p. Sekretarz projektu uchwały. Pan radny stwierdził, iż należy wziąć pod uwagę, że w przypadku dołożenia środków z budżetu gminy zostaną one przeznaczone dla dzieci potrzebujących pomocy materialnej i zamieszkałych na terenie gminy Latowicz. Pan Parol powiedział, że przedmiotowa sytuacja pokazuje, jak skromny jest budżet gminy. Z tego powodu radni powinni zawsze bardzo zastanawiać się nad różnego rodzaju wydatkami, ale tych pieniędzy przeznaczonych na edukację nie powinno się żałować.
Pan radny Zbigniew Piłatkowski podziękował p. Parolowi za wyrażone stanowisko i powiedział, że je popiera. Stwierdził, iż jego zdaniem na edukację nigdy nie wolno żałować pieniędzy, mając świadomość, że nie jest to finansowanie instytucji dochodowej, ale każda złotówka przeznaczona dla dzieci, które takiej pomocy potrzebują kiedyś zaprocentuje i dzieci te kiedyś za to podziękują.
Ponieważ radni nie wnieśli więcej pytań, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, 12 głosami „za” przy 1 „przeciw” i 2 „wstrzymujących” podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Latowicz - uchwała Nr XXIV/153/05 stanowi załącznik do protokołu.

5
PODJĘCIE UCHWAŁY O ZAMIARZE LIKWIDACJI GMINNEJ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W LATOWICZU FILIA W WIELGOLESIE

Projekt uchwały przedstawiła p. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy.
Poinformowała, iż z przepisów prawa wynika, że każda gmina musi utrzymywać na swoim terenie jedną bibliotekę. Gmina Latowicz jest organizatorem Gminnej Biblioteki Publicznej w Latowiczu i wchodzącej w jej skład Filii Bibliotecznej w Wielgolesie.
Stosownie do postanowień ustawy o bibliotekach organizator obowiązany jest zapewnić warunki działalności i rozwoju bibliotek w celu realizacji zadań przez biblioteki, a w szczególności lokale i środki na wyposażenie i prowadzenie działalności bibliotecznej.
Filia Biblioteczna w Wielgolesie aktualnie mieści się w lokalu prywatnym. Właściciel lokalu jest jednocześnie pracownikiem zatrudnionym w tej placówce w wymiarze 0,57 etatu. Ze względu na własne potrzeby wynajmującego lokal został wypowiedziany, a termin wypowiedzenia upływa z dniem 30 kwietnia br. Gmina nie posiada lokalu, do którego mogłaby być przeniesiona Filia Biblioteczna. Wstępne działania zmierzające do pozyskania lokalu od osób fizycznych zakończyły się wynikiem negatywnym. Co prawda osoby te wyraziły chęć wynajęcia lokalu, z tym jednak zastrzeżeniem, iż będzie wiązało się to z jednoczesnym zatrudnieniem ich w charakterze bibliotekarza w tej placówce. Żadna z osób zgłaszających chęć wynajęcia lokalu i wolę zatrudnienia w Filii Bibliotecznej nie posiada na dzień dzisiejszy odpowiedniego wykształcenia do pracy na stanowisku bibliotekarza. Problem bazy lokalowej istnieje niemalże od chwili powstania Filii Bibliotecznej, czyli od 1951 r. Z reguły bazę lokalową stanowiły mieszkania prywatne bądź też, w latach 1974 – 1983 lokal remizy OSP. Warunki lokalowe były zawsze trudne (mała powierzchnia, brak stałego ogrzewania lokalu). Od 1983 r. Lokal Filii był zmieniany dwukrotnie. Osoby wynajmujące były jednocześnie zatrudnione w roli pracowników tej placówki. Każdorazowo gmina zapewniała przeszkolenie tych osób w zakresie odpowiadającym podstawowym wymaganiom dla ich zatrudnienia. Od kilku lat obserwuje się spadek liczby czytelników korzystających z usług Filii Bibliotecznej. Gmina planuje przeniesienie Gminnej Biblioteki Publicznej w Latowiczu do nowego lokalu w Zespole Szkół w Latowiczu. Nowy lokal zapewni właściwą organizację pracy biblioteki i realizację przez nią zadań w zakresie udostępniania książek, w tym wypożyczania, czytelni, możliwości korzystania z urządzeń informatycznych.
Pani Sekretarz powiedziała, że wobec powyższego organizator uznał za zasadne likwidację Filii Bibliotecznej w Wielgolesie i przeniesienie kompleksowej obsługi mieszkańców w tym zakresie do Gminnej Biblioteki Publicznej w Latowiczu.
Pan Stanisław Parol zapytał o roczne koszty utrzymania filii w Wielgolesie.
Przewodniczący Rady poinformował, że z materiałów przekazanych radnym wynika, iż jest to suma ok. 14000zł.
Pan Stanisław Parol powiedział, że chciałby, aby w przedmiotowej sprawie zabrała głos p. Anna Niedek – Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Latowiczu.
Pani Anna Niedek powiedziała, iż w przypadku podjęcia uchwały o zamiarze likwidacji filii w Wielgolesie będzie jeszcze 6 miesięcy na przygotowanie się do tego. W chwili obecnej GBP w Latowiczu już częściowo obsługuje czytelników z terenu filii w Wielgolesie. Wystąpią na pewno problemy związane np. z koniecznością zamykania w niektórych dniach biblioteki (wyjazdy służbowe, urlop itp.). Rozwiązaniem byłoby zatrudnienie drugiego pracownika, chociaż na ½ etatu. Konieczny jest też zakup komputera dla potrzeb biblioteki.
Ponieważ radni nie zgłosili więcej pytań ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Rada Gminy w obecności 15 radnych, 7 głosami „za” przy 2 „przeciw” i 6 „wstrzymujących” podjęła uchwałę o zamiarze likwidacji Gminnej Biblioteki Publicznej w Latowiczu filia w Wielgolesie - uchwała Nr XXIV/154/05 stanowi załącznik do protokołu.

