PROTOKÓŁ NR XIX/08
z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 9 lipca 2008 roku
w sali posiedzeń Urzędu Gminy Latowicz
1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy - p. Jan Domański, o godzinie 930 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, /nieobecni: p. Witold Kłos oraz p. Wojciech Olko/ co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych oraz sołtysów w załączeniu do protokołu).
W sesji uczestniczyli m.in.:
1. Bogdan Świątek-Górski - Wójt Gminy,
2. Barbara Zgódka - Sekretarz Gminy,
3. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy,
2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD
Wiceprzewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Latowicz na lata 2008 - 2014.
5. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Latowicz na lata 2008 - 2013.
6. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Systemu Profilaktyki i Opieki nad dzieckiem i Rodziną Gminy Latowicz na lata 2008 - 2013.
7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu sieci oraz granic obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez Gminę Latowicz.
8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Latowicz.
9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVIII/97/08 Rady Gminy Latowicz z dnia 22 kwietnia 2008 r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia ustalenia wartości jednego punktu w złotych dla pracowników gminnych jednostek organizacyjnych.
10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Latowicz.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Latowicz na rok 2008.
12. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady w okresie między sesjami.
13. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
14. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
15. Sprawy różne.
16. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
17. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Ponieważ do zaproponowanego porządku obrad nie wniesiono wniosków ani uwag przystąpiono do jego dalszej realizacji.
Pan Bogdan Świątek-Górski - Wójt Gminy zaproponował, aby przed realizacją kolejnego punktu porządku obrad poprosić o zabranie głosu zaproszoną na sesję przedstawicielkę firmy "Eko Lider", która to firma obecnie zajmuje się odbiorem odpadów od mieszkańców gminy. Pan Wójt poinformował, że zaproszenie na sesję p. Cmiel z "Eko Lidera" ma związek z faktem, iż niestety nieuchronnie nadchodzi czas gdy trzeba będzie wprowadzić odpłatność od mieszkańców za odbiór odpadów i przed tym dobrze byłoby uzyskać pewne informacje dotyczące powyższej sprawy. Wójt Gminy powiedział, że tak jak wspomniał trzeba będzie wprowadzić odpłatność od mieszkańców za odbiór odpadów, bowiem tak nakazują przepisy. Trzeba tylko zastanowić się czy odpłatność wprowadzić już od sierpnia, bowiem do tego miesiąca obowiązuje gminę umowa z firmą "Eko Lider", czy też z uwagi na spodziewane duże zaskoczenie mieszkańców przedłużyć z firmą "Eko Lider" umowę na dotychczasowych zasadach do końca 2008 r., a uzyskany czas poświecić na kampanię informacyjną wśród mieszkańców i odpłatność wprowadzić od początku roku 2009. Spodziewane koszty odbioru odpadów to ok. 10zł - 15zł od jednego gospodarstwa. Wójt powiedział, że on a także jak się zorientował podczas posiedzeń komisji większość radnych skłaniają się raczej ku temu, aby odpłatność za odbiór odpadów wprowadzić dopiero od początku 2009 r.
Pani Anna Cmiel - przedstawicielka firmy "Eko Lider" powiedziała, że obecnie wśród gmin, które obsługuje jej firma już tylko w Latowiczu jest tak, że to gmina ponosi koszty odbioru odpadów od mieszkańców. Stopniowo gminy odeszły z takiego systemu, bowiem do tego zobligowały je przepisy. Oczywiście jest konieczne poprzedzenie takiej decyzji kampanią informacyjną. Zasady są takie, że każdy mieszkaniec podpisuje z formą indywidualnie stosowną umowę. Ceny zależą od rodzaju odpadów. Jeśli chodzi o firmę "Eko Lider" to w "pakiecie podstawowym" za 10zł miesięcznie byłby odbierany 1 worek odpadów komunalnych /worek czarny/. Byłby to tak jakby abonament - gdyby ktoś w ogóle nie wystawił żadnego worka także musiałby te 10zł zapłacić. Każdy kolejny czarny worek z odpadami byłby odbierany również za 10zł od sztuki. Worki z innymi odpadami /surowce wtórne/ byłyby odbierane w cenie 1zł od sztuki. Jeśli ktoś miałby bardzo dużo śmieci to byłaby możliwość np. za 35zł miesięcznie korzystania ze specjalnego pojemnika.
Pani Lilla Sabak zapytała jak wyglądałaby sprawa odbioru folii po sianokiszonce od rolników ?
Pani Cmiel powiedziała, że na takich zasadach jak surowce wtórne czyli po 1zł od worka.
Pani Lilla Sabak powiedziała, że niektórzy skarżą się, iż pracownicy "Eko Lidera" robią problemy z odbiorem tej folii.
Pani Cmiel powiedziała, iż być może chodzi o przypadki, gdy folia była bardzo zabrudzona np. gnojowicą - takiej folii pracownik ma prawo nie odebrać i nie jest to już surowiec wtórny, folia powinna być w miarę możliwości oczyszczona.
Pan Wiesław Świątek powiedział, że był przypadek, gdy nie odebrano folii oczyszczonej, która była przygotowana do odbioru obok drogi.
Pani Cmiel powiedziała, że mogło zdarzyć się tak, iż ta folia była wystawiona już po przejeździe samochodu śmieciarki ale nie jest oczywiście wykluczone, iż była to wina pracownika, dlatego bardzo prosi, aby wszelkie zauważone nieprawidłowości zgłaszać na bieżąco do firmy bowiem tylko wtedy można te sprawy wyjaśnić. Gdy są one zgłaszane po dłuższym czasie od wystąpienia wyjaśnienie zazwyczaj nie jest możliwe.
