PROTOKÓŁ NR XIV/07
z sesji Rady Gminy Latowicz
odbytej dnia 30 listopada 2007 roku
w sali posiedzeń Urzędu Gminy Latowicz
1
OTWARCIE SESJI RADY GMINY
Przewodniczący Rady Gminy - p. Jan Domański, o godzinie 930 otworzył sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych (nieobecni; p. radna Hanna Zawadka oraz p. radny Wojciech Olko), co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych decyzji. (listy obecności radnych oraz sołtysów w załączeniu do protokołu).
W sesji uczestniczyli m.in.:
1. Bogdan Świątek-Górski - Wójt Gminy,
2. Barbara Zgódka - Sekretarz Gminy,
3. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy,
2
PRZEDSTAWIENIE PORZĄDKU OBRAD
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił, przekazany wcześniej wszystkim radnym następujący, proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji Rady Gminy.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Latowicz na rok 2007.
5. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego na 2008 r.
6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek oraz zwolnień w podatku od nieruchomości położonych na terenie Gminy Latowicz na 2008 r.
7. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na rok 2008 obowiązujących na terenie Gminy Latowicz.
8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zasad ustalania i wysokości, poboru oraz terminów płatności dziennych stawek opłaty targowej.
9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości oraz podatku leśnego na 2008 r. na terenie Gminy Latowicz.
10. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek, zwolnień, zasad ustalania i poboru opłaty oraz terminu płatności opłaty od posiadania psów.
11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości stanowiącej własność Gminy Latowicz na rzecz Ochotniczej Straży Pożarnej w Wężyczynie na cele publiczne.
12. Podjęcie uchwały w sprawie powiadomienia Sekretarza Gminy Latowicz i Skarbnika Gminy Latowicz o obowiązku przedłożenia Radzie Gminy Latowicz oświadczenia lustracyjnego.
13. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Redzyńskim.
14. Rozpatrzenie kwestii ew. przystąpienia Gminy Latowicz do "Lokalnej Grupy Działania".
15. Informacja z działalności Przewodniczącego Rady w okresie między sesjami.
16. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między sesjami.
17. Udzielenie odpowiedzi na złożone interpelacje i zapytania radnych.
18. Sprawy różne.
19. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy.
20. Zamknięcie sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady zaproponował, aby pkt. Nr. 14 tzn. "Rozpatrzenie kwestii ew. przystąpienia Gminy Latowicz do "Lokalnej Grupy Działania"." Przenieść po punkcie nr 4. Przewodniczący powiedział, że składa taką propozycję, bowiem poproszony o zabranie głosu w w/w punkcie Wójt Gminy Wodynie poinformował, iż będzie mógł przybyć na sesję tylko ok. godziny 10.00.
Ponieważ nie zgłoszono innych wniosków przewodniczący poddał swoją propozycję pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 13 radnych jednogłośnie wyraziła zgodę na zmianę w porządku obrad zaproponowaną przez Przewodniczącego Rady.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych innych wniosków, przystąpiono do realizacji kolejnych punktów porządku obrad.
3
ZAPYTANIA I INTERPELACJE RADNYCH
Zapytań ani interpelacji nie zgłoszono.
4
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W BUDŻECIE GMINY LATOWICZ NA ROK 2007
Projekt uchwały przedstawiła p. Zofia Łodyga - Skarbnik Gminy. Poinformowała m.in., że do budżetu wprowadzona zostaje kwota 97tyś.zł będąca dotacją z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego na zakup samochodu dla OSP w Oleksiance. Do kwoty tej wprowadza się jako uzupełnienie (na ten sam cel) kwotę 21tyś.zł z budżetu gminy.
(Na sesję Przybyla p. radna Hanna Zawadka - stan radnych zwiększył się tym samym do 14)
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że jeśli chodzi ośrodki przeznaczone potencjalnie na adaptację tzw. małej salki gimnastycznej w Zespole Szkół w Latowiczu dla potrzeb GBP, to nie wie on czy salka ta jest obecnie wykorzystywana, natomiast w sytuacji gdy nie jest, a faktem jest, iż było od dawna planowane jej przystosowanie to należałoby to obecnie zacząć robić. Pan radny przypomniał, że p. Dyrektor GBP sygnalizowała będąc na sesji rady, iż sala, w której aktualnie mieści się biblioteka nie spełnia wymaganych kryteriów i przeniesienie GBP do nowej sali uważała za potrzebne i pilne.