6
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA „PROGRAMU OGRANICZANIA ZANIECZYSZCZEŃ ŚRODOWISKA SKŁADNIKAMI NAWOZOWYMI Z PRODUKCJI ZWIERZĘCEJ W WOJEWÓDZTWIE MAZOWIECKIM”

Projekt uchwały przedstawił p. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta. Poinformował, że Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego wspólnie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie prowadzi program zmierzający do ograniczenia zanieczyszczeń składnikami nawozowymi z produkcji zwierzęcej. W ubiegłym roku rolnicy z gminy Latowicz składali ankietę uczestnictwa w w/w programie. Program przewiduje budowę tzw. gnojowników. W 2004 r. zainteresowanie budową gnojownika wyraziło 97 rolników z terenu gminy Latowicz. W marcu 2005 r. nadeszło pismo od Marszałka Województwa z informacją, że gmina Latowicz została zakwalifikowana do udziału w przedmiotowym programie. W 2005 r. będzie realizowane 820 gnojowników na terenie województwa mazowieckiego, w tym w powiecie mińskim 28 gnojowników. W powiecie mińskim w programie będą brały udział tylko dwie gminy: Latowicz (14 gnojowników) i Siennica (14 gnojowników). Maksymalna dotacja z WFOŚiGW może wynieść 12200zł do jednego gnojownika. Trzech rolników z gminy Latowicz wycofało się z programu. Rolnicy budujący gnojowniki w ramach przedmiotowego programu poniosą koszt dokumentacji projektowej (92zł) oraz koszt inwestorstwa zastępczego (537zł). Oprócz tego należy we własnym zakresie wykonać wykop i oszalować go. Pozostałe prace realizowane są w ramach dotacji. Gmina pokrywa zazwyczaj koszty inspektora nadzoru (ok. 500zł za 1 zbiornik), który wchodzi w skład komisji odbiorowej, ale to jest jeszcze do ustalenia. Niektóre gminy nie ponoszą kosztów inspektora nadzoru i jest to zadanie rolnika. Warunkiem uczestnictwa gminy w przedsięwzięciu jest posiadanie uchwalonego przez Radę programu ograniczania zanieczyszczeń środowiska składnikami nawozowymi z produkcji zwierzęcej.
Pan sołtys Ryszard Podobas wyraził opinię, że inspektor nadzoru jest potrzebny podczas całej budowy, a nie tylko przy odbiorze.
Pan Wojciech Osiński powiedział, że jest to do ustalenia, ale należy mieć świadomość, że będą wtedy dużo większe koszty. Należy wtedy przeznaczyć z budżetu gminy większe środki na ten cel. Gmina jest zobowiązana do udziału w powołaniu komisji odbiorowej inwestycji i dlatego większość gmin pokrywa koszty inspektora nadzoru, nie jest natomiast obowiązkiem gminy uczestniczenie w całym procesie budowy zbiornika i zapewnienie inspektora nadzoru w całym okresie trwania inwestycji.
Pan Jarosław Płatek powiedział, że całość projektu powinna być tak opracowana, aby wliczone były koszty nadzoru i aby inspektor nadzoru nadzorował cały proces inwestycyjny.
Wójt Gminy powiedział, że radni muszą zdecydować, czy są za tym, aby zabezpieczyć w budżecie środki na inspektora nadzoru.
Pan Wojciech Osiński – Z-ca Wójta zaproponował podjęcie proponowanej uchwały i odłożenie kwestii inspektora nadzoru do następnej sesji, kiedy to będzie możliwe przedstawienie dokładniejszych informacji i radnym będzie łatwiej podjąć decyzję.
Ponieważ radni nie zgłosili więcej pytań ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Rada Gminy w obecności 15 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia „Programu ograniczania zanieczyszczeń środowiska składnikami nawozowymi z produkcji zwierzęcej w województwie mazowieckim” - uchwała Nr XXIV/155/05 stanowi załącznik do protokołu.