Jeśli chodzi o sposób płatności to byłoby możliwe uiszczanie opłat od razu przy odbiorze odpadów u kierowcy lub przelewem na konto. Odbiór odpadów niebezpiecznych np. zużytych urządzeń elektrycznych zazwyczaj odbywa się tak, iż w wyznaczonych terminach jest przywieziony pojemnik, do którego każdy może takie rzeczy składać.
Pan Wójt powiedział, że byłoby dobrze, aby w tej opłacie ryczałtowej 10zł, którą p. Cmiel wstępnie zaproponowała były oprócz jednego czarnego worka także 3 worki z surowcami wtórnymi.
Pani Cmiel powiedziała, że myśli, iż jej firma mogłaby się na coś takiego zgodzić.
Pan Kazimierz Sekuła powiedział, że nie jest w porządku, iż opłatę trzeba byłoby wnosić nawet w przypadku nie wystawienia żadnego worka.
Pan Andrzej Jarzębski powiedział, że wg. ustawy na każdym właścicielu nieruchomości spoczywa obowiązek podpisania umowy na odbiór odpadów. Gdy ktoś tego nie zrobi to gmina będzie o tym wiedziała, bo dostanie od firmy wykaz i będzie przymuszała do podpisania takiej umowy, co będzie się wtedy wiązało z dodatkowymi kosztami dla takiego mieszkańca.]
Pani mecenas powiedział, że z przepisów ustawy wynika, iż każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek usunięcia z tej nieruchomości śmieci i ma obowiązek udokumentowania tego Wójtowi.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że opłata abonamentowa wnoszona przez mieszkańca jest tak jakby za to, ze firma jest zawsze gotowa świadczyć usługi, firma za ten abonament ma obowiązek zawsze dojechać do mieszkańca i sprawdzić, czy wystawił do odbioru jakieś odpady a w przypadku jeśli wystawił ma obowiązek odebrania ich. Jest to normalny sposób płatności podobny jak w przypadku innych branż np. dostawy energii elektrycznej lub dostawy usług telekomunikacyjnych - tam też płaci się abonament nawet wtedy gdy się w okresie abonamentowym z tych usług nie skorzysta.
Na zakończenie p. Cmiel powiedziała, iż ma świadomość, że pisma z gminy z prośbą o przedstawienie oferty otrzymało wiele firm dlatego nie wiadomo, czy jakaś firma nie przebije oferty "Eko Lidera" natomiast chciałaby oczywiście, aby oferta jej firmy okazała się najbardziej atrakcyjna.
Pan Wiesław Świątek zapytał czy cena za odbiór worka czarnego /z odpadami komunalnymi/ jest niższa dla mieszkańców gmin, w których są wysypiska odpadów ?
Pani Cmiel poinformowała, że ceny dla tych gmin są niższe - np. dla Gminy Latowicz.
Wójt Gminy powiedział, że forma płatności jaką jest opłata abonamentowa jest korzystna jak też wliczenie w nią trzech worków "kolorowych" bowiem powoduje to, iż nie opłaca się "ukrywać" odpadów i np. pozbywać ich w niedozwolony sposób. Pan Wójt powiedział, że jeśli dobrze zrozumiał wolę radnych wyrażaną na posiedzeniach komisji to jest ona taka, aby zawrzeć na razie umowę z firmą "Eko Lider" do końca roku 2009 - najlepiej na takich samych zasadach jak obecnie tj. 5tyś zł miesięcznie a w listopadzie 2008 r. zrobić zebrania wiejskie na których trzeba będzie poinformować mieszkańców o zamiarze wprowadzenia z początkiem roku 2009 odpłatności za wywóz odpadów i wyjaśnić zasady na jakich będzie się to odbywało.
Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy radni zgadzają się bez głosowania, aby podjąć działania zgodne z tym co powiedział p. Wójt na co z sali odezwało się kilka głosów potwierdzających - nie było głosów negatywnych.
Ponieważ nie zgłoszono pytań przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH
Zapytań ani interpelacji nie zgłoszono.
4
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZATWIERDZENIA PLANU ODNOWY MIEJSCOWOŚCI LATOWICZ NA LATA 2008 - 2014
Projekt uchwały przedstawił p. Tadeusz Nowicki - insp. ds. inwestycji. Poinformował, że propozycja podjęcia uchwały ma związek z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich /PROW/, który jest aktualnie realizowany na terenie Polski. Jednym z wymaganych załączników do wniosku składanego w przypadku ubiegania się o dofinansowanie z PROW jest właśnie tzw. Plan Odnowy Miejscowości. Jest to dokument, który powinien być opracowany przez mieszkańców danej miejscowości i z którego wynikać powinno co ci mieszkańcy zamierzają, co chcieliby w swojej miejscowości zrobić. Plan Odnowy Miejscowości jest uchwalany przez zebranie wiejskie a następnie zatwierdzany przez Radę Gminy. Plan Odnowy Miejscowości Latowicz został uchwalony przez zebranie wiejskie mieszkańców Latowicza. Po zatwierdzaniu Planu przez Radę Gminy będzie można ubiegać się o dofinansowanie zawartych w nim projektów ze środków PROW. Dofinansowanie może wynieść do 75% kosztów kwalifikowanych. Latowicz jest pierwszą miejscowością w gminie, która ma Plan Odnowy Miejscowości natomiast plan taki może mieć każda miejscowość. Jeśli mieszkańcy innych miejscowości będą chcieli u siebie realizować jakieś projekty, które nie będą miały charakteru komercyjnego np. dotyczące poprawy estetyki miejscowości poprzez np. wyremontowanie remiz, placów, wykonanie placów zabaw dla dzieci itp. to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wpisywać to w Plany Rozwoju Miejscowości uchwalane zgodnie z przedstawioną procedurą. PROW jest rozpisany na lata 2008 - 2014. W ciągu jednego naboru wniosków o dofinansowanie jeden podmiot np. gmina może złożyć jeden wniosek, który może jednak zawierać kilka zadań. Naborów będzie prawdopodobnie jeszcze siedem. Gmina musi zabezpieczyć w budżecie 100% wnioskowanej kwoty dofinansowania. Każda miejscowość może otrzymać maksymalnie 500tyś. zł dofinansowania.