Pan Wójt powiedział, że jest zwolennikiem realizacji zadań z udziałem środków zewnętrznych. Rozmawiał z p. Dyrektor GBP i poinformował ją, że tzw. mała salka gimnastyczna będzie przez gminę przystosowana do potrzeb GBP w momencie gdy uda się na ten cel uzyskać dofinansowanie w wysokości ok. 50%. Jedna próba w tym kierunku została już podjęta, ale niestety środków nie udało się uzyskać. Spodziewany koszt adaptacji sali to ok. 40tyś. zł. Jeśli chodzi o wykorzystanie tej salki, to jest ona czasami wykorzystywana na różnego rodzaju spotkania - np. ostatnio odbyło się tam uroczyste spotkanie rocznicowe organizowane przez grupę AA z terenu gminy Latowicz. Trwa też znany wszystkim spór polegający na tym, iż p. Dyrektor Zespołu Szkół twierdzi, iż salka ta jest potrzebna na zajęcia z młodszymi dziećmi ale temat ten był już omawiany m.in. także na forum Rady i wydaje się, że nowo pobudowana sala gimnastyczna powinna wystarczyć dla potrzeb wszystkich uczniów Zespołu w tym tych najmłodszych.
Ponieważ projekt uchwały był przedmiotem obrad komisji radni nie wnieśli pytań i Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Gminy Latowicz w obecności 14 radnych, 14 głosami "za" podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie na rok 2007 - uchwała w załączeniu do protokołu.
Następnie - zgodnie z ustaleniami przystąpiono do realizacji punktu nr 14.
14
ROZPATRZENIE KWESTII EW. PRZYSTĄPIENIA GMINY LATOWICZ DO "LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA"
Glos zabrał p. Marian Sekulski - Wójt Gminy Wodynie. Poinformował radnych o dotychczasowym funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Działania, w której strukturach funkcjonuje gmina Wodynie. Pan Sekulski zachęcił radnych do przemyślenia sprawy i przystąpienia do stowarzyszenia w ramach, którego jest m.in. gmina Wodynie. Pan Wójt wskazał m.in. na korzyści polegające na możliwościach pozyskania środków na różne cele takie jak np. organizowanie imprez o charakterze edukacyjnym, kursów, itp. dla Gminy przyjęła informacje do wiadomości.
5
PODJĘCIE UCHWAŁY W SPRAWIE OBNIŻENIA CENY SKUPU ŻYTA PRZYJMOWANEJ JAKO PODSTAWA OBLICZENIA PODATKU ROLNEGO NA 2008 R
Projekt uchwały przedstawiła p. Hanna Gajowniczek - insp. ds. podatków.
Poinformowała, że projekt uchwały przewiduje obniżenie średniej ceny skupu
żyta przyjmowanej jako podstawa obliczenia podatku rolnego ogłoszoną w komunikacie GUS z dnia 18 października 2007 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 r. z kwoty 58,29zł za 1 dt. Do kwoty 40,00zł za 1 dt.
Pan radny Witold Kłos powiedział, że Komisja Rolnictwa analizowała propozycje stawek podatków na rok 2008 i wygląda to tak, że średnia podwyżka wysokości stawek podatków (oprócz rolnego) wynosi 2,2% natomiast proponowana przez p. Wójta stawka podatku rolnego oznacza wzrost o 33%. Pan Kłos zapytał Wójta dlaczego akurat rolnikom proponuje on podnieść podatek o największą wartość tzn. 33%, czym się kieruje ?
Pani Alina Saracka - radca prawny UG zauważyła, iż projekt uchwały a tym samym propozycja Wójta dotyczy obniżenia a nie podwyższenia średniej ceny skupu żyta będącej podstawą do obliczenia podatku rolnego.
Pan Wójt powiedział, że p. Kłos nie będzie zapewne zadowolony z jego odpowiedzi ale prosiłby, aby zwrócić uwagę na wzrost średniej ceny skupu żyta w stosunku rocznym - to jest odpowiedź. A po drugie - tak jak powiedziała p. mecenas projekt uchwały zakłada obniżenie a nie podwyższenie wskaźnika, będącego podstawą do obliczenia podatku.
Pan Kłos powiedział, że w poprzedniej kadencji przyjęto taką zasadę, iż kiedy cena żyta spadała np. przed dwoma laty na 20zł to ustalona została tzw. maksymalna stawka czyli 28zł, dlatego żeby nie było takich wahań, że "raz obniżamy na 20zł a drugi raz podnosimy na 40zł" i wtedy wszyscy radni byli za tym, żeby podnieść tą stawkę mimo, że cena żyta była o wiele niższa. Pan Kłos powiedział, że ma świadomość tego o czym wspomniała p. mecenas oraz p. Wójt tzn. tego, iż projekt uchwały zawiera propozycję obniżenia ceny żyta ale jest to obniżenie w stosunku do ceny maksymalnej, które w efekcie daje wzrost podatku o jakim mówił i tak to należy rozumieć.