7
PODJECIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHYLENIA UCHWAŁ RADY GMINY LATOWICZ: NR VII/48/03 Z DNIA 24 CZERWCA 2003 R. W SPRAWIE PRZYSTĄPIENIA DO UTWORZENIA ZWIĄZKU GMIN DOLINY ŚWIDRA, NR XVIII/112/04 Z DNIA 8 LIPCA 2004 R. W SPRAWIE PRZYJĘCIA STATUTU ZWIĄZKU GMIN DOLINY ŚWIDRA, NR XXI/127/04 Z DNIA 30 LISTOPADA 2004 R. ZMIENIAJĄCEJ UCHWAŁĘ NR XVIII/112/04 Z DNIA
8 LIPCA 2004 R. W SPRAWIE PRZYJĘCIA STATUTU
ZWIĄZKU GMIN DOLINY ŚWIDRA

Projekt uchwały przedstawił p. Wojciech Osiński – Z-ca Wójta. Poinformował, iż po przyjęciu na sesji w dniu 8 lipca 2004 r. Statutu Związku nastąpiła próba rejestracji Związku. Podczas procedury rejestracyjnej okazało się. iż konsekwencje rejestracji (o których szerzej mowa była na posiedzeniach Komisji) byłyby niekorzystne dla gmin tworzących Związek, wobec czego zdecydowano o zaprzestaniu działań prowadzących do powstania Związku.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji radni nie zgłosili uwag i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchylenia uchwał Rady Gminy Latowicz: Nr VII/48/03 z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie przystąpienia do utworzenia Związku Gmin Doliny Świdra, Nr XVIII/112/04 z dnia 8 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Świdra, Nr XXI/127/04 z dnia 30 listopada 2004 r. zmieniającej uchwałę Nr XVIII/112/04 z dnia 8 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Świdra – uchwała Nr XXIV/156/05 stanowi załącznik do protokołu.

Po rozpatrzeniu punktu Nr 7 porządku obrad, sesję Rady musiał opuścić (usprawiedliwiając się u Przewodniczącego) p. radny Kazimierz Sekuła.




8
PODJECIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYNALEŻNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ POWIATU MIŃSKIEGO

Projekt uchwały przedstawiła p. Barbara Zgódka – Sekretarz Gminy. Poinformowała, że inicjatywa podjęcia proponowanej uchwały pochodzi od starostwa mińskiego. Następnie p. Sekretarz przedstawiła główną treść projektu uchwały jn:
„Z uwagi na fakt, iż Powiat Miński bezpośrednio graniczy z Warszawą i poprzez więzy gospodarcze, społeczne i kulturalne stanowi część aglomeracji warszawskiej a jednocześnie w wielu sprawach z zakresu administracji publicznej przypisany jest wg właściwości miejscowej do Siedlec i Lublina postuluje się:
1) zapewnienie właściwej i zgodnej z oczekiwaniami mieszkańców obsługi ich indywidualnych spraw z zakresu administracji, jak również spraw jednostek samorządowych z terenu Powiatu Mińskiego tak, aby sprawy te prowadzone przez Urząd Wojewody Mazowieckiego , inne urzędy administracji rządowej, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, prokuratura, sądy, ZUS i KRUS zarówno w I instancji, jak i w instancjach odwoławczych załatwiane były w Warszawie.
2) zmianę granic okręgów wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczpospolitej i do Senatu Rzeczpospolitej, polegającej na tym, by Powiat Miński przeniesiony został z okręgu siedlecko-ostrołęckiego (nr 18 w wyborach do Sejmu RP i nr 17 w wyborach do Senatu RP) do okręgu podwarszawskiego (nr 20 w wyborach do Sejmu RP i nr 19 w wyborach do Senatu RP).”
Wójt Gminy powiedział, że załatwianie niektórych spraw poza Warszawą tzn. w Siedlcach lub w Lublinie jest najbardziej dotkliwe dla mieszkańców gmin z zachodniej, podwarszawskiej części powiatu mińskiego. Dla nich jest to sprawa bardzo istotna. Dla mieszkańców gminy Latowicz nie jest to może aż tak ważna sprawa, ale trzeba myśleć o powiecie jako całości. Wójt stwierdził, iż chodzi tu o integrację w ramach powiatu i zachęcił radnych do uszanowania dążeń gmin z zachodniej części powiatu i głosowanie za podjęciem proponowanej uchwały.
Pan radny Zbigniew Piłatkowski powiedział, iż jego zdaniem zawsze dla większości mieszkańców gminy Latowicz bliższa była Warszawa jak np. Lublin czy Siedlce. Pan radny zachęcił radnych do poparcia przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał przedstawiony projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 13 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie przynależności administracyjnej Powiatu Mińskiego - uchwała Nr XXIV/157/05 stanowi załącznik do protokołu.

9
ROZPATRZENIE SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ ZA ROK 2004

Sprawozdanie z działalności za rok 2004 przedstawiła p. Hanna Aksamitowska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Latowiczu (sprawozdanie w załączeniu do protokołu). Rada nie wniosła do powyższego uwag, przyjmując przedstawione sprawozdanie do wiadomości.