Wójt Gminy powiedział, że teraz jest czas na to, aby inicjatywa wyszła "od dołu". Gdy będą zebrania wiejskie, to będzie trzeba umieścić w porządku obrad punkt mówiący o uchwaleniu Planu Odnowy Miejscowości. Do tego czasu należy przygotować projekty uchwał, zastanowić się, co w danej wsi chciałoby się zrobić. Nie wszystkie inwestycje można w ramach PROW robić - nie można np. wykonywać dróg ale można np. wykonywać chodniki lub np. remontować elewacje na budynkach remiz OSP i utwardzać place przy remizach. Po uchwaleniu Planów przez zebrania wiejskie zostaną one zebrane i poddane pod obrady Rady Gminy. Zadaniem Rady Gminy będzie analiza Planów i wybór wśród nich tych, które zostaną złożone w ramach wniosków o dofinansowanie ze środków PROW. Pan Wójt zaznaczył, iż na pewno nie będzie możliwe wykonanie wszystkich Planów. Niedobre jest to, że gmina musi zabezpieczać w budżecie 100% wnioskowanej kwoty do refundacji a przecież nigdy nie będzie wiadomo, czy wniosek o dofinansowanie będzie pozytywnie rozpatrzony dlatego, aby nie zabezpieczać w budżecie niepotrzebnie dużych sum pieniędzy, aby nie doprowadzać do dużego zadłużenia gminy na co nie można sobie pozwolić byłoby zasadne wybieranie zadań niewielkich ale istotnych dla poprawy estetyki wsi - np. utwardzenie placu przed remizą OSP lub wykonanie elewacji na remizie czy też wymiana okien. Wójt powiedział, że ma nadzieję, iż kilka takich zadań uda się zrealizować. Pan Wójt wyjaśnił, iż na początku sporządzony został Plan Odnowy Miejscowości Latowicz bowiem Latowicz jest siedzibą gminy, jest miejscem gdzie jest Urząd Gminy i jeśli chodzi o poprawienie estetyki miejscowości gminnej to na Wójcie spoczywa tu odpowiedzialność może nawet bardziej niż na mieszkańcach i nie sposób nie zacząć realizacji planów odnowy wsi z pominięciem Latowicza. W bieżącym roku zostanie przeprowadzona przebudowa drogi 802 na odcinku przez Latowicz, poprawi się dzięki temu estetyka a do władz gminy należy, aby poprawić tą estetykę w Latowiczu także poza drogą 802.
Pan Jan Domański - Przewodniczący Rady, poprosił aby p. Tadeusz Nowicki przedstawił jakie przedsięwzięcia są planowane do realizacji w ramach Planu Odnowy Miejscowości Latowicz.
Pan Nowicki poinformował, iż w Planie wpisanych jest 6 zadań. Są to:
1) Odnowienie chodników i budowa parkingu przed budynkiem Urzędu Gminy - przy ul. Rynek.
2) Odnowienie chodników i parkingu przy ul. Rynek przy Zespole Szkół - odcinek ul. Rynek przy dawnym budynku przedszkola.
3) Przebudowa klombów na parkingu przed kościołem tzn. usunięcie dużych krzewów zasłaniających widok i zmniejszenie powierzchni klombów.
4) Rozbudowa garażu OSP w Latowiczu.
5) Modernizacja budynku apteki i budynku mieszkalnego przy Ośrodku Zdrowia.
6) Budowa ogólnodostępnego placu zabaw dla dzieci.
Pan radny Marek Skrzycki zapytał, czy do tego Planu nie można byłoby włączyć budowy elektrowni wodnej na rzece Świder.
Pan Nowicki wyjaśnił, że nie, bowiem byłoby to już przedsięwzięcie komercyjne a tego w ramach PROW robić nie wolno.
Pan Ryszard Podobas - sołtys ze Stawku zapytał, czy z pieniędzy pochodzących z PROW można kupić ew. działkę na cele społeczne ?
Pan Nowicki powiedział, że można kupić działkę na cel kulturalny np. na świetlicę.
Przewodniczący Rady zaproponował włączenie do Planu modernizację budynku gminnego, w którym obecnie mieszczą się biura GS, bowiem wiadomo już, że GS ten budynek wkrótce opuści a gmina będzie musiała się nim w jakiś sposób zająć.