Pan Kłos powiedział, że zgłasza propozycję, aby podatek rolny na 2008 r. nie był podniesiony tzn. aby w projekcie uchwały zapisać, że obniża się średnią cenę skupu żyta przyjmowaną jako podstawa obliczenia podatku rolnego z kwoty 58,29zł za 1 dt. Do kwoty 30,00zł za 1 dt. czyli do wartości jaka była podstawą do obliczenia podatku na rok 2007.
Wójt Gminy powiedział, że radni co roku zwracają się do niego, aby jak najwięcej "wykroić" z budżetu na inwestycje. Inwestycji w 100% z własnych środków zrealizować się nie da. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich mówi o 70% refundacji kosztów inwestycji. Gmina Latowicz corocznie przeznacza na inwestycje duże jak na swoje możliwości kwoty. Udział w wydatkach ogólnych wydatków na inwestycje jest bardzo duży. Prawdą jest, że duży jest dług publiczny ale jest tak, że na początku roku ten dług jest zakładany jako bardzo duży a na koniec roku on z różnych powodów diametralnie spada i robi się bezpieczny. Jednym z powodów jest zazwyczaj to, że jednej z planowanych inwestycji nie udaje się w planowanym okresie (roku) zrealizować. W każdym razie chodzi o to, że gmina musi mieć środki na tzw. wkład własny przy realizacji inwestycji. A jednym ze źródeł środków na wkład własny są podatki, w tym podatek rolny. Trzeba pamiętać, że inwestycje infrastrukturalne prowadzone na terenie gminy są w dużej mierze robione dla rolników, bowiem stanowią oni duży procent mieszkańców gminy Latowicz. Podatek rolny nie wpływa w jakiś drastyczny sposób na dochody rolnika, na jego koszty utrzymania. Są instrumenty prawne, z których rolnicy korzystają - nie ma drugiej gminy na terenie powiatu gdzie rolnicy w tak dużej ilości korzystaliby z ulg inwestycyjnych, a ulga taka oznacza zwolnienie z płacenia podatku. Oczywiście z tych ulg korzystają tylko ci rolnicy, którzy inwestują. Jeśli gmina chce budować infrastrukturę musi mieć własne pieniądze, środki na tzw. wkład własny. Sytuacja rolników jest oczywiście bardzo trudna a ich praca ciężka natomiast trzeba wziąć pod uwagę także inne grupy społeczne zamieszkałe na terenie gminy - gdy mowa jest o ustalania stawek podatku od nieruchomości to dyskusji zazwyczaj nie ma. Obciążenie podatkowe osoby, która ma dochody podobne do rolnika i posiada działkę np. 30 arową są znaczne i te osoby też na to narzekają ale radni zazwyczaj ten akurat podatek podnoszą "bez dyskusji". Rolnicy tego podatku od nieruchomości jak na razie nie płacą bo w gminie Latowicz utrzymywane są zwolnienia dla nich od tego podatku co jest przypadkiem już obecnie raczej wyjątkowym. Prawda jest taka, że należy dbać o dochody własne gminy jeśli chce się inwestować.
Pan radny Witold Kłos powiedział, że ta wysoka, średnia cena skupu żyta podana w komunikacie GUS jest spowodowana tym, iż w ubiegłym roku była duża susza - rolnicy dostali wtedy pomoc finansową od rządu a "my będziemy ich teraz karać za to, że była susza" zwiększając podatek czyli będą jakby podwójnie ukarani - Wójt chce wykorzystać to, że była słaba koniunktura spowodowana suszą i była z tego powodu wysoka cena żyta. Pan radny powiedział, że ponawia swój wniosek o nie podnoszenie podatku rolnego na rok 2008.
Wójt powiedział, że jego celem nie jest dokuczenie rolnikom. Ma znajomych rolników, ma w rodzinie rolników czyli zdawałoby się, że nie powinien działać przeciwko tej grupie - i faktycznie nie działa. Chodzi tylko o prostą prawdę, która należy zrozumieć - iż po to, aby realizować inwestycje, aby poprawiać infrastrukturę trzeba mieć środki na wkład własny. Ta proponowana cena 40zł nie będzie na pewno najwyższą w porównaniu z innymi gminami. W Siennicy uchwalono natomiast 35zł.