10
ROZPATRZENIE SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI WÓJTA GMINY LATOWICZ ZA ROK 2004 I PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE PRZYJĘCIA SPRAWOZDANIA

Pan Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy, przedstawił sprawozdanie z działalności za rok 2004.
Po przedstawianiu przez p. Wójta sprawozdania z działalności głos zabrał p. radny Stanisław Parol. Poruszył sprawę zaproponowanej przez Wójta Gminy i podjętej przez Radę w roku 2004 uchwały w sprawie zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców na terenie gminy Latowicz. Pan Parol powiedział, że uchwała ta była przedstawiana jako zmierzająca do zmniejszenia bezrobocia na terenie gminy Latowicz. Pan radny poprosił o przedstawienie efektów wprowadzenia w życie przedmiotowej uchwały. Pan Stanisław Parol powiedział, że jego zarzut, przedstawiany zresztą już wcześniej, w stosunku do tej uchwały jest taki, iż wprowadziła ona nierówne traktowanie przedsiębiorców tzn. zakładała wprowadzenie zwolnień podatkowych dla tych, którzy utworzą, co najmniej pięć nowych miejsc pracy, natomiast trzeba mieć świadomość, że małych podmiotów gospodarczych nie jest stać na utworzenie takiej liczby miejsc pracy, przez co nie mogły one skorzystać z uchwały. Pan Parol stwierdził, iż występują problemy z powodu niedostatecznej ilości pieniędzy w budżecie gminy, czego przykładem była odbyta podczas dzisiejszej sesji dyskusja na temat stypendiów socjalnych. Następnie p. radny zauważył, iż zwolnienia podatkowe uzyskały najbogatsze podmioty gospodarcze, a małe nadal borykają się z problemami. Pan Parol przypomniał, że jego propozycja zakładała wprowadzenie zwolnień już od jednego utworzonego nowego miejsca pracy i zróżnicowanie procentowe w zwolnieniach w zależności od ilości kolejnych utworzonych miejsc pracy.
Wójt Gminy powiedział, że po wprowadzeniu zwolnień podatkowych wystąpił oczywiście niekorzystny skutek, jeśli chodzi o wpływ do budżetu gminy środków z podatku od nieruchomości. W przypadku firmy Przedsiębiorstwo Drzewne „Zadrożni” wpłynęło mniej o ok. 22000zł. W przypadku firmy SAMPOL (powstałej z dawnego SURiP) była to kwota ok. 12000zł. Pan Wójt powiedział, że jest to jednak tylko „jedna strona medalu” podczas gdy „druga strona” jest taka, iż zatrudnieni zostali mieszkańcy gminy Latowicz – mają oni teraz pracę, mają utrzymanie, nie korzystają z pomocy społecznej itd. Wójt stwierdził, że jego zdaniem, mimo, iż gmina Latowicz jest typowo rolnicza, to powinno pomagać się nie tylko rolnikom. Wójt zauważył, iż wtedy, gdy mówi on o istniejącej pomocy ze strony gminy Latowicz dla rolników, to niektórzy radni twierdzą, że jest to wymawianie, tymczasem nie jest to wymawianie tylko podkreślenie, że taka pomoc istnieje. Wójt stwierdził, że zawsze pozostają do dyskusji zasady pomocy tzn. w tym konkretnym przypadku liczba utworzonych miejsc pracy, od jakiej uzależnia się zastosowanie zwolnienia w podatku. Pan Wójt powiedział, że nad tym zawsze można dyskutować i on zawsze był na taką dyskusję otwarty, kwestią jest tylko „czy się chce pomóc, czy nie”. Są osoby, które chcą pomagać podmiotom gospodarczym i rozumieją tą filozofię, tzn. patrzą na „obie strony medalu”, ale są też osoby, które patrzą w ten sposób, iż „bogatym nie należy pomagać”.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że właściwie nie chciałby polemizować z p. Wójtem, bo p. Wójt w zasadzie ma rację, tylko, że p. Wójt mając rację, mówi jak przedstawiciel Biznes Center Club, a tymczasem powinien przemawiać jak przedstawiciel konkretnej społeczności samorządowej, jaką jest gmina Latowicz. Pan Parol powiedział, że prosił tylko, aby p. Wójt poinformował, czy te zatrudnione osoby, to są osoby z terenu gminy Latowicz i jak to się ma do zmniejszenia bezrobocia na terenie gminy Latowicz. Jeśli są takie możliwości to słuszne jest udzielanie pomocy, ale wszystkim, tymczasem to, co się stało, to jest nierówne traktowanie podmiotów gospodarczych. Pan radny powiedział, że takie uwagi, zastrzeżenia słyszał od mieszkańców gminy, a jeśli społeczeństwo jako grupa o tym mówi, to znaczy, że jest „coś na rzeczy”.
Pan radny Tadeusz Szczepańczyk powiedział, że są to początki działalności gminy w zakresie udzielania pomocy w postaci zwolnień podatkowych i chyba nic nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości pomyśleć także o mniejszych podmiotach gospodarczych.
Wójt Gminy zaproponował przedstawienie informacji dotyczących wykonania uchwały o zwolnieniach w podatku od nieruchomości w roku 2004, tzn. poinformowanie, czy wymogi określone w uchwale zostały spełnione i czy zatrudnione osoby są z gminy Latowicz.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że wie, iż te wymogi uchwały zostały spełnione, ale kiedy podejmowano uchwałę, to p. Wójt przedstawiał ją jako środek w walce z bezrobociem na terenie gminy Latowicz, dlatego chciałby teraz usłyszeć ile osób na podstawie tej uchwały zostało zatrudnionych na terenie gminy Latowicz i ile z tego tytułu wpłynęło do budżetu gminy, tzn. podatki itd. Pan radny zauważył, iż problem i dyskusja były też przy konstruowaniu następnej podobnej uchwały, tj. dotyczącej roku 2005 i pomocy dla podmiotów, które zatrudnią, co najmniej 3 nowych pracowników. Tutaj Rada zmniejszyła wymogi do 3 nowych pracowników, aby więcej podmiotów mogło z pomocy skorzystać. Ta uchwała została uściślona m.in. w ten sposób, że tym nowym pracownikiem musi być osoba z terenu gminy i musi zostać zatrudniona na minimum ½ roku – jest to już uchwała, która uniemożliwia dowolną interpretację i doprowadzono do tego na skutek wniosków radnych.
Wójt Gminy powiedział, że niewątpliwie mniejsza jest kwota uzyskana przez gminę z tytułu zatrudnienia nowych pracowników przez podmioty, które uzyskały zwolnienia jak kwota, którą gmina utraciła z powodu wprowadzenia zwolnień, ale nie należy patrzeć na tą sprawę tylko w wymiarze finansowym. Pan Wójt powiedział, że wszelkie ulgi i zwolnienia zawsze wywołują dyskusję, On jest zawsze otwarty na dyskusję odnośnie ustalenia ilości nowych miejsc pracy, jakie należy stworzyć, aby uzyskać zwolnienie. Może to być np. jedno miejsce pracy.
Pani Hanna Gajowniczek – insp. ds. wymiaru zobowiązań pieniężnych poinformowała, iż podmioty gospodarcze skorzystały ze zwolnień podatkowych w następujący sposób:
1) Firma SAMPOL zatrudniła w 2004 r. 5 osób, w tym 3 osoby z terenu gminy Latowicz.
2) Firma Przedsiębiorstwo Drzewne „Zadrożni” zatrudniła w 2004 r. 43 osoby, w tym 24 osoby z terenu gminy Latowicz.
Ponieważ radni nie wnieśli więcej pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 13 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Wójta Gminy Latowicz za rok 2004 - uchwała Nr XXIV/158/05 stanowi załącznik do protokołu.