Wójt Gminy powiedział, że jest to bardzo ważne, bowiem wprawdzie ta lista zadań może być traktowana jako "lista pobożnych życzeń" i w pewnym sensie, w pewnym zakresie taką jest bowiem nie wiadomo co uda się osiągnąć ale budynek po biurze GS warto tam wpisać żeby w przyszłości nie było problemu, że nie ma go na liście i dlatego nie można na jego remont ubiegać się o środki z PROW.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że nie jest przeciwny wpisaniu tego do Planu Odnowy ale obawia się, że jeśli wpisanych zostanie tam zbyt dużo zadań to mogą być problemy spowodowane brakiem środków na te cele, bowiem potencjalnie można dostać jak mówił p. Nowicki refundację w wysokości maksymalnie tylko 500tyś.zł a remont takiego budynku to na pewno będzie nie mniej jak ok. 800tyś.zł. Ponadto należy zastanowić się w jakim stanie jest ten obiekt, ponieważ bywa tak, że rozsądniej i taniej jest czasami rozebrać budynek i postawić nowy niż remontować stary.
Ponieważ nie było więcej uwag ani pytan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie kwestię wpisania do Planu Odnowy Miejscowości Latowicz modernizacji budynku po biurach GS.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie opowiedziała się za wpisaniem powyższego zadania do Planu Odnowy.
Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia Planu Odnowy Miejscowości Latowicz na lata 2008 - 2014.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie jw. - uchwała w załączeniu do protokołu.
5
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UCHWALENIA GMINNEJ STRATEGII ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH GMINY LATOWICZ NA LATA 2008 - 2013
Projekt uchwały przedstawiła p. Hanna Aksamitowska - Kierownik GOPS. Poinformowała, że konieczność opracowania Gminnej Strategii wynika z przepisów ustawy o pomocy społecznej. Jest to obowiązkowe. Gminna Strategia jest niezbędna w przypadku ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE. Można ubiegać się o środki np. na stworzenie i funkcjonowanie tzw. grup osób trwale pozostających bez pracy lub grup osób wykluczonych społecznie ale obecnie GOPS nie dysponuje odpowiednim lokalem, w którym takie grupy mogłyby działać. Jednocześnie z GSRPS został; opracowany System Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną Gminy Latowicz. W tym przypadku chodzi o współpracę ze szkołami. Pani Kierownik powiedziała, że opracowując ten dokument i włączając go do GSRPS kierowała się tym, iż może uda się w końcu, być może na razie chociaż w jednej ze szkół na terenie gminy stworzyć Świetlicę Socjoterapeutyczną "z prawdziwego zdarzenia" tzn. z zatrudnionymi wykwalifikowanymi pracownikami, specjalistami - na taki cel są potencjalnie do uzyskania środki unijne. Następnie p. Kierownik przedstawiła główne cele GSRPS. Są to:
1) Rozwój kapitału ludzkiego i społecznego w środowisku lokalnym; w tym diagnozowanie potrzeb i problemów, profesjonalizacja służb, integracja, współpraca z jednostkami z zewnątrz.
2) Wspieranie rodzin będących w kryzysie ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży.
3) Redukowanie zjawiska ubóstwa i wykluczenia społecznego.
4) Budowa zintegrowanego systemu wsparcia osób starszych i niepełnosprawnych.
5) Rozwój zintegrowanego systemu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.
Ponieważ nie zgłoszono pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Rada gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.
6
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE UTWORZENIA SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ GMINY LATOWICZ NA LATA 2008 - 2013
Ponieważ projekt uchwały przedstawiła p. Hanna Aksamitowska - Kierownik GOPS już w poprzednim punkcie porządku obrad, radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący poddał projekt uchwały pod glosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.
7
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA PLANU SIECI ORAZ GRANIC OBWODÓW PUBLICZNYCH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ LATOWICZ
Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka - insp. ds. oświaty. Poinformowała, że podjęcie uchwały jest konieczne na skutek likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytan i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.
8
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA SIECI PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH PROWADZONYCH PRZEZ GMINĘ LATOWICZ
Projekt uchwały przedstawiła p. Wiesława Proczka - insp. ds. oświaty. Poinformowała, że podjęcie proponowanej uchwały, podobnie jak poprzedniej, jest konieczne na skutek likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytan i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.
9
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIANY UCHWAŁY NR XVIII/97/08 RADY GMINY LATOWICZ Z DNIA 22 KWIETNIA 2008 R. W SPRAWIE USTALENIA NAJNIŻSZEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO ORAZ UZGODNIENIA USTALENIA WARTOŚCI JEDNEGO PUNKTU W ZŁOTYCH DLA PRACOWNIKÓW GMINNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Powiedziała, że proponowana jest zmiana uchwały ponieważ w poprzedniej uchwale popełniono błąd - jako dane wyjściowe do wyliczeń przyjęto place zasadnicze wraz z dodatkami za wysługę lat oraz dodatkami funkcyjnymi co jest nieprawidłowe.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że na poprzedniej sesji głosowali radni za podwyżkami 6% a p. radny Stanisław Parol proponował 10% i p. Wójt powiedział wtedy, że do tych 10% "odniesiemy się na kolejnej sesji" czyli jak gdyby chodziło o 4% podniesienia. Pan radny powiedział, że jest to raptem parę groszy - pracownik dostanie 100zł więcej lub 100zł mniej. Jeśli dostanie 100zł więcej to będzie lepiej pracował, będzie zadowolony a Rada będzie wiarygodna, bo na poprzedniej sesji podjęła na wniosek Wójta określoną uchwałę i chyba się nie pomyliła. Należy utrzymać tą podjętą uchwałę.
Przewodniczący Rady powiedział, że p. radny Parol poruszył pewien problem i w związku z tym prosiłby aby p. Skarbnik wyjaśniła dlaczego proponuje się zmianę tej uchwały.