Pan Kłos poinformował, że w Kałuszynie uchwalono 28zł.
Pan radny Stanisław Parol powiedział, że p. Wójt ma rację, bowiem z czegoś te środki na wkład własny trzeba mieć, żeby móc inwestować. Pan radny powiedział, że reprezentuje Budy Wielgoleskie i Borówek i widzi, że w projekcie budżetu gminy na rok 2008 nie ma nic dla tych miejscowości. Nie ma w takim razie możliwości, aby powiedzieć mieszkańcom, że wprawdzie podniesiono im podatek ale na ich terenie będą realizowane m.in. z tych środków jakieś inwestycje. Takie zastrzeżenia będą mieszkańcy zgłaszać zapewne do radnego. Nie znaczy to natomiast, że podatku nie trzeba podnieść, i nie znaczy to też, że p. Kłos też w pewnym sensie nie ma racji, jego działania na pewno nie są destrukcyjne - słychać z sali propozycje, aby cenę żyta ustalić na 20zł, 15zł - to byłoby destrukcyjne, natomiast warto byłoby się zastanowić, czy cenę tą ustalić na 40zł czy też może raczej na 35zł.
Pan radny Sławomir Odziemczyk powiedział, że wg niego proponowana cena 40zł jest właściwa. On sam jest płatnikiem podatku od nieruchomości, od gruntów pod działalność gospodarczą oraz podatku rolnego. Jeśli chce się realizować inwestycje na terenie gminy to trzeba mieć na to pieniądze.
Pani Barbara Zgódka - Sekretarz Gminy powiedziała, iż chciałaby się odnieść do wypowiedzi p. Stanisława Parola, w której powiązał on wysokość podatków i dochody gminy z tego tytułu z wydatkami na konkretne miejscowości. Pani Sekretarz stwierdziła, że Budy Wielgoleskie i Borówek to tereny, gdzie klasy ziemi są bardzo niskie i na tym terenie odczuwa się najmniej wzrost stawek podatkowych - jest tam klasa VI i V. Klasa VI jest zwolniona z podatku a za klasę V podatek jest mały.
Pan radny Kłos powiedział, że "to nie gmina zwalnia".
Wójt powiedział, że nie jest możliwe zrobienie takiego planu inwestycyjnego na dany rok, aby były tam inwestycje dla każdej miejscowości, tak żeby każda wieś była zadowolona. W różnych latach inwestycje są robione w różnych miejscowościach ale nigdy na raz, w jednym roku we wszystkich.
Pan radny Kłos powiedział, że zgłasza poprawkę do projektu uchwały, aby cenę żyta obniżyć nie na 40zł lecz na 30zł.
Pani Alina Saracka - radca prawny powiedziała, że autopoprawkę do projektu uchwały ma prawo wnieść Wójt natomiast p. radny ma prawo wnieść wniosek formalny.
Pan Kłos powiedział, że radny ma prawo wnieść poprawkę do uchwały natomiast wniosek złoży później.
Pani mecenas powiedziała, że p. Kłos nie może wnieść poprawki do projektu uchwały ponieważ nie jest autorem tego projektu uchwały. Poprawkę taką może wnieść Wójt natomiast p. radny może zgłosić wniosek formalny w kwestii zmiany projektu uchwały "w takim a takim zakresie".
Pan Kłos zapytał, czy w takim razie poprawkę może wnieść grupa radnych ?
Pani mecenas odparła, że nie może, bowiem także nie jest autorem tego projektu uchwały.
Pan Witold Kłos powiedział, że jeśli zgłosi wniosek to wniosek Wójta będzie głosowany najpierw, jako najdalej idący, dlatego chciałby zgłosić poprawkę i ją przegłosować.
Wójt powiedział, że jest autorem projektu uchwały i jako taki informuje, że podtrzymuje stawkę, którą zaproponował czyli 40zł i proponuje, aby Przewodniczący po zakończeniu dyskusji poddał tą propozycję pod głosowanie.
Pani mecenas powiedziała, że dyskusja jest bezprzedmiotowa ponieważ poprawka następuje po przegłosowaniu wniosku tzn. gdyby wniosek przeszedł to automatycznie idzie poprawka do uchwały.
Pan Kłos powiedział, że nie zgadza się z powyższą opinią p. mecenas.
Następnie p. mecenas przytoczyła zapis ze statutu Gminy Latowicz o treści jn.:
" |