11
ROZPATRZENIE SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY LATOWICZ ZA ROK 2004 I PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ABSOLUTORIUM DLA WÓJTA GMINY

Skarbnik Gminy – p. Zofia Łodyga przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2004. Następnie p. Skarbnik odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 14 kwietnia 2005 r. w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Latowicz za rok budżetowy 2004 oraz zapoznała radnych z uchwałami Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Zespół w Siedlcach, w sprawie:
- przedłożonego przez Wójta Gminy Latowicz sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2004 (uchwała Nr 90/ZS/2005),
- wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Latowicz za rok 2004 (uchwała Nr 176/ZS/2005).
Powyższe zostało przez Skład Orzekający RIO w Warszawie Zespół w Siedlcach zaopiniowane pozytywnie (Uchwały stanowią załączniki do protokołu).
W związku z tym, że radni nie wnieśli pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2004.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, (nieobecny p. Kazimierz Sekuła), w głosowaniu jawnym, 13 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym” udzieliła absolutorium Wójtowi Gminy Latowicz za 2004 r. (uchwała nr XXIV/159/05 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Latowicz za 2004 r. stanowi załącznik do protokołu).


12
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA WYNAGRODZENIA WÓJTA GMINY LATOWICZ

Projekt uchwały przedstawił p. Witold Kłos – Przewodniczący Rady. Poinformował, że p.Wójt pobiera obecnie wynagrodzenie o 6,8% niższe niż określają to przepisy prawa. W związku z powyższym zachodzi konieczność podwyższenia wynagrodzenia o 6,8% w celu dostosowania jego wysokości do obowiązujących przepisów. Przewodniczący powiedział, że podczas posiedzeń Komisji pojawiały się ze strony niektórych radnych propozycje przyznania większej podwyżki, niż wymagają tego przepisy, ale p. Wójt kategorycznie odmówił, uzasadniając to trudną sytuacją finansową gminy. Przewodniczący Rady poinformował, że w przypadku podjęcia przez Radę proponowanej uchwały wynagrodzenie Wójta Gminy wynosić będzie 5.726,00zł brutto. Przewodniczący powiedział, że wnioskuje o ustalenie wynagrodzenia Wójta zgodnie z powyższą propozycją, czyli zwiększenie obecnego wynagrodzenia do wymaganego przepisami prawa minimum.
Ponieważ radni nie wnieśli pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Latowicz - uchwała Nr XXIV/160/05 stanowi załącznik do protokołu.