Pani Skarbnik poinformowała, że tak jak mówiła w uchwale zrobiono błąd i wg, tej uchwały podwyżki byłyby nie o te 10% o których mówił p. Parol ale o 40%. Pani Skarbnik powiedział, że GOPS przygotowując dane do uchwały zrobił błąd ponieważ powinni wziąć pod uwagę tylko wynagrodzenie zasadnicze bez dodatków.
Przewodniczący zapytał o opinię w tej sprawie p. Aliny Sarackiej - radcy prawnego Urzędu Gminy.
Pani mecenas powiedziała, że z punktu widzenia formalnego uchwała jest napisana właściwie natomiast problem polega na tym, iż do przeliczenia wzięto nie zasadnicze wynagrodzenie lecz wynagrodzenie zasadnicze z dodatkami co podniosło wynagrodzenie i okazało się, że w GOPS podwyżki byłyby na poziomie 40% a gdzie indziej 10% - został popełniony błąd w związku z czym byłoby chyba zasadne, żeby ten błąd wyprostować.
Pan Stanisław Parol powiedział, że uważa, iż Rada nie pomyliła się podejmując na poprzedniej sesji uchwałę o tych 6%. Rada nie musi znać się na szczegółach dotyczących tych przeliczeń, o których mówiła p. Skarbnik. Pan Parol dodał, iż zasadniczym tematem było podniesienie o te 10% przy czym to kilku radnych się upierało, m.in. i on także.
Przewodniczący Rady powiedział, że tutaj chodzi o to, iż wyszło tak, że w jednym Urzędzie Gminy jedni pracownicy mają naliczane podwyżki przy przyjęciu jako kwoty wyjściowej wynagrodzenia zasadniczego a inni mają naliczane przy wyjściu od zasadniczego z dodatkami.
Pan radny Parol powiedział, że on uważa, iż podwyżki zostaną naliczone tak, żeby było prawidłowo.
Pani mecenas powiedział, że chodzi właśnie o to, że w oparciu o tą podjętą uchwałę nie będzie można dać tych podwyżek w wysokości 10%. To nie Rada popełniła błąd lecz niechcący Radzie zostały przedstawione niewłaściwe dane. Wyliczenia zostały zrobione nie od zasadniczego wynagrodzenia lecz od zasadniczego z dodatkami, ze wszystkimi pochodnymi. Jeśli się to w obecnej formie zostawi to będzie z tym problem.
Pan Wójt zapytał kto przygotowywał tamten błędny projekt uchwały ?
Pani Skarbnik powiedziała, że błędne dane do uchwały zostały podane przez GOPS.
Pan Wójt poinformował, że w takim razie dane te pochodziły od p. Kierownik GOPS. Wójt stwierdził, że każdy ma prawo się pomylić ale teraz trzeba zadać sobie pytanie jaka była intencja Rady w momencie podejmowania tej błędnej uchwały. Czy intencją Rady było, aby doprowadzić do sytuacji, że pracownicy GOPS dostaną podwyżki nie 10% lecz 40% czy intencją Rady było, aby pracownicy GOPS zarabiali więcej od pracowników Urzędu Gminy o 30%. Pan Wójt powiedział, że on nie widzi powodu dla którego zarobki pracownika GOPS miałyby odbiegać od zarobków analogicznego pracownika UG z podobnym stażem itd.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytan i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych, przy 10 głosach "za", 1 "przeciw" oraz 2 "wstrzymujących" podjęła uchwałę - w załączeniu do protokołu.
10
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE USTALENIA WYNAGRODZENIA WÓJTA GMINY LATOWICZ
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Poinformowała, że obecnie wynagrodzenie Wójta wynosi 6tyś.867zł ale trzeba dokonać od pierwszego stycznia 2008 r. dokonać podwyżki co najmniej do określonego przepisami wynagrodzenia minimalnego, bowiem zmieniły się tabele wynagrodzeń i Wójta wynagrodzenie obecne jest mniejsze niż najniższe przewidziane w jego przypadku przepisami prawa. Wójt miał dotychczas wynagrodzenie zasadnicze 4tyś.zł a po podwyżce musi mieć co najmniej 4tyś.200zł natomiast może mieć maksymalnie 5tyś.900zł, dodatek funkcyjny był 1283zł a musi mieć co najmniej 1500zł - maksymalnie 1900zł, dodatek specjalny wynosił 1051zł a musi wynosić minimum 1140zł, dodatek za wieloletnią pracę był w kwocie 560zł a musi być co najmniej 588zł. Po podwyżce do koniecznego minimum wynagrodzenie łącznie wynosiłoby 7428zł brutto czyli o 561zł brutto więcej jak dotychczas.
Przewodniczący Rady poinformował, że podczas posiedzeń dwóch komisji tzn. Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetowej padł wniosek, aby podnieść wynagrodzenie Wójta o 1000zł brutto. W takim przypadku wynagrodzenie zasadnicze wynosiłoby 4525zł co stanowi o 325zł więcej w stosunku do koniecznego minimum. Jeśli chodzi o dodatki to byłyby one następujące:
- funkcyjny : 1500zł
- specjalny : 1205zł
- wysługa lat : 633zł
Pan radny Stanisław Kowalski zapytał, czy są zabezpieczone środki na taką podwyżkę o jakiej mówi p. Przewodniczący, bo jeśli nie to lepiej na razie podnieść do koniecznego minimum a w budżecie na rok 2009 zabezpieczyć środki na większą podwyżkę, ponieważ, cyt: "tak psujemy ten budżet - tym zabieramy, tym dajemy".
Pani Skarbnik powiedziała, że w zmianach w budżecie /w projekcie uchwały/ jest zaplanowane zwiększenie wydatków na ten cel.
Pan radny Stanisław Parol zapytał z jakich środków będą te pieniądze na podwyżkę ?
Pani Skarbnik powiedział, że "tak ogólnie" jest to zapisane w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie. Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytan i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych, 11 głosami "za" przy 2 "wstrzymujących" podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.
11
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2008
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Przedstawiła projekt zmian w budżecie w formie jn.
Wprowadza się do zadań inwestycyjnych w załączniku Nr 3 do Uchwały Nr XV/76/07 Rady Gminy Latowicz z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Latowicz na rok 2008 - "Zadania inwestycyjne w 2008 r. i limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008-2010" następujące zmiany:
1. W poz.3 załącznika: "Modernizacja sieci wodociągowej w miejscowości
Latowicz":
- zmniejsza się kol. 6 o kwotę - 90.000,00
- zmniejsza się kol. 7 o kwotę - 90.000,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 10.000,00
- zmniejsza się kol. 9 o kwotę - 100.000,00
2. W poz.11 załącznika: "Wykonanie przebudowy drogi gminnej Oleksiaka-
Strachomin na odcinku 1850 mb od km 0+000 do km 1+850
wykonywanej systemem gospodarczym na podbudowie gruntu
stabilizowanego cementem - II etap":
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 6.627,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 6.627,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 46.627,00
- zmniejsza się kol. 10 o kwotę - 40.000,00
3. W poz.13 załącznika: Wykonanie "Przebudowy dróg gminnych w
miejscowości Stawek na odcinku 785 mb wykonywanej systemem
gospodarczym na podbudowie gruntu stabilizowanego cementem - I etap":
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 25.000,00
- zmniejsza się kol. 10 o kwotę - 25.000,00
4. W poz. 8 załącznika "Przebudowa sieci dróg gminnych na Nowym
Osiedlu w miejscowości Latowicz - Wymyśle - I etap":
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 15.000,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 15.000,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 15.000,00
5. W poz.14 załącznika: "Projekty przebudowy: 1.Gminnego Ośrodka Zdrowia
w Latowiczu 2. Wiejskiego Ośrodka zdrowia w Wielgolesie ":
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 10.000,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 10.000,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 10.000,00
6. W poz.15 załącznika: "Termomodernizacja budynków ośrodka zdrowia w
Latowiczu i ośrodka zdrowia w Wielgolesie oraz roboty remontowe
zewnętrzne i roboty remontowe wewnętrzne":
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 2.501,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 2.501,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 2.501,00
7. W poz.18 załącznika: "Budowa I etapu przyzagrodowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy Latowicz- 150 szt":
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 7.500,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 7.500,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 7.500,00
8. W poz. 19 załącznika "Projekty zamienne sieci kanalizacyjnej w
miejscowości Latowicz i w miejscowości Wielgolas:
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 40.000,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 40.000,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 40.000,00
9. Wprowadza się poz.31 załącznika : "Wykonanie projektów z uzgodnieniami
na oświetlenie uliczne w miejscowościach: Budy Wielgoleskie, Dębe Małe,
Dąbrówka".
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 6.600,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 6.600,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 6.600,00
10. W poz. 22 załącznika "Projekt uzbrojenia działek budowlanych w m.
Latowicz-Wymyśle - kanalizacja, wodociąg wraz z niezbędnymi
podkładami geodezyjnymi":
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 56.000,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 56.000,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 56.000,00
11.Wykreśla się poz.29 załącznika :"Budowa bieżni na boisku sportowym w
Latowiczu:
- zmniejsza się kol. 6 o kwotę - 100.000,00
- zmniejsza się kol. 7 o kwotę - 100.000,00
- zmniejsza się kol. 8 o kwotę - 50.000,00
- zmniejsza się kol. 10 o kwotę - 50.000,00
12. Wprowadza się poz.32 załącznika: "Budowa ogrodzenia wokół gminnego
kompleksu sportowego w Latowiczu" :
- zwiększa się kol. 6 o kwotę - 100.000,00
- zwiększa się kol. 7 o kwotę - 100.000,00
- zwiększa się kol. 8 o kwotę - 50.000,00
- zwiększa się kol. 10 o kwotę - 50.000,00
zgodnie z załącznikiem Nr 1 do niniejszej uchwały.
Załącznik 3 do Uchwały Nr XV/76/07 Rady Gminy Latowicz z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Latowicz na rok 2008- "Zadania inwestycyjne w 2008 r. i limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2008-2010", po zmianach wprowadzonych niniejszą
uchwałą, otrzymuje brzmienie stanowiące załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
Ulega zmianie załącznik Nr 4 do uchwały Nr XV/76/07 Rady Gminy Latowicz z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Latowicz na rok 2008- "Przychody i rozchody budżetu w 2008 r."
Po stronie przychodów zmniejsza się:
- § 952 - Przychody z zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym:
- pożyczka z WFOŚi GW w Warszawie na dofinansowanie zadania
pn: "Modernizacja sieci wodociągowej w miejscowości Latowicz" -
100.000,00 zł,
Po stronie rozchodów zmniejsza się:
-§ 992 - spłata otrzymanych krajowych pożyczek i kredytów:
- kredyt zaciągnięty w BS Mińsk Maz.- 100.000,00 zł
Załącznik - Przychody i rozchody budżetu w 2008 r. po zmianach stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytan i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie podjęła uchwałę - uchwała w załączeniu do protokołu.