Po zakończeniu głosowania głos zabrał p. Bogdan Świątek-Górski – Wójt Gminy. Na wstępie podziękował wszystkim radnym za udzielenie absolutorium. Następnie stwierdził, że to, co udało się zrealizować w roku 2004 jest wspólnym sukcesem Rady Gminy i Wójta. Wójt Gminy powiedział, że jego zdaniem w roku 2004 współpraca Wójta i Rady była dobra i wyraził nadzieję, że podobnie będzie w roku 2005. Na zakończenie swojego wystąpienia p. Wójt podziękował za przyznaną podwyżkę wynagrodzenia.


13
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE NAJNIŻSZEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO I WARTOŚCI PUNKTU W ZŁOTYCH DLA PRACOWNIKÓW GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy. Poinformowała, iż proponowana uchwała ma na celu dostosowanie się do aktualnych przepisów prawa. Nie jest to w żadnym razie podwyżka. Projekt uchwały zakłada ustalenie najniższego wynagrodzenia w pierwszej kategorii zaszeregowania jn:
1) Dla pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej na kwotę 700,00zł.
2) Dla pracowników jednostek działających w zakresie oświaty niebędących nauczycielami na kwotę 550,00zł.
Proponowane wartości jednego punktu, to odpowiednio: 5,00zł oraz 3,00zł.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał przedstawiony projekt uchwały pod glosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 13 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym” podjęła uchwałę w sprawie najniższego wynagrodzenia zasadniczego i wartości punktu w złotych dla pracowników gminnych jednostek organizacyjnych – uchwała Nr XXIV/161/05 stanowi załącznik do protokołu.


14
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2005

Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga – Skarbnik Gminy.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad Komisji, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał przedstawiony projekt uchwały pod glosowanie.
Rada Gminy w obecności 14 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2005 – uchwała Nr XXIV/162/05 stanowi załącznik do protokołu.


15
INFORMACJA Z DZIAŁALNOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Pan Witold Kłos – Przewodniczący Rady przedstawił sprawozdanie z działalności za okres od 9 lutego br. do 26 kwietnia br. Przewodniczący zajmował się w przedmiotowym okresie następującymi sprawami:
1) Wraz z Wójtem uczestniczył w zebraniu sprawozdawczym Banku Spółdzielczego w Mińsku Mazowieckim Oddział Latowicz.
2) Podczas dyżuru w dniu 21 marca br. spotkał się z mieszkańcami wsi Oleksianka, którzy zwrócili się z prośbą o zaprzestanie nocnych wyłączeń oświetlenia ulicznego. Problem został przedstawiony na posiedzeniach Komisji. Komisje, po zapoznaniu się z kosztami oświetlenia ulicznego oraz z danymi dotyczącymi oszczędności poczynionych na modernizacji oświetlenia wyraziły opinię, że należy zaprzestać czasowych wyłączeń oświetlenia w godzinach nocnych.
3) Uczestniczył w posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP.
4) Uczestniczył wraz z Wójtem, radnymi, pracownikami UG i innymi osobami we mszy odprawionej w kościele parafialnym w Wielgolesie w intencji zmarłego Papieża – Jana Pawła II.
5) Uczestniczył w spotkaniu samorządów gmin: Mrozy, Cegłów oraz Latowicz poświęconym kwestii eksploatacji SUW Piaseczno.
6) Uczestniczył w pracach Komisji Rady.
7) Pełnił cotygodniowe dyżury w UG.

16
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WÓJTA
W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI

Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.