12
INFORMACJA Z DZIAŁALOŚCI PRZEWODNICZĄCEGO RADY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI
Przewodniczący poinformował, że w okresie między sesjami pełnił dyżury w Urzędzie Gminy oraz uczestniczył w posiedzeniach Stałych Komisji Rady Gminy.
Po punkcie nr 12 sesję opuścili /zwalniając się u Przewodniczącego/ p. radny Marek Skrzycki oraz p. Radny Tadeusz Szczepańczyk.
13
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOSCI WÓJTA GMINY W OKRESIE MIĘDZY SESJAMI
Sprawozdanie z działalności Wójta.
Budowa dróg.
1) Realizowana jest przebudowa dróg osiedlowych na Wymyślu w Latowiczu. Położono tam jako podbudowę tłuczeń, który będzie profilowany. Położono także tzw. obrzeża, kolektory ściekowe. Na ten cel /1 etap/gmina uzyskała dotację w wysokości 200tyś.zł jeszcze w roku 2007. Na tłuczeń będzie położona będą położone dwie warstwy masy bitumicznej każda o grubości 4cm - na to gmina także otrzymała dotację w wysokości 200tyś.zł. Reasumując realizowane jest zadanie, które kosztuje ponad 650tyś.zł a wartość dotacji z Urzędu Marszałkowskiego jest tu na poziomie 400tyś.zł czyli konstrukcja finansowa jest bardzo korzystna. Inwestycje do dofinansowania z wewnątrz trzeba wybierać tak, aby uzyskać maksymalną wysokość dotacji. Dlatego np. wniosek o dofinansowanie w ramach FOGR nie został złożony na drogę w Stawku tylko na drogę w Oleksiance, bowiem na drogę w Stawku można było otrzymać 25tyś.zł a na drogę w Oleksiance otrzymała gmina 50tyś.zł. Gdyby natomiast droga w Oleksiance była finansowana ze źródła, z którego finansowane są drogi na Wymyślu to gmina uzyskałaby ok.50tyś zł a nie taka jak ma to miejsce obecnie - dwa razy po 200tyś.zł. Drogi na Wymysłu powinny być zrobione do końca lipca. Następnie realizowana będzie droga gminna Oleksianka - Strachomin. W ramach pierwszego etapu ma być wykonana z udziałem mieszkańców podbudowa tj. stabilizacja gruntu cementem. Odbył się przetarg na dostawę cementu dla wykonania tej podbudowy - cena to 427zł brutto za tonę. To zadanie będzie wykonywane we wrześniu. Następnie robiona będzie droga we wsi Stawek. Tu także trzeba będzie zorganizować przetarg na dostawę cementu. Kolejną planowaną do realizacji drogą jest droga powiatowa Kamionka - Latowicz a ściślej jej odcinek od Kamionki do Kiczek. Tu także ma być wykonana podbudowa. Aktualna cena żwiru kupowanego dla potrzeb podbudowy dróg to 27zł za m/3.
2) Oświata.
- Po raz pierwszy w Gminie Latowicz przyznane zostały stypendia dla najlepszych uczniów. Stypendia takie przyznano 23 osobom. Byli wśród nich uczniowie z każdej szkoły z terenu gminy. Z
- Mijają kadencje Dyrektorów Zespołów Szkół w Latowiczu i w Wielgolesie. Obecnie prawo pozwala na powierzenie sprawowania funkcji dotychczasowym Dyrektorom na kolejne 5 lat bez procedury konkursowej lecz po otrzymaniu pozytywnej opinii w tej sprawie od Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. Takie pozytywne opinie zostały już wydane i nie ma przeszkód, aby z dniem 1 września br. powierzyć stanowiska dotychczasowym Dyrektorom obu Zespołów Szkół.
3) Gospodarka nieruchomościami.
- Sprzedano 2 działki na osiedlu w Latowiczu /Wymyśle/ w cenie 24tyś.zł i 25tyś.zł.
- Sprzedano 2 działki w Dębem Małym w cenie 11tyś.800zł i 6tyś.100zł.
- Są trzy przypadki, gdzie zachodzi konieczność zakupu działek.
W najbliższych latach powinny zostać zbudowane kompleksy boisk /po dwa boiska każdy - jedno do piłki nożnej i jedno do siatkówki, koszykówki itp./ w pobliżu Zespołu Szkół w Latowiczu oraz w pobliżu Zespołu Szkół w Wielgolesie. Jest na to dofinansowanie. Żeby taki kompleks boisk zbudować obok Zespołu Szkół w Latowiczu trzeba byłoby wyburzyć istniejącą remizę OSP. Inaczej nie starczy miejsca. W tym celu należałoby zakupić od OSP działkę pod remizą a także nieco więcej - aż do miejsca gdzie zaczynał się zlikwidowany niedawno strażacki zbiornik z wodą. Na to nie należy żałować pieniędzy bowiem jest to ważny cel strategiczny - cena byłaby zapewne ok. 35zł za m/2. Trzeba dokupić ok. 1000m/2. W Wielgolesie jest miejsce na jedno boisko ale na drugie także trzeba byłoby dokupić terenu - 2000m/2 w cenie 10zł za 1m/2. Trzecia potrzeba dokupienia gruntu wiąże się z kwestią modernizacji drogi dojazdowej prowadzącej do Zespołu Szkół w Wielgolesie. Droga ta ma w ewidencji szerokość 5m. Są dwie możliwości. Po pierwsze można wziąć od właściciela przylegającej do drogi działki 1m /zadeklarował się, że odda ten metr za darmo/ i na 6m zrobić pieszociąg /podbudowa + kostka, z odwodnieniem/. Po drugie można wykupić grunt /po 35zł za m/2 - łącznie ok. 20tyś.zł/ tak, aby szerokość drogi wynosiła 8m i na takiej szerokości wykonać jezdnię 5,5m oraz chodnik 1,5m - na odwodnienie zostaje już mało miejsca.