17
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH

Wójt Gminy – Bogdan Świątek –Górski udzielił odpowiedzi na zadane podczas bieżącej sesji przez p. radnego Stanisława Parola zapytanie dotyczące postępowania przetargowego na budowę sali sportowej przy Zespole Szkół w Latowiczu. Pan Wójt poinformował, że otwarcie ofert w przedmiotowym przetargu nastąpiło w dniu 4 marca br. Komisja przetargowa po analizie złożonych ofert przedstawiła zamawiającemu, czyli Wójtowi Gminy propozycję rozstrzygnięcia przetargu. Wójt na podstawie przedstawionej propozycji dokonał rozstrzygnięcia przetargu, stwierdzając, iż z 10 złożonych ofert 9 jest nieważnych natomiast 1 ważna. Ta ważna oferta pochodziła od firmy REMEX z Mińska Mazowieckiego i ona została wybrana jako zwycięzca przetargu. Takie rozstrzygnięcie zostało przesłane do wszystkich oferentów, którzy brali udział w przetargu. Na rozstrzygnięcie firmom biorącym udział w przetargu przysługiwało wniesienie protestu. Dwie firmy w ustawowo przewidzianym terminie złożyły protest na rozstrzygnięcie przetargu. Jedna firma przyłączyła się do złożonych protestów. Następnie protest złożyły jeszcze dwie kolejne firmy, ale było to już po ustawowym terminie. Komisja zamawiającego dokonała analizy wniesionych protestów i stwierdziła, że są one zasadne. Komisja przedstawiła zamawiającemu (Wójtowi) propozycję, iż protesty należy uznać. Wobec powyższego zamawiający zdecydował o uznaniu za zasadne złożonych protestów. Do firm, które złożyły protest wystosowane zostało pismo informujące, że stwierdzono zasadność przedstawionych zarzutów i protesty zostały uznane. W przypadku firmy REMEX przedstawiony w proteście zarzut dotyczył obmiarów – występowała różnica kilku metrów. W tym momencie wszystko wskazywało na to, iż trzeba będzie unieważnić przetarg i rozpisać nowy, ponieważ okazało się, że wszystkie złożone oferty zawierają błędy. Następnie firma REMEX, po uzyskaniu informacji o uznaniu złożonych protestów poprosiła zamawiającego o udostępnienie do wglądu materiałów dotyczących postępowania przetargowego. Po analizie przedmiotowych dokumentów REMEX stwierdził, iż wystosowane przez zamawiającego do oferentów, którzy złożyli protesty pismo informujące o uznaniu tych protestów jest wadliwe pod względem prawnym. Nie zawiera ono mianowicie jednego z elementów, jakie wg. art. 183 ustawy Prawo Zamówień Publicznych zawierać musi pismo rozstrzygające protest. Brakującym elementem pisma jest informacja o możliwości odwołania się adresata od treści pisma. Pan Wójt powiedział, że jest to jego błąd, do którego się przyznaje. Nie jest to w żadnym razie błąd radcy prawnego UG – p. Aliny Sarackiej. Firma REMEX wystosowała do zamawiającego pismo, w którym stwierdzono, iż z uwagi na to, że pismo rozstrzygające protest nie zawierało wszystkich określonych ustawowo elementów, jest ono nieważne i nie jest to rozstrzygnięcie protestu, a to oznacza, iż wracamy do punktu wyjścia, czyli do momentu, kiedy w postępowaniu przetargowym wybrano ofertę firmy REMEX i taką informację przesłano wszystkim oferentom. Można było nie uznać poglądu wyrażonego przez REMEX. W takim przypadku REMEX zapewne odwołałby się do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Prezes wybrałby losowo trzech arbitrów, którzy w okresie 15 dni zajęliby stanowisko w przedmiotowej sprawie. Wójt Gminy powiedział, że uznał stanowisko zaprezentowane przez REMEX ponieważ przedstawione argumenty przekonały go, że REMEX ma rację i, że on popełnił błąd. Teraz można się spodziewać, iż inne firmy będą pisać do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Mogą starać się podważyć zawarcie umowy pomiędzy firmą REMEX a gminą Latowicz. Pan Wójt powiedział, że należy mieć świadomość, iż obecnie składanie protestów jest regułą. Prawdopodobnie w przypadku unieważnienia przetargu i ogłoszeniu nowego sytuacja byłaby podobna tzn. także wpłynęłyby protesty i nie wiadomo, czy udałoby się przed nimi obronić i czy nie trzeba byłoby ponawiać procedury przetargowej. Wójt Gminy stwierdził, że wobec powyższego zdecydował o uznaniu argumentów firmy REMEX. Jest to decyzja dyskusyjna, ale w jego przekonaniu tak właśnie należało zrobić.
Pan radny Stanisław Parol podziękował Wójtowi Gminy za udzielenie odpowiedzi na zgłoszone zapytanie. Pan radny stwierdził, iż Wójt pomylił się i chociaż przysłowie mówi, że „tylko głupcy się nie mylą”, to jednak należy przyznać, iż Wójt pomylił się na korzyść firmy, którą wcześniej wybrał. Swoją pomyłką wprowadził p Wójt w błąd inne firmy, które złożyły protest i wykazały, iż oferta REMEX-u także była wadliwa. Pan Parol powiedział, że zadaniem powinno być wyłapanie wadliwości oferty REMEX-u i unieważnienie w całości przetargu. Pan radny podziękował Wójtowi za przyznanie się do popełnienia błędu. Następnie stwierdził, iż jest to strata. Zauważył, że pomiędzy najtańszą złożoną do przetargu ofertą a ofertą REMEX-u (3 w kolejności) było 500tyś.zł różnicy.
Wójt Gminy powiedział, że rzeczywiście wystąpiła taka różnica, ale ilość błędów w najtańszych ofertach wykluczała ich wybór.