- była od jednego z podmiotów gospodarczych propozycja kupienia działki gminnej przylegającej do działki, na której jest obecnie budowane boisko pod Redzyńskim /1,5ha/ lecz radni na posiedzeniach komisji nie wyrazili zgody na sprzedaż tej działki uznając iż może się ona jeszcze gminie przydać.
4) Inwestycje.
- wystąpiono do Urzędu Marszałkowskiego, aby dotację w wysokości 50tyś.zł przeznaczoną pierwotnie na bieżnię można było wykorzystać na ogrodzenie terenu boiska, bowiem bieżnie są w tym roku bardzo drogie a ogrodzenie jest niezbędne z uwagi na spodziewane szkody jakie w nawierzchni boiska mogłaby poczynić zwierzyna.
- trwają przygotowania do przetargu na budowę kanalizacji sanitarnej na ulicy Grundowej w Latowiczu. Jest na to dotacja w wysokości 100tyś.zł.
- nie uda się już w roku 2008 wybudować sieć wodociągową do Piasków, w tym m.in. do istniejącego tam dużego gospodarstwa szklarniowego na co gmina otrzymała dotację w wysokości 250tyś.zł ale dotacja ta nie przepadnie tylko włączona zostanie do tzw. wydatków niewygasających i przejdzie na rok 2009.
- zakończyła się wymiana starego wodociągu w Latowiczu
- Dyrektor MZDW poinformował, że odbył się przetarg na modernizację odcinka drogi nr 802 przebiegającego przez Latowicz i zadanie to będzie zrealizowane jeszcze w roku 2008.
- Wójt podjął decyzję, aby na początku przy projektowaniu przyzagrodowych oczyszczalni ścieków uwzględnić nie tylko 150 osób jakie zapisały się jako pierwsze ale wszystkich którzy się zapisali i dlatego trzeba będzie wykonać nie 150 szt. projektów lecz 174szt. z czym wiążą się zmiany w budżecie.
- wykonane i odebrane zostały termomodernizacje budynków ośrodkach zdrowia
- odebrany został III etap kanalizacji lecz nie ma jeszcze pozwolenia na użytkowanie
- trwają prace związane ze zmianą dokumentacji technicznej sieci kanalizacyjnej w Latowiczu i w Wielgolesie, na odcinku miedzy Latowiczem a Wielgolasem MZDW nie pozwala, aby budować kolektor w pasie drogi i dlatego trzeba uzyskać zgody właścicieli działek na wykonanie kolektora w działkach przylegających do drogi.
Pani radna Hanna Zawadka powiedziała, że byłoby zasadne, aby wykupić grunt i zrobić maksymalnie szeroką drogę do zespołu Szkół w Wielgolesie wraz chodnikiem.
Wójt Gminy zaznaczył, iż należy wziąć pod uwagę, że przy zakupie tych 2m wcale nie osiągnie się szerszej jezdni. Osiągnie się tylko miejsce pod chodnik co wpłynie niewątpliwie na bezpieczeństwo pieszych. Wójt powiedział, że tych spraw dzisiaj nie rozwiążemy natomiast prosiłby o upoważnienie go przez radnych do zajęcia się kwestią wykupu tych działek pod boiska w Latowiczu i w Wielgolesie.
Wobec powyższego Przewodniczący poddał w/w kwestie pod glosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 11 radnych jednogłośnie upoważniła Wójta do podjęcia w/w działań.
Pan radny Stanisław Kowalski zauważył, że po wykupieniu tych 2m na drogę jednak coś się osiągnie, bo będzie chodnik.
Wójt Gminy powiedział, że zgadza się z powyższym, miał na myśli tylko to, że jezdnia nie ulegnie poszerzeniu w porównaniu z wariantem 6m /pieszociąg/.
14
UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA ZŁOŻONE INTERPELACJE
I ZAPYTANIA RADNYCH
Nie złożono zapytań ani interpelacji.
15
SPRAWY RÓŻNE
Wójt Gminy poinformował, iż pojawił się nowy wariant przebiegu autostrady A2, w którym przebiega ona przez teren Gminy Latowicz tzn. biegnąc z Zachodu przecina pod Stawkiem drogę powiatową i kierując się na Wschód /na północ od Wężyczyna/ dochodzi za Wężyczynem do drogi na Jeruzal i dalej już po terenie Gminy Mrozy biegnie w kierunku Lipin itd. Z uzyskanych informacji wynika jednak, że jest to jeden z najmniej prawdopodobnych wariantów jeśli chodzi o realizację.
16
PRZYJĘCIE PROTOKOŁU Z POPRZEDNIEJ SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z sesji Rady, która odbyła się w dniu 23 kwietnia 2008 r.
Rada Gminy Latowicz w obecności 11 radnych jednogłośnie przyjęła protokół z poprzedniej sesji.
17
ZAMKNIĘCIE SESJI RADY GMINY
W związku z wyczerpaniem się porządku obrad p. Jan Domański - Przewodniczący Rady Gminy zamknął XIX sesję Rady Gminy Latowicz.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował:
Przemysław Wróbel
|