18
SPRAWY RÓŻNE

Wójt Gminy poinformował, że do Przewodniczącego Rady wpłynęło pismo od Proboszcza Parafii Latowicz ks. Wojciecha Zduna zawierające informację o planowanych do wykonania chodnikach z kostki na terenie „nowego cmentarza” w Latowiczu i prośbę o udzielenie dofinansowania na wykonanie fragmentu chodnika z kostki przed Grobem Nieznanego Żołnierza (ok. 150m2). Pan Wójt powiedział, że cmentarz jest pod zarządem parafii, ale gmina ma ustawowy obowiązek dbać o stan znajdującego się na cmentarzu Grobu Nieznanego Żołnierza w związku z czym namawia radnych do pozytywnego ustosunkowania się do powyższej sprawy i ustalenia wysokości dofinansowania jakie są skłonni na ten cel udzielić. W przypadku pozytywnej decyzji radnych można będzie zawrzeć umowę z wykonawcą, który aktualnie prowadzi już na zlecenie Ks. Proboszcza prace na cmentarzu. Wykonawca wystawi na gminę fakturę na wykonanie danej ilości chodnika za ustaloną przez Radę Gminy kwotę.
Pani Skarbnik poinformowała, że środki na powyższe zadanie pochodziłyby z działu budżetu pn. „Gospodarka Komunalna”.
Pan radny Jarosław Płatek zaproponował zakup kostki (ok. 30zł za m2) i ułożenie jej przez konserwatorów ze szkół w Latowiczu i w Wielgolesie, co obniżyłoby koszt.
Wójt Gminy powiedział, że nie jest to możliwe z uwagi na terminy. Ks. Proboszcz zaplanował ułożenie kostki na alejkach do 8 maja br., kiedy to odbędą się w parafii Misje. Ponadto obecnie trwają już na cmentarzu prace, jest zatrudniony wykonawca. Należy mieć świadomość, iż w przypadku, jeśli gmina nie dofinansuje kostki to Ks. Proboszcz i tak wykona chodnik do dnia 8 maja. W tej sytuacji jedyną formą pomocy ze strony gminy może być sfinansowanie części prac do ustalonej kwoty.
Pani radna Jadwiga Śluzek powiedziała, że prace te mogą poczekać. Gminy nie stać na dofinansowanie tego w proponowanej formie. W późniejszym okresie mogliby natomiast wykonać te prace konserwatorzy.
Pan radny Sławomir Świątek powiedział, że gmina od dawna zajmuje się Grobem Nieznanego Żołnierza i chyba jest też sprawą honoru, aby obecnie udzielić pomocy i zadbać o właściwy wygląd otoczenia grobu. Pan radny zaproponował przegłosowanie propozycji przeznaczenia na wykonanie chodnika kwoty 5000zł.
Pan Wojciech Osiński – Z-ca Wójta poinformował, że wniosek, aby prace wykonali konserwatorzy jest bezzasadny, ponieważ budowa chodników cały czas trwa i obecnie jest już ułożona część lub nawet całość kostki przed Grobem Nieznanego Żołnierza.
Ponieważ nie wniesiono więcej wniosków ani pytań, Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję dofinansowania budowy chodnika przed Grobem Nieznanego Żołnierza kwotą 5000zł.
Rada Gminy w obecności 11 radnych, 9 głosami „za” przy 2 „wstrzymujących” wyraziła zgodę na udzielenie dofinansowania zgodnie z przedstawioną propozycją.

Pan Andrzej Jarzębski poinformował, iż gmina zawarła umowę z firmą odbierającą i utylizującą padłe zwierzęta hodowlane. Odbiór padłych zwierząt od rolnika odbywać się będzie bezpłatnie, na podstawie zgłoszenia. Pan Andrzej Jarzębski poinformował także o terminie przeprowadzenia na terenie gminy Latowicz zbiórki odpadów wielkogabarytowych.

Przewodniczący Rady powiedział, że po wykonaniu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej w Latowiczu i Wielgolesie pozostanie jeszcze problem innych miejscowości. Pewnym rozwiązaniem mogłyby być oczyszczalnie przydomowe.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady zaproponował zorganizowanie sesji wyjazdowej do gminy Przesmyki w Powiecie Siedleckim gdzie funkcjonują w dużej ilości oczyszczalnie przydomowe.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 12 glosami „za” przy 2 „wstrzymujących” opowiedziała się za zorganizowaniem sesji wyjazdowej zgodnie z propozycją Przewodniczącego Rady.


19
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Rada Gminy w obecności 14 radnych, 13 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym” przyjęła protokół z poprzedniej sesji Rady Gminy.


20
ZAMKNIĘCIE SESJI RADY GMINY

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodniczący Rady Gminy zamknął XIV sesję Rady Gminy Latowicz.

Na tym protokół zakończono.

Protokołował:

Przemysław Wróbel

Autor : insp. ds. obsługi Rady
Zredagował(a) : 
Data wprowadzenia : 2005-07-27 12:16:43
Data ostatniej modyfikacji : 2005-07-27 12:16:43
Liczba wyświetleń : 2980



licznik odwiedzin: 2648214